uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji
Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 1 , w szczególności jego art. 80 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/764 2 określono honoraria i opłaty pobierane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencja") za wykonywanie niektórych działań i świadczenie innych usług, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2016/796.
(2) Chociaż przeważająca część kosztów generowanych przez działania Agencji jest pokrywana z budżetu UE, zgodnie z art. 80 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/796 Agencja jest zobowiązana do pobierania honorariów i opłat za wydawanie zezwoleń dla pojazdów (i ich typów), jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zatwierdzeń dotyczących europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym ("ERTMS"), a także za świadczenie innych usług. Zgodnie z art. 80 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/796 wysokość honorariów i opłat ustala się na takim poziomie, aby zapewnić, że związane z nimi dochody są wystarczające do pokrycia pełnego kosztu zadań i usług realizowanych przez Agencję.
(3) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 Komisja ocenia system honorariów i opłat raz w każdym roku budżetowym. Podstawę tej oceny ma stanowić wcześniejsza ocena wyników finansowych Agencji oraz jej szacowane przyszłe wydatki i przychody. Na podstawie oceny wyników finansowych i prognoz Agencji Komisja dokonuje, w razie potrzeby, rewizji kwot honorariów i opłat. Komisja ma dokonać przeglądu rozporządzenia z myślą o stopniowym wprowadzaniu opłat stałych najpóźniej do dnia 16 czerwca 2022 r.
(4) W 2018 r., kiedy przyjęto rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764, brakowało wiarygodnych danych finansowych, ponieważ Agencja nie rozpoczęła jeszcze rozpatrywania wniosków. Od 2019 r. w rocznych sprawozdaniach Agencji, o których mowa w art. 51 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/796, ustalono, że Agencja, pełniąc rolę organu Unii odpowiedzialnego za zadania związane z certyfikacją i wydawaniem zezwoleń, o których mowa w art. 14, 20, 21 i 22 rozporządzenia (UE) 2016/796, odnotowuje znaczące i powtarzające się niezbilansowanie ujemne w swoim budżecie. Wynika ono z niewystarczającego poziomu honorariów i opłat pobieranych zgodnie z art. 80 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/796 w celu zrekompensowania kosztów związanych z rozpatrywaniem wniosków i świadczeniem usług.
(5) Aby Agencja mogła pokryć koszty rozpatrywania wniosków, konieczne było częściowe ich pokrycie z budżetu Unii. Ponadto, aby zbilansować swój budżet, Agencja musiała poważnie ograniczyć działania inne niż te, które są finansowane z honorariów i opłat. Zgodnie z rocznymi jednolitymi dokumentami programowymi Agencji prognozy na lata 2021 i 2022 wskazują na podobną sytuację finansową w przyszłości. Zmiana systemu opłat i honorariów stosowanych przez Agencję jest zatem konieczna.
(6) Konieczne wydaje się zwiększenie stawki godzinowej, która obecnie jest niższa niż koszty godzinowe ponoszone przez Agencję w związku z wydawaniem decyzji wnioskodawcom ubiegającym się o zezwolenia, certyfikaty i zatwierdzenia. Należy zatem zmienić stawki określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/764 w celu pokrycia rocznych kosztów ponoszonych przez Agencję w związku z rozpatrywaniem wniosków i udostępnianiem punktu kompleksowej obsługi wszystkim wnioskodawcom zwracającym się do Agencji się o europejskie zezwolenia dla pojazdów, jednolite certyfikaty bezpieczeństwa i zatwierdzenia projektów ERTMS.
(7) Agencja pobierała honoraria i opłaty wyłącznie według stawki godzinowej obliczonej na podstawie czasu poświęconego na wydanie decyzji i świadczenie usług. Należy wprowadzić system opłat stałych, aby jeszcze bardziej zmniejszyć obciążenie administracyjne i zwiększyć przewidywalność prognozowanych kosztów w przeliczeniu na wniosek z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron. Ponadto od 2019 r. Agencja zdobyła doświadczenie i wypracowała wystarczająco solidną metodykę obliczania średnich kosztów rozpatrywania poszczególnych wniosków. Opłaty stałe powinny zatem mieć zastosowanie do rozpatrywania wniosków dotyczących pojazdu lub serii pojazdów uznanych za zgodne z uprzednio dopuszczonym typem pojazdu zgodnie z art. 25 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 3 .
(8) Nieodpłatny punkt kompleksowej obsługi generuje znaczne koszty utrzymania i rozwoju. W związku z tym należy również uiszczać honoraria za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi, kiedy adresatem wniosków złożonych do punktu kompleksowej obsługi jest Agencja. Honoraria należy uiszczać według stałych stawek, w zależności od wpływu wniosków na punkt kompleksowej obsługi pod względem załadowanych i przechowywanych dokumentów, wykorzystywanych funkcji i prowadzonych wymian, a także proporcjonalnie do ogólnego szacowanego kosztu danej decyzji. Ponadto w przypadku gdy wniosek o zgodność z typem pojazdu jest przedkładany Agencji, opłata za korzystanie z punktu kompleksowej obsługi powinna stać się integralną częścią ogólnej opłaty za wydanie zezwoleń dla pojazdów podlegających opłatom stałym.
(9) Honoraria i opłaty powinny odzwierciedlać szczególną sytuację mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw. Należy zatem zastosować specjalną obniżkę.
(10) Wszystkie kryteria i metodyka określania poziomu honorariów i opłat opierają się na zasadzie, że przychody z ich tytułu powinny pokrywać pełne koszty świadczonych usług, przy jednoczesnym unikaniu niedoborów lub znacznej akumulacji nadwyżki, zgodnie z art. 80 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2016/796.
(11) Doświadczenie związane ze stosowaniem rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/764 pokazało, że warunki uiszczania honorariów i opłat powinny zostać zaktualizowane i dostosowane w celu ograniczenia ryzyka nieui- szczenia płatności przez wnioskodawców, których zdolność finansowa jest zagrożona, oraz wnioskodawców mających siedzibę w państwach trzecich, wobec których Agencja nie posiada odpowiednich zabezpieczeń prawnych w zakresie egzekwowania płatności. Agencja powinna wystawiać faktury na należne kwoty na wczesnym etapie procesu składania wniosków, aby zmniejszyć ryzyko opóźnień w płatnościach lub ich niedokonania. Powinna ona zapewnić możliwość dokonywania płatności online.
(12) Ponieważ honoraria i opłaty odzwierciedlają nakłady Agencji na personel i inne wydatki bezpośrednie związane z działaniami, o których mowa w art. 80 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/796, odpowiednie kwoty powinny być indeksowane przez Agencję raz w każdym roku finansowym w celu uwzględnienia wskaźnika inflacji i corocznej waloryzacji wynagrodzeń personelu Agencji w oparciu o wiarygodne dane.
(13) Agencja powinna w pełni uwzględniać oszczędność kosztową i w związku z tym nieustannie dążyć do poprawy procesów stosowanych w celu realizacji zadań nałożonych na nią na mocy rozporządzenia (UE) 2016/796, a w szczególności dopasować zakres zadań i dostępnych zasobów. W ten sposób powinna ona stworzyć prawdziwie jednolity europejski obszar kolejowy i uwzględnić cele polityki kolejowej UE w zakresie bardziej zrównoważonej i inteligentnej mobilności, a także innowacyjnego, bezpiecznego, silnego i w pełni interoperacyjnego sektora kolejowego.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.387.126 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/1903 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/764 w sprawie honorariów i opłat pobieranych przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej i warunków ich płatności |
Data aktu: | 29/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 03/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 23/11/2021 |