(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 11 listopada 2021 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności 1 , w szczególności jej art. 32 ust. 1 lit. h),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Unijny Mechanizm Ochrony Ludności (zwany dalej "unijnym mechanizmem"), uregulowany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1313/2013/UE, ma na celu wzmocnienie współpracy między Unią i państwami członkowskimi oraz ułatwia koordynację w dziedzinie ochrony ludności w celu poprawienia zdolności Unii do reagowania na klęski żywiołowe i katastrofy spowodowane przez człowieka.
(2) Zgodnie z art. 13 decyzji nr 1313/2013/UE należy ustanowić unijną sieć wiedzy w zakresie ochrony ludności ("sieć wiedzy") w celu gromadzenia, przetwarzania i rozpowszechniania wiedzy i informacji istotnych dla unijnego mechanizmu poprzez włączenie odpowiednich podmiotów zajmujących się ochroną ludności i zarządzaniem klęskami żywiołowymi i katastrofami, centrów doskonałości, uniwersytetów i naukowców oraz w oparciu o podejście uwzględniające wiele rodzajów ryzyka.
(3) Zgodnie z art. 13 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE Komisja, za pośrednictwem sieci wiedzy, wspiera spójność procesów planowania i podejmowania decyzji przez ułatwianie ciągłej wymiany wiedzy i informacji we wszystkich obszarach działalności unijnego mechanizmu. W ramach ułatwiania ciągłej wymiany wiedzy i informacji Komisja, za pośrednictwem sieci wiedzy, powinna przygotować plany strategiczne, w których określi strategiczny kierunek sieci wiedzy na nadchodzące lata.
(4) W celu stworzenia synergii z innymi odpowiednimi grupami i sieciami sieć wiedzy powinna ściśle współpracować z komitetem, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE, a także z grupami ekspertów Komisji zajmującymi się ochroną ludności i zarządzaniem klęskami żywiołowymi i katastrofami, zarejestrowanymi w Rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów. Sieć wiedzy i Centrum Koordynacji Reagowania Kryzysowego (ERCC) mają ze sobą ściśle współpracować w celu zapewnienia komplementarności swoich działań i wzajemnego wsparcia.
(5) Sieć wiedzy nie powinna powielać, lecz wykorzystywać wyniki innych inicjatyw Komisji związanych z zakresem sieci.
(6) W celu formalnego ustanowienia sieci wiedzy konieczne jest przyjęcie przepisów określających strukturę organizacyjną i funkcjonowanie sieci wiedzy.
(7) Struktura organizacyjna sieci wiedzy powinna składać się z organów doradczych i sekretariatu. Organami doradczymi sieci wiedzy są rada i grupy robocze każdego filaru sieci wiedzy.
(8) Rada powinna przede wszystkim pełnić funkcję forum strategicznego, zapewniając Komisji strategiczne wytyczne, oraz pełnić w sieci wiedzy funkcje doradczo-nadzorcze.
(9) Zagwarantowanie skutecznej i wydajnej organizacji działania sieci wiedzy wymaga ustanowienia sekretariatu sieci wiedzy. Sekretariat powinien być zapewniany przez Komisję, a jego zadaniem powinno być przede wszystkim zarządzanie i administrowanie siecią wiedzy oraz jej koordynowanie. Do obowiązków sekretariatu należy zapewnienie spójności, synergii i sprawnego przepływu informacji w ramach sieci wiedzy, a także koordynowanie działań sieci wiedzy zgodnie z planowaniem strategicznym.
(10) Sieć wiedzy i jej działania powinny być zorganizowane wokół dwóch głównych filarów stanowiących ramy kluczowych działań sieci wiedzy i ułatwiających opartą na sieci wymianę: filar budowania zdolności i filar naukowy. Filar budowania zdolności powinien mieć na celu łączenie, promowanie i wzmacnianie inicjatyw dotyczących budowania zdolności, mających znaczenie dla podmiotów zainteresowanych ochroną ludności i zarządzaniem klęskami żywiołowymi i katastrofami, ze szczególnym uwzględnieniem unijnego mechanizmu. Filar naukowy powinien mieć na celu ułatwienie środowiskom akademickim, praktykom i decydentom prowadzenia multidyscyplinarnej, międzysek- torowej i transgranicznej współpracy w celu skuteczniejszego stosowania wiedzy naukowej do zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, a w szczególności do działań w zakresie zapobiegania i gotowości.
(11) Filar budowania zdolności powinien koncentrować się na dobrze znanych istniejących programach i projektach, takich jak program szkoleń i ćwiczeń w ramach unijnego mechanizmu, wymiana ekspertów w dziedzinie ochrony ludności, partnerstwa sieci wiedzy oraz program zapobiegania i gotowości w ramach unijnego mechanizmu. Programy te powinny być stopniowo i stale konsolidowane oraz uzupełniane innymi działaniami w zakresie budowania zdolności. Filar naukowy powinien opierać się na istniejących strukturach naukowych i sieciach wspierających unijny mechanizm oraz integrować te struktury i sieci. Chodzi w szczególności o centrum wiedzy o zarządzaniu ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi, zarządzane przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej, a także odpowiednie programy "Horyzont Europa", z których finansowane są działania w zakresie badań naukowych i innowacji oraz powiązane inicjatywy sieciowe w dziedzinie zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi.
(12) Przepisy dotyczące ujawniania informacji przez członków sieci wiedzy powinny być zgodne z obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej.
(13) Aby zapewnić przejrzystość działań prowadzonych przez organy sieci wiedzy, Komisja powinna publikować odpowiednie dokumenty robocze na platformie internetowej, o której mowa w art. 13 ust. 1 lit. d) decyzji nr 1313/ 2013/UE.
(14) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 2 .
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 decyzji nr 1313/2013/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Janez LENARČIČ | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.399.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2021/1956 w sprawie ustanowienia i organizacji unijnej sieci wiedzy w zakresie ochrony ludności |
Data aktu: | 10/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 11/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 11/11/2021 |