uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 175 ust. 2 i art. 190,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące obowiązku podmiotów w zakresie rejestracji zakładów akwakultury oraz obowiązków w zakresie prowadzenia dokumentacji przez podmioty prowadzące zakłady akwakultury i przewoźników zwierząt wodnych. Ponadto rozporządzenie to przewiduje, że Komisja może ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące rodzajów zakładów akwakultury, które mogą zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymagania rejestracji, ponieważ stwarzają one nieistotne ryzyko rozprzestrzeniania się chorób umieszczonych w wykazie lub nowo występujących chorób, a także przepisy wykonawcze dotyczące rodzajów zakładów akwakultury i przewoźników zwierząt wodnych, którzy mogą zostać zwolnieni przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia niektórych rodzajów dokumentacji. W związku z powyższym należy ustanowić takie przepisy niniejszym rozporządzeniem. Ponadto, ponieważ rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/691 2 przyjęto w ramach rozporządzenia (UE) 2016/429 i ustanowiono w nim przepisy dotyczące zwierząt wodnych, definicje ustanowione w tym rozporządzeniu delegowanym powinny mieć również zastosowanie do celów niniejszego rozporządzenia.
(2) Definicja "zakładu" określona w art. 4 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/429 jest szeroka, podobnie jak definicja "akwakultury" określona w pkt 6 tego artykułu. Należy zatem skorzystać z uprawnienia przyznanego Komisji na mocy art. 175 ust. 2 tego rozporządzenia, aby umożliwić państwom członkowskim zwolnienie niektórych rodzajów zakładów akwakultury, które stwarzają nieistotne ryzyko, z wymagania rejestracji przez właściwy organ.
(3) Niektóre zakłady akwakultury, które są obiektami zamkniętymi lub które nie odprowadzają ścieków bezpośrednio do wód naturalnych, stwarzają niskie ryzyko zanieczyszczenia wód otwartych. Przy uwzględnieniu dodatkowych czynników, takich jak przemieszczanie zwierząt wodnych do zakładu akwakultury i z niego oraz gatunków, kategorii i liczby utrzymywanych tam zwierząt, niektóre z tych zakładów akwakultury można uznać za stwarzające nieistotne ryzyko rozprzestrzenienia się choroby, a zatem państwa członkowskie mogą je zwolnić z wymagania rejestracji.
(4) Ozdobne zwierzęta wodne są często utrzymywane jako zwierzęta domowe w pomieszczeniach, które nie są gospodarstwami domowymi. Takie pomieszczenia obejmuje definicja "zakładu" określona w art. 4 pkt 27 rozporządzenia (UE) 2016/429. Analogicznie pomieszczenia, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane w celach opieki zdrowotnej i innych podobnych celach, są objęte definicją "zakładu". Zwierzęta akwakultury często są również utrzymywane w restauracjach w oczekiwaniu na zakup w celu spożycia przez ludzi, a czasem także w stawach lub zbiornikach w gospodarstwach domowych z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi. Jeżeli takie zakłady akwakultury są obiektami zamkniętymi lub nie odprowadzają ścieków bezpośrednio do wód naturalnych i nie przemieszczają zwierząt akwakultury, stwarzają one nieistotne ryzyko, a zatem państwa członkowskie powinny mieć możliwość zwolnienia ich z wymagania rejestracji.
(5) W niektórych przypadkach, w zależności od rodzaju danego zakładu akwakultury, należy również spełnić dodatkowe wymogi, aby ograniczyć ryzyko choroby i umożliwić zwolnienie z wymagania rejestracji. Na przykład sklepy detaliczne, które sprzedają gatunki ozdobne indywidualnym opiekunom zwierząt domowych, lub obiekty rekreacyjne bądź gospodarstwa domowe, w których zwierzęta akwakultury są utrzymywane na zewnątrz w stawach lub zbiornikach stanowiących ich ostateczne miejsce przeznaczenia, powinny być zaopatrywane bezpośrednio z zakładu akwakultury zatwierdzonego zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/429, aby państwa członkowskie mogły zostać zwolnione z wymagania rejestracji.
(6) Zakłady akwakultury składające się z sadzów lub innych struktur, w których wcześniej żyjące dziko zwierzęta wodne są tymczasowo utrzymywane w wodach naturalnych w tej samej jednostce epidemiologicznej, w której zostały złowione, w oczekiwaniu na zebranie do celów spożycia przez ludzi, również stwarzają nieistotne ryzyko wystąpienia choroby i mogą zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymogu rejestracji.
(7) Prowadzenie dokumentacji jest ważne dla identyfikowalności zwierząt akwakultury. W pewnych okolicznościach można jednak przyznać zwolnienia z wymagania prowadzenia takiej dokumentacji przez podmioty, jeżeli ryzyko związane z danym rodzajem zakładu akwakultury jest niskie. Zakłady zarejestrowane zgodnie z art. 173 rozporządzenia (UE) 2016/429, które nie przemieszczają zwierząt akwakultury do innych zakładów akwakultury ani nie uwalniają ich do środowiska naturalnego, stwarzają niższy poziom ryzyka niż zakłady, które muszą zostać zatwierdzone zgodnie z art. 176 lub 177 tego rozporządzenia. Takie zarejestrowane zakłady akwakultury mogą zatem zostać zwolnione przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia określonej dokumentacji.
(8) Przewoźnicy niektórych kategorii zwierząt wodnych, które są transportowane w sposób zgodny z zasadami bioasekuracji, również mogą zostać zwolnieni przez państwa członkowskie z wymagania prowadzenia określonej dokumentacji. W niniejszym rozporządzeniu należy określić kategorie zwierząt wodnych i szczegółowe warunki, w jakich muszą być przewożone, jak również rejestry, z których są zwolnione.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.416.80 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2037 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zwolnień z obowiązków rejestracji zakładów akwakultury i prowadzenia dokumentacji przez podmioty |
Data aktu: | 22/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 23/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 13/12/2021 |