uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w związku z Traktatem ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 213 ust. 2 akapit drugi,
(1) Zgodnie z art. 212 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 ("rozporządzenie finansowe") rezerwy przewidziane na pokrycie zobowiązań finansowych wynikających z instrumentów finansowych, gwarancji budżetowych lub pomocy finansowej powinny znajdować się we wspólnym funduszu rezerw. Zasoby wspólnego funduszu rezerw będą przydzielone do modułów odpowiadających każdemu z tych instrumentów stanowiących wkład. Zgodnie z art. 213 ust. 1 rozporządzenia finansowego zasilenie rezerw na użytek gwarancji budżetowych i pomocy finansowej na rzecz państw trzecich w ramach wspólnego funduszu rezerw powinno opierać się na efektywnym wskaźniku zasilenia rezerw.
(2) Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw należy ustalić na podstawie wstępnych wskaźników zasilenia rezerw określonych oddzielnie dla każdej gwarancji budżetowej lub pomocy finansowej na rzecz państw trzecich zgodnie z art. 211 ust. 2. Zgodnie z art. 213 ust. 2 rozporządzenia finansowego wskaźnik ma zastosowanie wyłącznie do kwoty zasobów we wspólnym funduszu rezerw przewidzianej na płatności związane z uruchomieniami gwarancji w okresie jednego roku. Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw będzie miał zastosowanie do wszystkich modułów wspólnego funduszu rezerw, które mogą tworzyć zobowiązanie warunkowe dla budżetu unijnego.
(3) Metodyka obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw powinna opierać się na ustalonych metodach pomiaru ryzyka kredytowego i zarządzania nim, powszechnie stosowanych w sektorze finansowym. Metody te w dużym stopniu opierają się na oszacowaniu rozkładu strat w ramach portfela kredytowego oddzielnie i łącznie dla wszystkich instrumentów stanowiących wkład. Metodyka koncentruje się w szczególności na ocenie dwóch składników ryzyka kredytowego - oczekiwanych i nieoczekiwanych strat.
(4) Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw powinien odzwierciedlać korzyści płynące z łączenia gwarancji budżetowych i pomocy finansowej na rzecz państw trzecich o różnym profilu ryzyka i strukturze przepływów pieniężnych. W związku z tym metodyka ustalania poziomu skutecznego tworzenia rezerw we wspólnym funduszu rezerw powinna opierać się na koncepcji dywersyfikacji, co pozwoli na optymalizację poziomu rezerw wymaganego na mocy odpowiednich aktów podstawowych dotyczących instrumentów stanowiących wkład.
(5) Korelacja strat między modułami wspólnego funduszu rezerw ma istotne znaczenie przy określaniu efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw. Należy w związku z tym ustalić solidne podejście do oceny poziomu korelacji między modułami.
(6) Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw ma stanowić wartość odniesienia przy obliczaniu przez Komisję wkładów z budżetu na zasilanie rezerw na podstawie art. 211 ust. 4 lit. a) rozporządzenia finansowego, dla wszelkich uzupełnień środków wspólnego funduszu rezerw na podstawie art. 213 ust. 4 lit. b) rozporządzenia finansowego lub dla zwrotu do budżetu każdej nadwyżki rezerw na podstawie art. 213 ust. 4 lit. a) rozporządzenia finansowego, oddzielnie dla każdego instrumentu stanowiącego wkład. Efektywny wskaźnik zasilenia rezerw powinien zatem zostać obliczony przez zarządzającego zasobami finansowymi wspólnego funduszu rezerw ("zarządzający zasobami finansowymi") zgodnie z roczną procedurą budżetową.
(7) Zgodnie z art. 213 ust. 1 rozporządzenia finansowego efektywny wskaźnik zasilenia rezerw ma zapewnić poziom ochrony względem zobowiązań finansowych Unii równoważny poziomowi, jaki zapewniałyby odpowiednie wskaźniki zasilenia rezerw, jeżeli zasoby byłyby gromadzone i zarządzane oddzielnie. Jeżeli informacje niezbędne do ustalenia efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw w sposób ostrożny nie są w pełni dostępne, należy upoważnić zarządzającego zasobami finansowymi do ustalenia efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw na poziomie 100 % jako środka ochronnego dla zapewnienia zgodności z tym artykułem.
(8) Zgodnie z art. 282 ust. 3 lit. g) rozporządzenia finansowego art. 213 tego rozporządzenia dotyczący efektywnego wskaźnika zasilenia rezerw stosuje się wyłącznie od dnia rozpoczęcia stosowania wieloletnich ram finansowych na okres po 2020 r. Niniejsza decyzja powinna zatem być stosowana od tego samego dnia,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.42.9 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2021/135 uzupełniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 o szczegółowe warunki obliczania efektywnego wskaźnika zasilenia wspólnego funduszu rezerw |
Data aktu: | 12/11/2020 |
Data ogłoszenia: | 05/02/2021 |
Data wejścia w życie: | 25/02/2021, 01/01/2021 |