uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 654/2014 z dnia 15 maja 2014 r. dotyczące wykonywania praw Unii w zakresie stosowania i egzekwowania zasad handlu międzynarodowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 3, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 20 czerwca 2018 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/886 2 w sprawie niektórych środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii szeregu produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:
a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 % i 25 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku weszły w życie w dniu 21 czerwca 2018 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) w drugim etapie - kolejne dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 10 %, 25 %, 35 % i 50 % na przywóz produktów wymienionych w załączniku II do tego rozporządzenia w sposób określony w tymże załączniku miały być stosowane od dnia 1 czerwca 2021 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami Porozumienia ustanawiającego Światową Organizację Handlu ("porozumienie WTO") lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż Stany Zjednoczone przestaną stosować swoje środki ochronne w odniesieniu do produktów z Unii.
(2) W dniu 7 kwietnia 2020 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/502 3 , które przewiduje stosowanie następujących dodatkowych ceł na przywóz do Unii niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych:
a) w pierwszym etapie - dodatkowe cła ad valorem nałożone w stawkach 20 % i 7 % na przywóz produktów określonych w art. 1 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia weszły w życie w dniu 8 maja 2020 r. i miały być stosowane do czasu, gdy Stany Zjednoczone przestaną stosować środki ochronne w stosunku do produktów z Unii;
b) w drugim etapie kolejne dodatkowe cło ad valorem w wysokości 4,4 % na przywóz produktu określonego w art. 1 ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia miało być stosowane od dnia 8 lutego 2023 r. lub - o ile nastąpiłoby to wcześniej - od chwili wydania przez Organ Rozstrzygania Sporów WTO orzeczenia, że środki ochronne Stanów Zjednoczonych są niezgodne z odpowiednimi postanowieniami porozumienia WTO lub przekazania temu organowi powiadomienia o orzeczeniu o tej treści, do czasu, aż środki ochronne Stanów Zjednoczonych przestaną obowiązywać.
(3) W dniu 31 maja 2021 r., w następstwie wspólnego oświadczenia UE-USA opublikowanego dnia 17 maja 2021 r., Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/866 4 w sprawie środków polityki handlowej dotyczących niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, w którym zawieszono stosowanie dodatkowych ceł ad valorem w odniesieniu do produktów wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 do dnia 30 listopada 2021 r.
(4) Komisja w imieniu Unii może zmienić rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/886 5 i (UE) 2020/502 6 , jeżeli uzna to za stosowne w celu uwzględnienia ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(5) W dniu 31 października 2021 r. Stany Zjednoczone zapowiedziały wprowadzenie, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r., następujących zmian swoich środków ochronnych:
(i) Stany Zjednoczone "zastąpią dotychczasową stawkę celną 25 % nałożoną na produkty ze stali z UE na mocy sekcji 232 kontyngentem taryfowym". Wielkość kontyngentu jest ustalona na podstawie historycznych wielkości przywozu odpowiednich produktów ze stali pochodzących z Unii;
(ii) Stany Zjednoczone "zastąpią dotychczasową stawkę celną 10 % nałożoną na produkty z aluminium z UE na mocy sekcji 232 kontyngentem taryfowym". Wielkość kontyngentu jest ustalona na podstawie historycznych wielkości przywozu odpowiednich produktów z aluminium pochodzących z Unii;
(iii) Stany Zjednoczone "przedłużą stosowanie wyłączeń przyznanych na rok podatkowy 2021 obowiązujący w USA i wykorzystanych w tym roku podatkowym w odniesieniu do produktów ze stali przywożonych z UE na okres dwóch lat kalendarzowych, tj. do dnia 31 grudnia 2023 r., bez konieczności ponownego ubiegania się o wyłączenie";
(iv) Stany Zjednoczone nie będą stosować ceł na podstawie sekcji 232 w odniesieniu do przywozu z Unii artykułów pochodnych ze stali i artykułów pochodnych z aluminium.
(6) W związku z tym Unia powinna zawiesić stosowanie dodatkowych ceł ad valorem nałożonych rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 na okres do dnia 31 grudnia 2023 r. Zawieszenie należy zastosować następująco:
(i) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886 należy zawiesić od dnia 1 stycznia 2022 r.;
(ii) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/886, zawieszone do dnia 30 listopada 2021 r., powinny nadal być zawieszone od dnia 1 grudnia 2021 r.;
(iii) dodatkowe cła ad valorem na produkty wymienione w art. 1 ust. 2 lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502 należy zawiesić od dnia 1 stycznia 2022 r.;
(iv) dodatkowe cło ad valorem na produkt wymieniony w art. 1 ust. 2 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/502, mające mieć zastosowanie od dnia 8 lutego 2023 r., należy zawiesić od dnia 8 lutego 2023 r.
(7) Zawieszenie to umożliwiłoby Unii i Stanom Zjednoczonym dokonanie znacznych postępów w ich trwającej współpracy, m.in. z myślą o zniesieniu odpowiednich ceł. Należy jednak mieć na uwadze, że stosowanie wyłączeń w odniesieniu do środków stosowanych przez USA ma obowiązywać tylko do dnia 31 grudnia 2023 r. Takie wyłączenia przyznane importerom w Stanach Zjednoczonych przy przywozie produktów unijnych znacznie zmniejszają negatywny wpływ środków ochronnych stosowanych przez Stany Zjednoczone. Dlatego też okres zawieszenia do dnia 31 grudnia 2023 r. uznaje się za wystarczający i rozsądny; uwzględnia on także zapowiedzi Stanów Zjednoczonych z dnia 31 października 2021 r.
(8) Według art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 654/2014 działanie Unii powinno być zasadniczo równorzędne z poziomem koncesji lub innych zobowiązań, których dotyczy środek ochronny stosowany przez państwo trzecie.
(9) Komisja powinna nadal dokonywać przeglądów zawieszenia w zależności od rozwoju sytuacji, na przykład ewentualnych zmian niekorzystnych dla wywozu z Unii podlegającego nadal środkom ochronnym Stanów Zjednoczonych, w tym wszelkich przeszkód utrudniających wywóz z Unii. Komisja może zmienić niniejsze rozporządzenie w celu uwzględnienia takich zmian oraz wszelkich ewentualnych zmian środków ochronnych Stanów Zjednoczonych.
(10) Zawieszenie pozostaje bez uszczerbku dla stanowiska Unii, zgodnie z którym środki ochronne stosowane przez Stany Zjednoczone pozostają niezgodne z porozumieniem WTO.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Barier Handlowych ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1843 7 ,
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.426.41 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2021/2083 zawieszające środki polityki handlowej dotyczące niektórych produktów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki, nałożone rozporządzeniami wykonawczymi (UE) 2018/886 i (UE) 2020/502 |
Data aktu: | 26/11/2021 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/11/2021 |