uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 30 ust. 4 akapit trzeci,
(1) Podczas gdy firmy inwestycyjne objęte zakresem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 2 oraz tytułów VII i VIII dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 3 , zgodnie z art. 1 ust. 2 i 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 4 , podlegają rozporządzeniu delegowanemu Komisji (UE) 2021/923 5 , firmy inwestycyjne objęte zakresem stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 są zobowiązane do stosowania szczególnych wymogów w odniesieniu do wynagrodzenia zmiennego wszystkich pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. Konieczne jest określenie odpowiednich kryteriów ustalania kategorii takich pracowników. W kryteriach tych należy uwzględnić uprawnienia i obowiązki takich pracowników, profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, oraz wskaźniki osiągnięcia wyników, wewnętrzną strukturę organizacyjną firmy inwestycyjnej oraz charakter, zakres i złożoność danej firmy. Kryteria te powinny także umożliwiać firmom inwestycyjnym określenie w swoich politykach wynagrodzeń odpowiednich zachęt w celu zapewnienia, aby podczas wykonywania swoich zadań przedmiotowi pracownicy działali w sposób rozważny. Ponadto kryteria te powinny odzwierciedlać poziom ryzyka różnych działań w ramach firmy inwestycyjnej.
(2) Członkowie organu zarządzającego ponoszą ostateczną odpowiedzialność za firmę inwestycyjną, jej strategię i działalność, dlatego też należy zawsze uznawać, że mają oni istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej. Dotyczy to zarówno członków organu zarządzającego pełniącego funkcję zarządzania, którzy podejmują decyzje, jak i członków organu zarządzającego pełniącego funkcję nadzorczą, którzy nadzorują proces decyzyjny i kwestionują podjęte decyzje.
(3) Niektórzy pracownicy odpowiadają za zapewnienie wewnętrznego wsparcia, które jest kluczowe dla działalności gospodarczej danej firmy inwestycyjnej. Ich działalność i decyzje mogą mieć istotny wpływ także na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, ponieważ mogą narażać firmę inwestycyjną na istotne ryzyko operacyjne i inne rodzaje ryzyka.
(4) Działalność zawodowa pracowników pełniących obowiązki kierownicze może mieć istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, ponieważ mogą oni podejmować strategiczne lub inne decyzje o zasadniczym znaczeniu, które mają wpływ na działalność gospodarczą firmy inwestycyjnej lub na zastosowane funkcje kontrolne. Takie funkcje kontrolne obejmują zazwyczaj zarządzanie ryzykiem, zapewnianie zgodności i audyt wewnętrzny. Rodzaje ryzyka podejmowane przez jednostki gospodarcze oraz sposób, w jaki się nimi zarządza, są najważniejszymi czynnikami wpływającymi na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. Niektóre rodzaje działalności gospodarczej wiążą się z wyższym ryzykiem niż inne, dlatego też należy wziąć pod uwagę charakter działalności gospodarczej.
(5) Właściwe kryteria jakościowe powinny zapewniać możliwość ustalenia pracowników jako mających istotny wpływ, w przypadku gdy odpowiadają oni za grupę pracowników, których działalność może mieć istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. Obejmuje to sytuacje, w których działalność poszczególnych pracowników, którymi zarządzają, nie ma w ujęciu indywidualnym istotnego wpływu na profil ryzyka firmy inwestycyjnej, ale całkowita skala ich działalności jako grupy może mieć taki wpływ.
(6) Łączne wynagrodzenie pracowników zależy zazwyczaj od wkładu pracowników w pomyślne osiągnięcie celów działalności firmy inwestycyjnej. Wynagrodzenie to zależy zatem od obowiązków, zadań, zdolności i umiejętności pracowników oraz od wyników pracowników i firmy inwestycyjnej. Jeżeli pracownikowi przyznano łączne wynagrodzenie, które przekracza pewien próg, uzasadnione jest przypuszczenie, że takie wynagrodzenie związane jest z wkładem pracownika w osiągnięcie celów działalności firmy inwestycyjnej, a tym samym z wpływem działalności zawodowej pracownika na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. W związku z tym należy stosować kryteria ilościowe związane z łącznym wynagrodzeniem pracownika, zarówno w kategoriach bezwzględnych, jak i względnych, w odniesieniu do innych pracowników tej samej firmy inwestycyjnej, w celu określenia, czy działalność zawodowa takiego pracownika może mieć istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza.
(7) Należy ustanowić wyraźne i odpowiednie progi na potrzeby ustalania pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. Oczekuje się, że firmy inwestycyjne będą stosować kryteria ilościowe w odpowiednim czasie. Aby kryteria ilościowe były realistyczne, należy je dostosowywać do zmian wynagrodzenia. Pierwszą metodą dostosowywania kryteriów do takich zmian jest oparcie kryteriów ilościowych na łącznym wynagrodzeniu przyznanym w poprzednim roku osiągnięcia wyników, które obejmuje wynagrodzenie stałe wypłacone za dany rok osiągnięcia wyników oraz wynagrodzenie zmienne przyznane w danym roku osiągnięcia wyników. Drugą metodą dostosowywania kryteriów do takich zmian jest oparcie kryteriów ilościowych na łącznym wynagrodzeniu przyznanym w poprzednim roku osiągnięcia wyników, które obejmuje wynagrodzenie stałe wypłacone za ten rok osiągnięcia wyników oraz wynagrodzenie zmienne przyznane w bieżącym roku osiągnięcia wyników za poprzedni rok obrachunkowy. Druga metoda zapewnia lepsze dostosowanie procesu ustalania pracowników do faktycznego wynagrodzenia przyznawanego im za dany okres osiągnięcia wyników, ale można ją stosować wyłącznie wtedy, gdy możliwe jest terminowe obliczenie w celu zastosowania kryteriów ilościowych. Jeżeli dokonanie takiego terminowego obliczenia nie jest już możliwe, należy stosować pierwszą metodę. Niezależnie od metody wynagrodzenie zmienne może obejmować kwoty przyznawane na podstawie okresów osiągnięcia wyników dłuższych niż jeden rok w zależności od kryteriów dotyczących osiąganych wyników stosowanych przez daną firmę inwestycyjną.
(8) Należy ustanowić próg ilościowy w wysokości 500 000 EUR na potrzeby ustalania pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. Wynagrodzenie wykraczające ponad ten próg ilościowy lub należące do najwyższych wynagrodzeń w firmie inwestycyjnej wprowadza mocne domniemanie, że działalność pracowników otrzymujących takie wynagrodzenie ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, w którym to przypadku należy zastosować większą kontrolę nadzorczą w celu ustalenia, czy działalność zawodowa takich pracowników ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza.
(9) Jednak takie domniemania oparte na kryteriach ilościowych nie powinny mieć zastosowania, gdy firmy inwestycyjne ustalą na podstawie dodatkowych obiektywnych kryteriów, że działalność takich pracowników w rzeczywistości nie ma istotnego wpływu na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje ryzyka, na które dana firma inwestycyjna jest lub może być narażona. Aby zapewnić skuteczne i spójne stosowanie tych obiektywnych kryteriów, właściwe organy powinny zatwierdzić wyłączenie ustalonych pracowników otrzymujących najwyższe wynagrodzenia lub pracowników, którym przyznaje się wynagrodzenie w wysokości ponad 750 000 EUR. W odniesieniu do pracowników, którym przyznaje się wynagrodzenie w wysokości ponad 1 000 000 EUR (pracownicy otrzymujący wysokie wynagrodzenie), właściwe organy powinny informować Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) przed wyrażeniem zgody na objęcie wyłączeniem, tak aby EUNB mógł zagwarantować spójne stosowanie tych kryteriów.
(10) Fakt, że pracownik znajduje się w tym samym przedziale wynagrodzeń, co kadra kierownicza wyższego szczebla lub osoby podejmujące ryzyko działalności, również może wskazywać na to, że jego działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza. W tym celu nie należy brać pod uwagę wynagrodzeń wypłacanych pracownikom pełniącym funkcje kontrolne i funkcje wsparcia oraz członkom organu zarządzającego pełniącego funkcję nadzorczą. Przy stosowaniu tego kryterium ilościowego należy również wziąć pod uwagę fakt, że poziomy wynagrodzeń różnią się w zależności od jurysdykcji. Firmy inwestycyjne powinny mieć możliwość wykazania, że pracownicy, którzy znajdują się w danym przedziale wynagrodzeń, ale nie spełniają żadnego z kryteriów jakościowych lub innych kryteriów ilościowych, nie mają istotnego wpływu na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje ryzyka, na które dana firma inwestycyjna jest lub może być narażona.
(11) Aby umożliwić właściwym organom i audytorom dokonywanie przeglądu ocen przeprowadzanych przez firmy inwestycyjne w celu ustalenia pracowników, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza, kluczowe jest, aby firmy inwestycyjne prowadziły dokumentację przeprowadzonych ocen i ich wyników, w tym ocen pracowników, których ustalono zgodnie z kryteriami na podstawie ich łącznego wynagrodzenia, ale których działalność zawodowa została oceniona jako niemająca istotnego wpływu na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB po konsultacji z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(13) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, i dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.436.11 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2021/2154 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających odpowiednie kryteria ustalania kategorii osób zatrudnionych, których działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka firmy inwestycyjnej lub aktywów, którymi ta firma zarządza |
Data aktu: | 13/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 07/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 12/12/2021 |