uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) Produkcja niektórych produktów rolnych i przemysłowych w Unii jest niewystarczająca, aby zaspokoić szczególne potrzeby przemysłu w Unii wykorzystującego te produkty. W związku z tym zaopatrzenie rynku Unii w te produkty jest uzależnione od przywozu z państw trzecich. Najpilniejsze potrzeby Unii w zakresie przedmiotowych produktów powinny być zaspokajane niezwłocznie, na najkorzystniejszych warunkach. W związku z tym autonomiczne kontyngenty taryfowe Unii (zwane dalej "kontyngentami") o preferencyjnych stawkach celnych kontyngentu powinny zostać otwarte w granicach stosownych wielkości kontyngentu w taki sposób, aby nie powodowało to zakłócenia rynków takich produktów ani trudności w uruchamianiu lub rozwoju produkcji w Unii.
(2) Niezbędne jest zapewnienie wszystkim importerom w Unii równego i nieprzerwanego dostępu do kontyngentów oraz zapewnienie nieprzerwanego stosowania stawek celnych kontyngentu, ustanowionych dla tych kontyngentów w odniesieniu do całego przywozu przedmiotowych produktów do wszystkich państw członkowskich, aż do wyczerpania kontyngentów.
(3) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 1 przewiduje utworzenie systemu zarządzania kontyngentami, który zapewnia równy i nieprzerwany dostęp do kontyngentów oraz nieprzerwane stosowanie stawek celnych kontyngentu zgodnie z porządkiem chronologicznym dat przyjęcia zgłoszeń o dopuszczenie do obrotu. Komisja oraz państwa członkowskie powinny zatem zarządzać kontyngentami otwartymi na mocy niniejszego rozporządzenia zgodnie z tym systemem.
(4) Wielkości kontyngentu są wyrażane najczęściej w uzupełniających jednostkach miary wagi. W przypadku niektórych produktów, dla których otwarty został kontyngent, wielkość kontyngentu ustalana jest w innych uzupełniających jednostkach miary. Jeżeli w przypadku takich produktów nie podano uzupełniającej jednostki miary w Nomenklaturze scalonej określonej w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 2 (zwanej dalej "Nomenklaturą scaloną"), może zaistnieć niepewność co do stosowanej uzupełniającej jednostki miary. Aby zapewnić przejrzystość oraz lepszą jakość zarządzania kontyngentami, należy zatem określić, że w celu skorzystania z tych kontyngentów w zgłoszeniu do dopuszczenia do obrotu należy podać dokładną ilość przywożonych produktów z zastosowaniem uzupełniającej jednostki miary wielkości kontyngentu, określonej dla tych produktów w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Konieczne jest wyjaśnienie, że wszelkie mieszaniny, preparaty lub produkty składające się z różnych składników zawierających produkty objęte kontyngentami powinny być wyłączone z zakresu stosowania niniejszego rozporządzenia, ponieważ jedynie produkty opisane w niniejszym rozporządzeniu powinny podlegać kontyngentom.
(6) Rozporządzenie Rady (UE) nr 1388/2013 3 było wielokrotnie zmieniane. Ponadto, ponieważ kody Nomenklatury scalonej zostały zaktualizowane rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1832 4 , konieczne byłoby wprowadzenie szeregu zmian do rozporządzenia Rady (UE) nr 1388/2013. W związku z tym, w celu zapewnienia jasności i przejrzystości, rozporządzenie to należy zastąpić w całości.
(7) Zgodnie z zasadą proporcjonalności dla osiągnięcia podstawowego celu, jakim jest wspieranie handlu między państwami członkowskimi i państwami trzecimi, konieczne i właściwe jest przyjęcie przepisów w celu zrównoważenia różnych interesów handlowych podmiotów gospodarczych w Unii, bez zmiany unijnego harmonogramu dotyczącego działań podejmowanych w ramach Światowej Organizacji Handlu. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej.
(8) Aby uniknąć jakichkolwiek zakłóceń w stosowaniu systemu kontyngentów i aby zapewnić zgodność z wytycznymi zawartymi w komunikacie Komisji z dnia 13 grudnia 2011 r. dotyczącym autonomicznych kontyngentów taryfowych i ich zawieszeń, kontyngenty dotyczące produktów wymienionych w niniejszym rozporządzeniu powinny być stosowane od dnia 1 stycznia 2022 r. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
A. VIZJAK | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/972 z dnia 17 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/2563 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.330.109) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/1191 z dnia 16 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.158.15) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2880 z dnia 19 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2880) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1829 z dnia 25 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1829) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/3213 z dnia 16 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3213) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.458.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2021/2283 otwierające i ustalające sposób zarządzania autonomicznymi kontyngentami taryfowymi Unii na niektóre produkty rolne i przemysłowe oraz uchylające rozporządzenie (UE) nr 1388/2013 |
Data aktu: | 20/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2021 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2022, 23/12/2021 |