uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 12 ust. 1 akapit drugi w związku z art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, a także art. 18 ust. 1,
(1) W związku z nadzwyczajnymi okolicznościami ekonomicznymi i finansowymi związanymi z rozprzestrzenianiem się choroby COVID-19 Rada Prezesów zdecydowała o uruchomieniu nowego tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii (Pandemic Emergency Purchase Programme, PEPP) na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17) 1 . Program PEPP obejmuje wszystkie kategorie aktywów kwalifikujące się do rozszerzonego programu zakupu aktywów Europejskiego Banku Centralnego (APP), który obejmuje program zakupu aktywów sektora publicznego na rynkach wtórnych, trzeci program zakupu zabezpieczonych obligacji, program zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami oraz program zakupu w sektorze przedsiębiorstw.
(2) W dniu 10 grudnia 2020 r. Rada Prezesów zdecydowała, zgodnie ze swoim mandatem zapewnienia stabilności cen, o modyfikacji niektórych cech programu PEPP w celu utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii, wspierania ożywienia gospodarczego oraz zrównoważenia spadkowego oddziaływania pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji. W szczególności Rada Prezesów zdecydowała o zwiększeniu całkowitej wartości pakietu programu PEPP o 500 miliardów EUR, do ogólnej kwoty 1 850 miliardów EUR, oraz o przedłużeniu planowanego horyzontu czasowego zakupów netto w ramach programu PEPP co najmniej do końca marca 2022 r. Niezależnie od okoliczności Rada Prezesów będzie prowadzić zakupy netto do momentu, w którym uzna, że faza kryzysu wywołanego pandemią koronowirusa dobiegła końca.
(3) Zakupy aktywów w ramach programu PEPP będą nadal prowadzone elastycznie, zgodnie z warunkami rynkowymi oraz w sposób umożliwiający uniknięcie zaostrzenia warunków finansowania, które nie byłoby spójne z przeciwdziałaniem negatywnemu wpływowi pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji. Ponadto elastyczność zakupów w czasie, w różnych klasach aktywów oraz w różnych jurysdykcjach będzie nadal wspierać efektywną transmisję polityki pieniężnej. Jeżeli korzystne warunki finansowania będzie można utrzymać przy przepływach zakupu aktywów, które nie wyczerpują puli środków w ramach horyzontu czasowego zakupów netto programu PEPP, pula środków nie musi być wykorzystana w całości. W razie potrzeby można również dokonać ponownej modyfikacji puli środków finansowych w celu utrzymania korzystnych warunków finansowania, tak aby przeciwdziałać załamaniu ścieżki inflacji wywołanemu pandemią.
(4) Wydłużenie horyzontu czasowego zakupów w ramach programu PEPP odzwierciedla przedłużające się negatywne skutki pandemii dla gospodarki i inflacji. Pozwala to na stałą obecność na rynku i bardziej trwałe wsparcie ze strony bodźców monetarnych EBC, z uwzględnieniem oczekiwanego harmonogramu wprowadzania szczepionek i zaktualizowanych projekcji makroekonomicznych ekspertów. Utrzymanie korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii przyczyni się do zmniejszenia niepewności i zwiększenia zaufania, sprzyjając w ten sposób wydatkom konsumpcyjnym i inwestycjom przedsiębiorstw, a ostatecznie wspierając ożywienie gospodarcze i zrównoważenie negatywnego wpływu pandemii na prognozowaną ścieżkę inflacji.
(5) Wreszcie, aby uniknąć ryzyka nieuzasadnionego zaostrzenia warunków finansowania w czasie, gdy wychodzenie z kryzysu pandemicznego prawdopodobnie pozostanie niepełne, Rada Prezesów zdecydowała, że spłaty kapitału z tytułu zapadających papierów wartościowych nabytych w ramach programu PEPP będą reinwestowane co najmniej do końca 2023 r., a ponadto podtrzymała swoje stanowisko, że w każdym razie wygaszanie w przyszłości portfela PEPP będzie odbywać się w taki sposób, aby nie zaburzać odpowiedniego nastawienia polityki pieniężnej.
(6) Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych w dniu 10 grudnia 2020 r. jest konieczny i proporcjonalny, aby przeciwdziałać poważnym zagrożeniom dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej i perspektyw gospodarczych w strefie euro, które wynikają z utrzymujących się poważnych zagrożeń pandemicz- nych. Rada Prezesów jest nadal zdania, że program PEPP, w połączeniu ze wszystkimi pozostałymi środkami polityki pieniężnej, jest odpowiednim narzędziem utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii. Ponadto modyfikacja programu PEPP w oparciu o dodatkową elastyczną pulę środków na zakupy aktywów jest skuteczniejsze niż alternatywne instrumenty polityki pieniężnej utrzymujące wymagany stopień akomodacji polityki pieniężnej w obecnej sytuacji pandemicznej charakteryzującej się wysoką niepewnością. Wreszcie, biorąc pod uwagę poprzednią ocenę, zgodnie z którą korzyści z zakupów w ramach PEPP przeważają nad potencjalnymi kosztami, Rada Prezesów uważa, że pozytywny wpływ dodatkowych zakupów aktywów w kontekście PEPP, w połączeniu z pełnym zakresem środków polityki pieniężnej przyjętych w dniu 10 grudnia 2020 r., na realizację mandatu Europejskiego Banku Centralnego dotyczącego stabilności cen wyraźnie przeważa nad ewentualnymi negatywnymi skutkami dla innych obszarów polityki gospodarczej. Rada Prezesów jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie narzędzia, jakimi dysponuje, żeby sprawić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - aby inflacja stabilnie zmierzała do docelowego poziomu.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2020/440 (EBC/2020/17),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.50.29 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2021/6 (2021/174) zmieniająca decyzję (UE) 2020/440 w sprawie tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii |
Data aktu: | 10/02/2021 |
Data ogłoszenia: | 15/02/2021 |
Data wejścia w życie: | 19/02/2021 |