uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 19 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stóp rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2532/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące kompetencji Europejskiego Banku Centralnego do nakładania sankcji 2 ,
(1) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) 3 było kilkakrotnie nowelizowane w znacznym zakresie. Zważywszy na planowane dalsze nowelizacje tego rozporządzenia, z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest sporządzenie jego przekształconej wersji.
(2) Na mocy art. 6 rozporządzenia (WE) nr 2531/98 Europejski Bank Centralny (EBC) ma prawo zbierania informacji niezbędnych do stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej oraz prawo do weryfikowania dokładności i jakości informacji, które instytucje przekazują w celu wykazania zgodności z tymi wymogami. W celu zmniejszenia ogólnego obciążenia sprawozdawczego do regularnego obliczania podstawy naliczania rezerwy przez instytucje kredytowe należy wykorzystywać informacje statystyczne dotyczące bilansów miesięcznych zbierane zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) 4 .
(3) Konieczne jest zapewnienie większej przejrzystości i jasności szeregu kwestii związanych ze stosowaniem wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej, w szczególności w odniesieniu do: a) warunków stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej do instytucji; b) faktu, że krajowe banki centralne (KBC) państw członkowskich, których walutą jest euro (KBC strefy euro), mogą podejmować decyzje o zawieszeniu lub wykluczeniu dostępu instytucji do operacji otwartego rynku oraz operacji kredytowo-depozytowych (operacji polityki pieniężnej Eurosystemu); c) warunków zaliczania środków jako rezerw na potrzeby weryfikacji spełniania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej; d) wymogów dotyczących wniosków o zezwolenie na utrzymywanie rezerwy obowiązkowej poprzez instytucję pośredniczącą; oraz e) warunków cofnięcia zezwolenia na utrzymywanie rezerwy obowiązkowej poprzez instytucję pośredniczącą.
(4) Aby system wymogów Eurosystemu dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej był skuteczny, konieczne jest również doprecyzowanie wymogów w zakresie obliczania, zawiadamiania, potwierdzania i utrzymywania rezerw obowiązkowych, a także wymogów w zakresie sprawozdawczości i weryfikacji.
(5) Informacje przekazywane przez pośredników na temat podstawy naliczania rezerwy powinny być wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić dokładną sprawozdawczość zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/379 (EBC/2021/2). Ponadto, w przypadku gdy instytucja dominująca otrzymała zezwolenie na przekazywanie danych dotyczących podstawy naliczania rezerwy w ujęciu zagregowanym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, właściwe jest, aby instytucja ta przekazywała zagregowane dane dotyczące podstawy naliczania rezerwy właściwemu KBC zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).
(6) W celu zapewnienia odpowiedniej równowagi pomiędzy wymogiem dokładności danych dotyczących rezerw obowiązkowych a sprawnym stosowaniem ram regulacyjnych, a także w celu uniknięcia konieczności ponownego wydawania ważnych i mających zastosowanie zezwoleń, instytucje pośredniczące, którym udzielono zezwoleń na sporządzanie sprawozdawczości podstawy rezerwy w ujęciu zagregowanym na mocy rozporządzenia (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9), powinny mieć możliwość kontynuowania takiej sprawozdawczości bez konieczności ubiegania się o nowe zezwolenie.
(7) Zgodnie z art. 19 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego EBC może wymagać od instytucji kredytowych mających siedzibę w państwach członkowskich, których walutą jest euro (państwa członkowskie strefy euro), utrzymywania rezerw obowiązkowych na rachunkach prowadzonych przez EBC i KBC strefy euro. Ponieważ instytucje kredytowe posiadają rachunki w KBC w swoich odpowiednich jurysdykcjach, rezerwy obowiązkowe powinny być utrzymywane wyłącznie na rachunkach prowadzonych przez KBC.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 2531/98 oraz rozporządzenie (WE) nr 2532/98 ustanawiają uprawnienia EBC do nakładania sankcji za naruszenie wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej, w tym za nieprzestrzeganie określonych w niniejszym rozporządzeniu wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej.
(9) Z uwagi na postulat pewności prawa konieczne jest, aby przepisy niniejszego rozporządzenia, które są dostosowane do zmiany definicji "instytucji kredytowych" zawartej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 (wprowadzonej na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 6 ), miały zastosowanie od tego samego dnia, co wspomniana zmiana, czyli od 26 czerwca 2021 r. Ze względów operacyjnych należy jednak ustalić, że przepisy dotyczące utrzymywanych rezerw obowiązują od dnia 28 lipca 2021 r., tj. pierwszego dnia piątego okresu utrzymywania rezerwy w 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.73.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie EBC/2021/1 (2021/378) w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 22/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 03/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 08/03/2021, 26/06/2021, 28/07/2021 |