uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 461a:
(1) W 2019 r. Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (BCBS) opublikował zmienione minimalne wymogi kapitałowe z tytułu ryzyka rynkowego, za pomocą których wyeliminowano słabe punkty ostrożnościowego sposobu traktowania działalności prowadzonej przez banki w ramach portfela handlowego 2 .
(2) Alternatywna metoda standardowa określona w części trzeciej tytuł IV rozdział 1a rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w obecnym kształcie nie jest w pełni gotowa do stosowania ze względu na brak specyfikacji technicznej. Taka specyfikacja powinna być dostosowana do określonych na forum BCBS minimalnych wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego.
(3) W ramach minimalnych wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego BCBS określił sposób obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka zakrzywienia w odniesieniu do instrumentów cechujących się opcjonalnością. Ten sposób obliczania obejmuje szereg kroków, w tym sposób uwzględniania wstrząsów w czynnikach ryzyka oraz sposób sumowania ryzyka zakrzywienia w odniesieniu do poszczególnych czynników ryzyka. W przypadku czynników ryzyka walutowego obliczenie należy dostosować, aby uniknąć podwójnego naliczania ryzyka zakrzywienia. Bez takiego dostosowania może dość do podwójnego naliczania tego ryzyka, gdyż w określonych przez BCBS minimalnych wymogach kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego czynniki ryzyka walutowego są wyrażone w walucie sprawozdawczej danej instytucji.
(4) Instrumenty pozbawione opcjonalności powinny podlegać jedynie wymogom w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka delta w odniesieniu do nieegzotycznych instrumentów bazowych danych instrumentów, lecz nie z tytułu ryzyka zakrzywienia. W ramach minimalnych wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego BCBS daje jednak instytucjom możliwość stosowania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka zakrzywienia w odniesieniu do wszystkich instrumentów, również tych pozbawionych opcjonalności. Możliwość ta może okazać się pomocna dla instytucji, które zarządzają pozycjami cechującymi się opcjonalnością i pozycjami pozbawionymi opcjonalności oraz zabezpieczają takie pozycje w ujęciu łącznym. Aby jednak uniknąć sytuacji, w której możliwość tę wykorzystuje się przede wszystkim do celów obniżenia wymogów w zakresie funduszy własnych, powinien mieć zastosowanie wymóg, zgodnie z którym instytucja chcąca skorzystać z tej możliwości musi powiadomić o tym stosowny właściwy organ, który powinien móc odmówić udzielenia danej instytucji zgody na skorzystanie z tej możliwości. To samo powinno dotyczyć sytuacji, w której dana instytucja chce zrezygnować z dalszego korzystania z tej możliwości.
(5) Jeżeli chodzi o sposób traktowania przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, metoda pełnego przeglądu jest najodpowiedniejszą metodą obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do pozycji w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania, ponieważ metoda ta opiera się na faktycznym składzie przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania, a nie na składzie zastępczym. Metoda pełnego przeglądu jest jednak dostępna jedynie wówczas, gdy spełnione są określone rygorystyczne warunki. Instytucjom należy zatem umożliwić stosowanie innych metod z zastrzeżeniem, że muszą one znać zakres uprawnień danego przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania i mogą uzyskać codzienne notowania jednostek. W takiej sytuacji instytucje mogą utworzyć hipotetyczny portfel do celów obliczenia wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego w odniesieniu do pozycji w przedsiębiorstwie zbiorowego inwestowania. Instytucjom tym należy również zapewnić możliwość obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej w odniesieniu do pozycji pochodnych w przedsiębiorstwie zbiorowego inwestowania z wykorzystaniem metody uproszczonej, jeżeli nie ma wystarczających informacji umożliwiających obliczenie wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka związanego z korektą wyceny kredytowej w oparciu o obowiązujące metody. Możliwość tę należy dostosować do metody uproszczonej stosowanej do pozycji pochodnych w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania przypisanych do portfela niehandlowego. Ze względu na ilość założeń, jakie instytucje muszą przyjąć, stosując tę metodę, możliwość korzystania z niej powinna być uzależniona od zgody właściwego organu wydawanej odrębnie dla poszczególnych przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania.
(6) Ponadto instytucjom należy umożliwić ujmowanie odwzorowujących indeks pozycji w przedsiębiorstwie zbiorowego inwestowania jako pozycję bezpośrednią w danym indeksie do celów obliczenia wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego. Korzystanie z tej metody powinno być dozwolone wówczas, gdy różnica zwrotu w ujęciu rocznym między przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania a indeksem, który jest odwzorowywany przez to przedsiębiorstwo, pozostaje na poziomie poniżej 1 % przez okres 12 miesięcy. Jeżeli dostępne dane dotyczą krótszego okresu niż 12 miesięcy, instytucje powinny zwrócić się do właściwego organu, któremu podlegają, o zgodę na stosowanie tej metody.
(7) We wszystkich pozostałych scenariuszach pozycje w przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania należy przypisać do portfela niehandlowego i odpowiednio ujmować do celów obliczenia wymogów w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do tych pozycji.
(8) W minimalnych wymogach kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego określonych przez BCBS proponuje się metodę "waluty bazowej" jako dodatkową metodę określania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka delta i ryzyka zakrzywienia w odniesieniu do czynników ryzyka walutowego. Zgodnie z tą metodą, obliczając wymogi w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rynkowego, instytucje powinny mieć możliwość wyrażenia czynników ryzyka walutowego w innej walucie niż ich waluta sprawozdawcza. Korzystanie z tej metody powinno być dozwolone wówczas, gdy instytucje spełniają szereg warunków dotyczących zarządzania ryzykiem walutowym przez te instytucje, oraz powinno być uzależnione od uzyskania zgody organu nadzoru.
(9) W minimalnych wymogach kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego BCBS określił wagi ryzyka stosowane w odniesieniu do wskaźników wrażliwości na czynniki ryzyka stóp wolnych od ryzyka oraz w odniesieniu do wskaźników wrażliwości na inflację oraz do czynników ryzyka bazy walutowej, w odniesieniu do wskaźników wrażliwości na czynniki ryzyka spreadu kredytowego w odniesieniu do pozycji niesekurytyzacyjnych w tabeli 4 koszyk 11 w art. 325ah rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w odniesieniu do wskaźników wrażliwości na czynniki ryzyka obligacji zabezpieczonych wyemitowanych przez instytucje kredytowe w państwach trzecich, na czynniki ryzyka spreadu kredytowego w odniesieniu do pozycji sekurytyzacyjnych włączonych do ACTP, na czynniki ryzyka spreadu kredytowego w odniesieniu do pozycji sekurytyzacyjnych niewłączonych do ACTP, na czynniki ryzyka cen akcji i na czynnik ryzyka cen towarów. Wagi ryzyka stosowane w odniesieniu do wskaźników wrażliwości na takie czynniki ryzyka w alternatywnej metodzie standardowej należy dostosować do minimalnych wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego określonych na forum BCBS.
(10) W minimalnych wymogach kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego BCBS określił korelacje zachodzące w obrębie koszyka w odniesieniu do czynników ryzyka obligacji zabezpieczonych wyemitowanych przez instytucje kredytowe w państwach trzecich, korelacje zachodzące w obrębie koszyka w odniesieniu do ryzyka cen akcji oraz korelacje zachodzące między koszykami w odniesieniu do ryzyka cen akcji. Korelacje stosowane w alternatywnej metodzie standardowej należy dostosować do minimalnych wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego określonych na forum BCBS.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 575/2013.
(12) Instytucjom należy zapewnić dostateczną ilość czasu na wdrożenie zmian dotyczących alternatywnej metody standardowej w odniesieniu do ryzyka rynkowego, wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem delegowanym. Wobec powyższego należy odroczyć termin rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia delegowanego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2021.84.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 424/2021 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w stosunku do alternatywnej metody standardowej w odniesieniu do ryzyka rynkowego |
Data aktu: | 17/12/2019 |
Data ogłoszenia: | 11/03/2021 |
Data wejścia w życie: | 30/09/2021, 31/03/2021 |