Decyzja 2022/675 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

DECYZJA RADY (UE) 2022/675
z dnia 11 kwietnia 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. ("COTIF"), na mocy decyzji Rady 2013/103/UE 1 .

(2) Zgodnie z art. 6 COTIF międzynarodowa komunikacja kolejowa i dopuszczenie taboru kolejowego do użytkowania w komunikacji międzynarodowej mają podlegać przepisom wymienionym w tym artykule, w szczególności "Regulaminowi międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID)", stanowiącemu załącznik C do COTIF.

(3) Dyrektywą 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ustanowiono wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do RID.

(4) Zgodnie z art. 13 § 1 lit. d) oraz art. 33 § 5 COTIF Komisja Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwana dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) może przyjąć zmiany do załącznika do RID.

(5) W trakcie swojej 57. sesji w dniu 24 maja 2022 r. komisja ekspertów RID ma przyjąć zmiany w celu dostosowania załącznika do RID do postępu naukowo-technicznego.

(6) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w ramach komisji ekspertów RID, gdyż zmiany w regulaminie RID będą wiążące dla Unii.

(7) Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu.

(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, a zatem można je poprzeć.

(9) Może być konieczne uzgodnienie niewielkich zmian w dokumentach, o których mowa w załączniku na szczeblu technicznym na 14. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w dniu 23 maja 2022 r., w tym na podstawie zaleceń komisji ekspertów RID i grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych opracowanych w ramach wspólnego posiedzenia Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych (zwanej dalej "komisją ekspertów RID") w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami) w ramach Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., będzie zgone z załącznikiem do niniejszej decyzji.

Przedstawiciele Unii w komisji ekspertów RID mogą uzgodnić niewielkie zmiany w dokumentach, o których mowa w załączniku, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  2

Decyzje komisji ekspertów RID po ich przyjęciu zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 11 kwietnia 2022 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

J. BORRELL FONTELLES

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument źródłowy Kwestia Uwagi Stanowisko UE
1. OTIF/RID/CE/GTP/2021/2 Dostosowanie Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych zawartej w Genewie w dniu

30 września 1957 r. (ADR) i RID w celu uwzględnienia nowych środków ograniczających rozprzestrzenianie we wzorze sprawozdania z wypadku

Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
2. OTIF/RID/CE/GTP/2021/3 oraz OTIF/RID/CE/GTP/ 2021/INF.3 Dostosowanie ADR i RID w zakresie wymogów dotyczących przedstawiania informacji Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID dotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
3. OTIF/RID/CE/GTP/2021/4 Montaż zaworów bezpieczeństwa na zbiornikach łatwopalnych gazów skroplonych. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
4. OTIF/RID/CE/GTP/2021/5 Skonsolidowane teksty przyjęte na wspólnym posiedzeniu w 2020 r. i 2021 r. oraz przez stałą grupę roboczą komisji ekspertów RID w listopadzie 2020 r. Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
5. OTIF/RID/CE/GTP/2021/6 Dostosowanie ADR i RID między innymi w zakresie projektowania, budowy i wstępnej kontroli oraz badania naczyń ciśnieniowych nieoznaczonych symbolem UN, zaprojektowanych, skonstruowanych i przetestowanych zgodnie z przywołanymi normami Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
6. OTIF/RID/CE/GTP/2021/

INF.4

Środek przejściowy w odniesieniu do pkt 6.8.2.4.6 (procedury stosowane przez właściwy organ na potrzeby zatwierdzania ekspertów, przeprowadzania kontroli w odniesieniu do wagonów-cystern oraz wzajemnego uznawania tych kontroli) Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
7. OTIF/RID/CE/GTP/2021/

INF.11

Propozycje dotyczące sposobu dostosowania rozdziału 6.8 RID w celu uwzględnienia wielkich kontenerów-cystern Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach stałej grupy roboczej komisji ekspertów RIDdotyczące przyjęcia tekstu w zmienionym brzmieniu Zgoda
Wszystkie powyższe dokumenty są dostępne na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=1119) i należy rozumieć, że zawierają zmiany omówione na posiedzeniu stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID w listopadzie 2021 r. i ujęte w załączniku I do dokumentu OTIF/RID/CE/GTP/2021-A (Sprawozdanie końcowe z 13. sesji stałej grupy roboczej komisji ekspertów RID - Genewa/hybrydowo, w dniach 15-18 listopada 2021 r.), również dostępnego na stronie internetowej OTIF (http://otif.org/en/?page_id=254).
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów niebezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.122.33

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/675 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 57. sesji Komisji Ekspertów ds. Przewozu Towarów Niebezpiecznych w ramach Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami w odniesieniu do niektórych zmian w załączniku C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami
Data aktu: 11/04/2022
Data ogłoszenia: 25/04/2022