(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 lipca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych, zmieniającą dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylającą dyrektywę Rady 84/253/EWG 1 , w szczególności jej art. 46 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2016/1155 2 Komisja postanowiła, że do celów art. 46 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich właściwych organów Stanów Zjednoczonych Ameryki, a mianowicie Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (Securities and Exchange Commission) oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych (Public Company Accounting Oversight Board) należy uznać za spełniające wymogi równoważne z wymogami określonymi w art. 29, 30 i 32 tej dyrektywy. Decyzja wykonawcza (UE) 2016/1155 przestaje mieć zastosowanie dnia 31 lipca 2022 r. Należy zatem poddać ponownej ocenie równoważność tych systemów.
(2) Jeżeli spółka jest zarejestrowana w Stanach Zjednoczonych Ameryki i jej zbywalne papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w którymkolwiek państwie członkowskim, ale nie są dopuszczone do obrotu w Stanach Zjednoczonych Ameryki, państwa członkowskie powinny zapewniać, aby wszystkie badania sprawozdań finansowych takich spółek podlegały ich systemom nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji. W przypadku gdy takie spółki są notowane w więcej niż jednym państwie członkowskim, zainteresowane państwa członkowskie powinny współpracować celem zapewnienia, aby badanie podlegało zakresowi jednego z ich systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji. Tego rodzaju ustalenia nie powinny uniemożliwiać państwom członkowskim zawierania porozumień o współpracy w zakresie kontroli zapewniania jakości między ich właściwymi organami a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki.
(3) Wszelkie wnioski dotyczące równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji w państwie trzecim zgodnie z art. 46 ust. 2 dyrektywy 2006/43/WE nie przesądzają o decyzji, którą Komisja, zgodnie z art. 47 ust. 3 akapit pierwszy tej dyrektywy, może przyjąć w sprawie adekwatności wymogów spełnianych przez właściwe organy tego państwa trzeciego.
(4) Ostatecznym celem współpracy między właściwymi organami państw członkowskich a właściwymi organami Stanów Zjednoczonych Ameryki w dziedzinie systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i firm audytorskich jest osiągnięcie wzajemnego zaufania do systemów nadzoru obu stron dzięki uznaniu ich równoważności.
(5) Zgodnie z amerykańską ustawą Sarbanes-Oxley Act z 2002 r. 3 w Stanach Zjednoczonych Ameryki Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych zatwierdza rejestrację zewnętrznych biegłych rewidentów i firm audytorskich i kontroluje audyty zarejestrowanych firm oraz ich systemy kontroli jakości. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd jest uprawniona do nadzorowania działalności Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych. Komisja Papierów Wartościowych i Giełd i Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych są odpowiedzialne za przyjmowanie standardów audytu oraz za prowadzenie dochodzeń i nakładanie sankcji na zarejestrowane publiczne firmy księgowe i powiązane z nimi osoby w związku z naruszeniem określonych zasad lub standardów zawodowych.
(6) Komitet Europejskich Organów Nadzoru Audytowego dokonał ponownej oceny, zgodnie z art. 30 ust. 7 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 537/2014 4 , systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich w Stanach Zjednoczonych, na podstawie ustawy Sarbanes-Oxley Act z 2002 r., która to ocena nie zmieniła się zasadniczo od czasu przyjęcia decyzji wykonawczej (UE) 2016/1155. Biorąc pod uwagę tę ocenę techniczną, systemy nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i kar dotyczące biegłych rewidentów i jednostek audytorskich Komisji Papierów Wartościowych i Giełd oraz Rady ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych nadal spełniają wymogi równoważne z wymogami określonymi w art. 29, 30 i 32 dyrektywy 2006/43/WE.
(7) Po przyjęciu decyzji wykonawczej (UE) 2016/1155 właściwe organy kilku państw członkowskich i właściwe organy Stanów Zjednoczonych zorganizowały wspólne kontrole. Niektóre właściwe organy państw członkowskich wdrożyły częściowe zaufanie, m.in. poprzez przeprowadzanie kontroli jakości, na których w pewnym stopniu polegała Rada ds. Nadzoru nad Rachunkowością Spółek Publicznych, oraz poprzez podzielenie między sobą niektórych szczegółowych obszarów kontroli dokumentacji. Dla funkcjonowania rynków kapitałowych ważne jest, aby właściwe organy państw członkowskich i właściwe organy Stanów Zjednoczonych były w stanie kontynuować dobrą współpracę po dniu 31 lipca 2022 r. w celu osiągnięcia wzajemnego zaufania do swoich systemów nadzoru. Jednak wobec braku pełnego zaufania, biorąc pod uwagę, że odstępstwo przewidziane w art. 46 dyrektywy 2006/43/WE opiera się na zasadzie wzajemności, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie przez ograniczony okres.
(8) Niezależnie od ograniczenia czasowego Komisja, wspomagana przez Komitet Europejskich Organów Nadzoru Audytowego, będzie regularnie monitorować rozwój sytuacji na rynku, ewolucję ram nadzorczych i regulacyjnych oraz skuteczność i doświadczenie w zakresie współpracy nadzorczej, w tym postępy w osiąganiu wzajemnego zaufania do systemów nadzoru drugiej strony. W szczególności Komisja może przeprowadzić szczegółowy przegląd niniejszej decyzji w dowolnym momencie przed końcem okresu jej obowiązywania, w przypadku gdy rozwój sytuacji spowoduje konieczność ponownej oceny równoważności stwierdzonej na mocy niniejszej decyzji. Taka ponowna ocena może prowadzić do uchylenia niniejszej decyzji.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 48 ust. 1 dyrektywy 2006/43/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Mairead MCGUINNESS | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.196.138 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1298 w sprawie równoważności systemów nadzoru publicznego, zapewniania jakości oraz dochodzeń i sankcji dotyczących biegłych rewidentów i jednostek audytorskich właściwych organów w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgodnie z dyrektywą 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 22/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 25/07/2022 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2022, 25/07/2022 |