uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 2 , w szczególności art. 4,
(1) Art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej stanowi, że Unia i państwa członkowskie wzajemnie się szanują i udzielają sobie wzajemnego wsparcia w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów, natomiast art. 13 ust. 2 tego Traktatu nakłada na instytucje Unii wymóg lojalnej wzajemnej współpracy. Art. 3 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 nakłada na Europejski Bank Centralny (EBC) obowiązek współpracy z innymi krajowymi i unijnymi organami i instytucjami.
(2) Przestrzeganie przez EBC postanowień art. 3 oraz wykonywanie zadań powierzonych mu na mocy art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 wymaga przekazywania posiadanych przez EBC informacji nadzorczych krajowym, unijnym i międzynarodowym organom i instytucjom.
(3) Zgodnie z art. 27 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013 EBC jest uprawniony, do celów wykonywania zadań powierzonych mu na mocy tego rozporządzenia w granicach i z zastrzeżeniem warunków określonych w stosownych unijnym prawie, do wymiany informacji z krajowymi lub unijnymi organami i podmiotami w przypadkach, gdy stosowne unijne prawo zezwala właściwym organom krajowym na ujawnianie informacji tym jednostkom lub gdy państwa członkowskie mogą przewidzieć takie ujawnienie na podstawie stosownego unijnego prawa.
(4) Istnieją również okoliczności, w których EBC przekazuje informacje nadzorcze organom i instytucjom w wykonaniu obowiązku nałożonego prawem Unii. Na przykład zgodnie z art. 80 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 3 właściwe organy niezwłocznie, na wniosek Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB), przekazują wszystkie informacje, jakie EUNB uzna za stosowne w odniesieniu do wyemitowanych nowych instrumentów kapitałowych, aby umożliwić EUNB monitorowanie jakości instrumentów funduszy własnych emitowanych przez instytucje w całej Unii.
(5) Przekazywanie informacji nadzorczych organom i instytucjom zakłada wcześniejszą ocenę, związaną z wykonywaniem zadań powierzonych EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1024/2013, odpowiedniości takiego przekazywania.
(6) W związku z powyższym niezbędne jest określenie wspólnych zasad przekazywania informacji nadzorczych znajdujących się w posiadaniu EBC organom i instytucjom, które mogą być uzupełnione protokołami ustaleń lub innymi formami dwustronnych lub wielostronnych instrumentów dotyczących takiego przekazywania, zawieranymi przez EBC z takimi organami i instytucjami.
(7) Wspólne zasady określone w niniejszej decyzji nie powinny naruszać postanowień innych instrumentów, które ustanawiają szczególne zasady dotyczące określonych kategorii przekazywania informacji nadzorczych organom i instytucjom. Ma to na przykład zastosowanie do protokołów ustaleń, w których EBC korzysta ze swobody uznania i zobowiązuje się do przekazywania informacji określonemu organowi czy instytucji. Ponadto wspólne zasady określone w niniejszej decyzji nie powinny mieć zastosowania do przekazywania informacji nadzorczych podlegających różnym ramom prawnym, na przykład do ujawniania informacji organom ścigania, parlamentarnym komisjom dochodzeniowym czy państwowym organom kontrolnym. Zakres niniejszej decyzji może natomiast obejmować przekazywanie danych osobowych.
(8) Niniejsza decyzja i inne instrumenty określające szczególne zasady w zakresie przekazywania informacji nadzorczych obejmują korzystanie ze swobody uznania w zakresie prowadzonej polityki. Powinny one zatem zostać przyjęte w ramach procedury braku sprzeciwu określonej w art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013.
(9) Zasady określone w niniejszej decyzji i we wszelkich innych instrumentach dotyczących poszczególnych kategorii przekazywania informacji nadzorczych powinny być stosowane przez pracowników odpowiedzialnych za zatwierdzanie takiego przekazywania informacji, zgodnie z ustaleniami Zarządu. Zgodnie z art. 11 ust. 6 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Zarząd odpowiada za prowadzenie bieżącej działalności EBC. W związku z tym art. 10 ust. 1 i 2 decyzji Europejskiego Banku Centralnego EBC/2004/2 4 stanowią, że wszystkie jednostki organizacyjne EBC podlegają kierownictwu Zarządu. Zgodnie z art. 13 m ust. 1 decyzji EBC/2004/2 kompetencje Zarządu w odniesieniu do struktury wewnętrznej i pracowników EBC obejmują zadania nadzorcze.
(10) Niniejsza decyzja nie narusza przepisów dotyczących przekazywania informacji nadzorczych będących w posiadaniu EBC innym organom i instytucjom lub informacji będących w posiadaniu właściwych organów krajowych w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1024/2013. Przekazywanie informacji nadzorczych będących w posiadaniu EBC organom i instytucjom, które nie wchodzą w zakres niniejszej decyzji, musi zostać zatwierdzone zgodnie z odpowiednią procedurą podejmowania decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Christine LAGARDE | |
Prezes EBC |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.20.275 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2022/2 (2022/134) określająca wspólne zasady przekazywania przez Europejski Bank Centralny informacji nadzorczych organom i instytucjom na potrzeby wykonywania zadań powierzonych Europejskiemu Bankowi Centralnemu na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 1024/2013 |
Data aktu: | 19/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2022 |
Data wejścia w życie: | 05/02/2022 |