Decyzja wykonawcza 2022/1462 w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/1462
z dnia 2 września 2022 r.
w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) jako system dla obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku posiadania wizy przy przekraczaniu granic zewnętrznych. W rozporządzeniu określono warunki i procedury wydawania lub odmowy wydania zezwoleń na podróż.

(2) Rozpatrując wnioski o zezwolenie na podróż i podejmując decyzje w ich sprawie, jednostka krajowa ETIAS odpowiedzialnego państwa członkowskiego może, pod pewnymi warunkami, zaprosić wnioskodawcę na rozmowę w jego państwie zamieszkania. Co do zasady rozmowa taka powinna odbywać się w konsulacie znajdującym się najbliżej miejsca zamieszkania wnioskodawcy.

(3) Komunikacja audiowizualna powinna ułatwić procedurę składania wniosku, zważywszy na najnowsze osiągnięcia technologiczne oferujące różne możliwości przeprowadzenia rozmowy na odległość. W związku z tym należy określić wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej na odległość. Wymogi te powinny obejmować przepisy dotyczące ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności. Należy również przyjąć przepisy dotyczące testowania, wyboru i działania narzędzi.

(4) W zakresie przetwarzania danych osobowych, niniejsza decyzja odnosi się do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 . W tym kontekście, jeżeli rozmowa jest rejestrowana, wnioskodawcę informuje się o jej rejestrowaniu i należy przed rozpoczęciem rozmowy uzyskać jego zgodę na rejestrowanie.

(5) Zważywszy że rozporządzenie (UE) 2018/1240 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o wdrożeniu rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszą decyzją.

(6) Niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii 3 ; Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jej przyjęciu i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.

(7) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 4 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE 5 .

(8) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 6 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 7 .

(9) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsza decyzja stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji Rady 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 9 .

(10) Niniejsza decyzja jest aktem stanowiącym rozwinięcie dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu, odpowiednio, art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r., art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2005 r. i art. 4 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2011 r.

(11) Europejski Inspektor Ochrony Danych wydał opinię w dniu 10 maja 2021 r.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Inteligentnych Granic,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności

Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie ochrony danych, bezpieczeństwa i poufności, na potrzeby przeprowadzenia rozmowy z wnioskodawcą na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1240, określono w niniejszej decyzji i w załączniku.

Artykuł  2

Testowanie odpowiednich narzędzi

1. 
Agencja Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) analizuje opisy dostępnych na rynku narzędzi komunikacji audiowizualnej, porównuje je z wymogami określonymi w załączniku oraz dokonuje wstępnego wyboru narzędzi komunikacji audiowizualnej, których opis spełnia wymogi.
2. 
eu-LISA, we współpracy z organami krajowymi, testuje wstępnie wybrane narzędzia komunikacji audiowizualnej. W testach uwzględnia się w największym możliwym zakresie wymogi określone w załączniku.
3. 
eu-LISA analizuje wyniki testów i przedstawia państwom członkowskim wykaz zalecanych odpowiednich narzędzi.
4. 
Na wniosek Komisji eu-LISA dokonuje ponownej analizy opisu narzędzi dostępnych na rynku, porównuje je z wymogami określonymi w załączniku oraz, w razie potrzeby, testuje wstępnie wybrane narzędzia w celu przedstawienia państwom członkowskim zaktualizowanego wykazu zalecanych odpowiednich narzędzi.
Artykuł  3

Wybór odpowiednich narzędzi i ich działanie

1. 
Jednostki krajowe ETIAS stosują:
a)
narzędzie wybrane z wykazu odpowiednich narzędzi, o którym mowa w art. 2 ust. 3;
b)
dowolne inne narzędzie spełniające wymogi określone w załączniku.

Państwa członkowskie są odpowiedzialne za dokonanie analizy, czy narzędzia, o których mowa w akapicie pierwszym lit. b), spełniają wymogi określone w załączniku, oraz za ich testowanie.

2. 
Jednostki krajowe ETIAS są odpowiedzialne za monitorowanie działania narzędzi oraz za zapewnienie, by narzędzia spełniały wymogi określone w załączniku do niniejszej decyzji i były zgodne z rozporządzeniem (UE) 2016/679.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 września 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
Cele

W niniejszym załączniku określa się wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie zasad bezpieczeństwa i poufności.

2.
Wymogi dotyczące środków komunikacji audiowizualnej, w tym w zakresie zasad bezpieczeństwa i poufności:
Lp. Opis
1 Narzędzie musi umożliwiać łączność za pomocą powszechnie stosowanych przeglądarek internetowych pochodzących od co najmniej 3 dostawców przeglądarek lub systemów operacyjnych.
2 Narzędzie musi zapewniać możliwość korzystania na potrzeby połączeń z wewnątrzpasmowych funkcji dupleksu dźwiękowego (nieopierających się na telefonii).
3 Narzędzie musi umożliwiać połączenia wideo przy użyciu kamery internetowej.
4 Narzędzie musi umożliwiać osobom przeprowadzającym rozmowy zarządzanie połączeniami poszczególnych uczestników (identyfikację, przyjmowanie lub odrzucanie połączenia, wyciszanie i włączanie kanału audio, ukrywanie i włączanie kanału wideo).
5 Narzędzie musi zapewniać upoważnionym użytkownikom w jednostce krajowej ETIAS odpowiedzialnego państwa członkowskiego lub w jednym z konsulatów tego państwa członkowskiego, dysponującym stałym kontem do organizowania konferencji audiowizualnych, możliwość organizowania własnych konferencji za pośrednictwem internetu. Narzędzie musi umożliwiać planowanie konferencji audiowizualnych z wyprzedzeniem oraz wysyłanie zaproszeń do wnioskodawców.
6 Narzędzie musi zapewniać wnioskodawcom nieposiadającym stałego konta do organizacji konferencji audiowizualnych możliwość uczestnictwa w połączeniu przy użyciu aplikacji dostępnej w internecie i nadającej się do zastosowania na dowolnym urządzeniu (smartfon, tablet, laptop, komputer stacjonarny) przy użyciu co najmniej 3 powszechnie stosowanych dostawców przeglądarek lub systemów operacyjnych. Wnioskodawca musi mieć możliwość nieodpłatnego skorzystania z narzędzia.
7 Narzędzie musi umożliwiać zabezpieczenie rozmów indywidualnym kodem PIN lub hasłem jednorazowego użytku.
8 Narzędzie musi zawierać funkcję rozmowy tekstowej (czatu).
9 Narzędzie musi umożliwiać wymianę dokumentów poprzez udostępnianie ekranu urządzeń elektronicznych.
10 Narzędzie musi umożliwiać rejestrowanie połączeń, gdy jest to wymagane przez jednostkę krajową ETIAS. Narzędzie musi umożliwiać pobieranie i lokalne zachowywanie zapisów połączeń.
11 Narzędzie musi umożliwiać pełne szyfrowanie wszelkiej komunikacji.
12 Narzędzie musi umożliwiać rejestrowanie wszelkiej komunikacji głosowej i wizualnej.
13 Narzędzie musi być dostępne wraz z najnowszymi zatwierdzonymi poprawkami i obsługiwanymi wersjami.
14 Narzędzie musi obsługiwać różne szerokości pasma.
15 Narzędzie musi być dostępne przez co najmniej 99,5 % czasu w ciągu roku, z wyłączeniem zaplanowanych przerw w celu konserwacji.
1 Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
3 Niniejsza decyzja nie wchodzi w zakres środków ustanowionych w decyzji Rady 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotyczącej wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20).
4 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
5 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
6 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
7 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
8 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
9 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.229.77

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/1462 w sprawie wymogów dotyczących środków komunikacji audiowizualnej na potrzeby przeprowadzania rozmów na podstawie art. 27 ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240
Data aktu: 02/09/2022
Data ogłoszenia: 05/09/2022
Data wejścia w życie: 25/09/2022