uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 2 oraz art. 13 ust. 4 akapit pierwszy,
(1) Dyrektywa (UE) 2019/904 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia środków w celu osiągnięcia ambitnego i trwałego zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części A załącznika do tej dyrektywy ("produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych"). Komisja ma określić metodę obliczania i weryfikacji tego zmniejszenia stosowania.
(2) Dyrektywa (UE) 2019/904 nakłada również na państwa członkowskie obowiązek przekazywania Komisji danych dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które wprowadzono do obrotu każdego roku, oraz informacji na temat środków wprowadzonych w celu zmniejszenia stosowania takich produktów, w tym sprawozdania z kontroli jakości. Komisja ma określić format, w jakim należy zgłaszać te dane.
(3) Dyrektywa (UE) 2019/904 daje państwom członkowskim szeroki margines swobody decyzji o środkach, które zostaną przyjęte, aby osiągnąć ambitne i trwałe zmniejszenie stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Środki te mogą się różnić w zależności od wpływu, jaki te produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wywierają na środowisko w całym ich cyklu życia, w tym gdy zostały pozostawione w miejscach do tego nieprzeznaczonych, a także są one proporcjonalne i niedyskryminujące.
(4) Właściwą metodą pomiaru zmniejszenia stosowania jest pomiar na podstawie masy tworzyw sztucznych zawartych we wprowadzanych do obrotu produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ponieważ odzwierciedla on wpływ takich produktów na środowisko pod względem zanieczyszczenia środowiska przez zaśmiecanie tworzywami sztucznymi. Metoda ta uwzględnia również metody pomiaru i formularze sprawozdań w odniesieniu do opakowań i odpadów opakowaniowych, określone w decyzji Komisji 2005/270/WE 2 , oparte na masie i materiale.
(5) Odpowiednią metodą pozwalającą monitorować, jaki wpływ, na poziomie produktu, ma zmniejszenie stosowania na zapobieganie powstawaniu odpadów, a tym samym na potencjalne zmniejszenie zanieczyszczenia plastikiem w środowisku, jest również pomiar zmniejszenia stosowania na podstawie liczby wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.
(6) Z uwagi na szeroki margines swobody, jaki daje państwom członkowskim art. 4 dyrektywy (UE) 2019/904, państwa członkowskie powinny mieć wybór między obliczaniem zmniejszenia stosowania na podstawie całkowitej masy tworzyw sztucznych zawartych w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wprowadzanych do obrotu albo na podstawie liczby takich produktów wprowadzanych do obrotu. Ponieważ obie metody dostarczają odpowiednich danych do monitorowania tendencji w zakresie stosowania oraz wpływu wprowadzonych środków na zapobieganie powstawaniu odpadów i zastępowanie tych produktów produktami alternatywnymi wielokrotnego użytku lub niezawierającymi tworzyw sztucznych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wyboru spośród tych dwóch metod tej, która jest zgodna z ich polityką i środkami w zakresie zmniejszania stosowania wprowadzonymi na podstawie art. 4 dyrektywy (UE) 2019/904.
(7) Jeżeli w danym państwie członkowskim liczba lub masa wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych nie jest reprezentatywna dla stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w tym państwie członkowskim ze względu na znaczne przemieszczanie w Unii produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na poziomie hurtowym, państwom członkowskim należy zezwolić na korygowanie masy lub liczby tych produktów w celu uwzględnienia takich przemieszczeń.
(8) Jeżeli dane państwo członkowskie decyduje się stosować metodę opartą na masie, powinno ono również przekazywać dane dotyczące całkowitej masy wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych częściowo wykonanych z tworzyw sztucznych, ponieważ taka informacja pomogłaby zapewnić porównywalność danych i pozwoliłaby uzyskać szerszy obraz wpływu wymogu dotyczącego zmniejszenia stosowania określonego w dyrektywie (UE) 2019/904.
(9) Aby ułatwić prowadzony przez Komisję przegląd środków wprowadzonych przez państwa członkowskie w celu doprowadzenia do zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/904, format zgłaszania danych powinien zawierać orientacyjny wykaz różnych kategorii takich środków. Państwa członkowskie mają jednak obowiązek zgłaszać wszystkie wprowadzone środki, nawet jeśli nie zostały one wyraźnie wymienione w orientacyjnym wykazie.
(10) Aby zapewnić dokładność i weryfikację danych, format zgłaszania danych powinien umożliwiać identyfikację wszystkich parametrów istotnych dla obliczenia i weryfikacji zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, dla zgłaszania danych dotyczących takich produktów wprowadzanych do obrotu i dla zgłaszania środków wprowadzonych w celu osiągnięcia zmniejszenia stosowania, a także powinien określać metodykę, jaką należy stosować do obliczania i weryfikacji zmniejszenia stosowania.
(11) Metoda obliczania i weryfikacji zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, o której mowa w art. 4 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/904, oraz formaty zgłaszania danych dotyczących wprowadzonych do obrotu produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i informacji na temat środków wprowadzonych przez państwa członkowskie, o których to formatach mowa w art. 13 ust. 4 tej dyrektywy, są ze sobą ściśle powiązane z uwagi na ich przedmiot. Należy zatem przyjąć niniejszy akt na podstawie obu tych przepisów, aby zapewnić spójność między przepisami dotyczącymi obliczania, weryfikacji i sprawozdawczości w zakresie zmniejszenia stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz aby ułatwić dostęp do tych przepisów.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 39 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/98/WE 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.26.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/162 ustanawiająca zasady stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w odniesieniu do obliczania, weryfikacji i zgłaszania zmniejszenia stosowania niektórych produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych i środków wprowadzanych przez państwa członkowskie w celu osiągnięcia takiego zmniejszenia |
Data aktu: | 04/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 27/02/2022 |