(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 20 października 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi, zmieniającą, a następnie uchylającą dyrektywę Rady 96/82/WE 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie powiadamiają Komisję o poważnych awariach mających miejsce na ich terytorium i spełniających kryteria wymienione w załączniku VI do tej dyrektywy, posługując się specjalnym formularzem ustanowionym w załączniku do decyzji Komisji 2009/10/WE 2 .
(2) Zgodnie z art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie mają dostarczać Komisji określone informacje dotyczące zakładów objętych zakresem tej dyrektywy, posługując się specjalnym formularzem ustanowionym w załączniku do decyzji wykonawczej Komisji 2014/895/UE 3 .
(3) W celu przekazywania informacji określonych w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE państwa członkowskie mają wykorzystywać bazy danych o których mowa, odpowiednio, w art. 21 ust. 3 i 4 tej dyrektywy, które to bazy danych ma tworzyć i aktualizować Komisja.
(4) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 401/2009 4 , Europejska Agencja Środowiska (EEA), w kontekście Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (Eionet), ma za zadanie gromadzić, przetwarzać i analizować dane, w szczególności dane na temat jakości i presji na środowisko, jak również na temat substancji chemicznych niebezpiecznych dla środowiska. Aby zwiększyć efekt synergii z istniejącymi bazami danych stworzonymi przez EEA, skonsolidować informacje na temat wpływu tych zakładów na środowisko, podwyższyć jakość informacji udostępnianych opinii publicznej i decydentom politycznym oraz aby ułatwić identyfikację potencjalnego ryzyka (np. efekt domina), EEA powinna w imieniu Komisji tworzyć i aktualizować bazy danych, o których mowa w art. 21 ust. 3 i 4 dyrektywy 2012/18/UE. Państwa członkowskie powinny wykorzystywać te bazy danych przy przekazywaniu informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE.
(5) Formularze sprawozdania i bazy danych wykorzystywane zgodnie z dyrektywą 2012/18/UE powinny umożliwić przekazywanie i udostępnianie ukierunkowanych informacji przedłożonych przez państwa członkowskie, tak aby zoptymalizować dokładność, użyteczność i porównywalność dostarczonych informacji i zminimalizować obciążenie administracyjne państw członkowskich, przy jednoczesnym poszanowaniu wymogów określonych w dyrektywie 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(6) W celu zwiększenia synergii pomiędzy informacjami dostarczonymi przez państwa członkowskie a sprawozdawczością określoną dla podobnych zakładów przemysłowych, formularze sprawozdania i bazy danych powinny być podobne i dopasowane do formularzy stosowanych w sprawozdawczości w ramach dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/75/UE 6 i rozporządzenia (WE) nr 166/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 7 , w odniesieniu do których format, częstotliwość przekazywania danych i ich treść ustanowiono w decyzji wykonawczej Komisji 2018/1135/UE 8 i decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/1741 9 .
(7) Aby zrealizować te cele, należy zaktualizować formularz sprawozdania, którym państwa członkowskie mają się posługiwać przy dostarczaniu informacji na temat zakładów określonych w art. 21 ust. 3 dyrektywy 2012/18/UE, zgodnie z tym, co określono w decyzji wykonawczej 2014/895/UE. Należy zatem odpowiednio uchylić decyzję wykonawczą 2014/895/UE.
(8) Stworzenie przez EEA dwóch baz danych, o których mowa odpowiednio w art. 21 ust. 3 i art. 21 ust. 4 dyrektywy 2012/18/UE, powinno zakończyć się do dnia 31 grudnia 2025 r. Z tego powodu przekazywanie informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 wspomnianej dyrektywy, powinno rozpocząć się dopiero po tej dacie.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 27 dyrektywy 2012/18/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 31 sierpnia 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.272.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/1979 ustanawiająca formularz i bazy danych do przekazywania informacji, o których mowa w art. 18 ust. 1 i art. 21 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/18/UE w sprawie kontroli zagrożeń poważnymi awariami związanymi z substancjami niebezpiecznymi oraz uchylająca decyzję wykonawczą Komisji 2014/895/UE |
Data aktu: | 31/08/2022 |
Data ogłoszenia: | 20/10/2022 |