uwzględniając Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony,
(1) Układ o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony 1 (zwany dalej "Układem"), został podpisany w dniu 27 czerwca 2014 r. i wszedł w życie w dniu 1 lipca 2016 r.
(2) Zgodnie z art. 436 ust. 1 Układu Rada Stowarzyszenia jest uprawniona do wydawania zaleceń dla osiągnięcia celów Układu.
(3) Zgodnie z art. 453 ust. 1 Układu Strony podejmują wszelkie ogólne lub szczególne środki wymagane w celu wypełnienia swoich zobowiązań w ramach Układu i zapewniają osiągnięcie celów określonych w Układzie.
(4) W art. 11 regulaminu wewnętrznego Rady Stowarzyszenia przewidziano możliwość podejmowania między sesjami decyzji w drodze procedury pisemnej, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę.
(5) Unia i Republika Mołdawii postanowiły umocnić swoje partnerstwo, uzgadniając na lata 2021-2027 zestaw priorytetów wspólnych prac na rzecz osiągnięcia celów stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej określonych w Układzie.
(6) Strony uzgodniły treść programu stowarzyszeniowego UE-Republika Mołdawii na lata 2021-2027, który będzie wspierał realizację Układu, ze szczególnym naciskiem na współpracę w ustalonych wspólnych obszarach zainteresowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
Rada Stowarzyszenia zaleca, aby Strony realizowały program stowarzyszeniowy UE-Republika Mołdawii określony w załączniku.
Program stowarzyszeniowy UE-Republika Mołdawii określony w załączniku zastępuje program stowarzyszeniowy UE-Re- epublika Mołdawii przyjęty dnia 19 sierpnia 2017 r.
Niniejsze zalecenie staje się skuteczne z dniem jego przyjęcia.
Spis treści
1 Zasady, instrumenty i zasoby służące wykonaniu programu stowarzyszeniowego
2 Ogólne cele współpracy między UE a Republiką Mołdawii
I. Odporne, zrównoważone i zintegrowane gospodarki
II. Rozliczalne instytucje, praworządność i bezpieczeństwo
III. Odporność środowiskowa i odporność na zmiany klimatu
IV. Odporna transformacja cyfrowa
V. Odporne, sprawiedliwe i integracyjne społeczeństwa
3 Krótko- i długoterminowe priorytety programu stowarzyszeniowego
I. Demokracja, prawa człowieka i dobre rządy
II. Polityka zagraniczna i bezpieczeństwa
III. Wolność, bezpieczeństwo i sprawiedliwość
IV. Współpraca gospodarcza i sektorowa
V. Handel i zagadnienia związane z handlem (DCFTA)
Wprowadzenie
Program stowarzyszeniowy między Unią Europejską a Republiką Mołdawii
W dniu 27 czerwca 2014 r. Unia Europejska i jej państwa członkowskie oraz Republika Mołdawii ("strony") podpisały ambitny i innowacyjny układ o stowarzyszeniu obejmujący pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu (DCFTA). Układ zawiera wiążące postanowienia oparte na zasadach i przewiduje wzmocnioną współpracę na rzecz propagowania stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej, tym samym idąc dalej niż tradycyjne umowy i obejmując wszystkie istotne obszary. Układ był tymczasowo stosowany od dnia 1 września 2014 r. do momentu zakończenia procesu ratyfikacji, która pozwoliła na pełne stosowanie układu o stowarzyszeniu od dnia 1 lipca 2016 r.
W dniu 26 czerwca 2014 r. strony osiągnęły porozumienie w sprawie programu stowarzyszeniowego, tj. sporządzenia wykazu priorytetów wspólnych prac na lata 2014-2016. W dniu 4 sierpnia 2017 r. strony uzgodniły zastąpienie programu stowarzyszeniowego na lata 2014-2016 nowym programem stowarzyszeniowym na lata 2017-2019. Programy stowarzyszeniowe uzgodnione między UE i Republiką Mołdawii przygotowują do wdrażania układu o stowarzyszeniu i je ułatwiają.
W dniu 30 września 2019 r. na 5. posiedzeniu Rady Stowarzyszeniowej UE i Republika Mołdawii uzgodniły utrzymanie programu stowarzyszeniowego na lata 2017-2019 na roczny okres przejściowy i rozpoczęcie prac nad wykazem priorytetów w celu ukierunkowania procesu wdrażania układu o stowarzyszeniu/DCFTA w kolejnych latach w obszarach objętych układem o stowarzyszeniu. W niniejszym dokumencie, zastępującym program stowarzyszeniowy na lata 2017-2019, przeformułowano dotychczasowe i określono nowe priorytety wysokiego szczebla dotyczące wspólnych prac na rzecz osiągnięcia celów stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej przedstawionych w układzie o stowarzyszeniu na lata 2021-2027. Skoncentrowano się w nim na strategicznych celach długoterminowych i priorytetach na cały okres, natomiast określeniem i monitorowaniem konkretnych środków krótkoterminowych, jak również operacyjnymi aspektami realizacji, należy się zająć w ramach struktury instytucjonalnej komitetów i podkomitetów ustanowionych na mocy układu o stowarzyszeniu. W razie potrzeby niniejszy program może zostać poddany przeglądowi, zwłaszcza w świetle rosyjskiej agresji na Ukrainę i nowych wyzwań w zakresie bezpieczeństwa dla Republiki Mołdawii.
Fakt, że w programie stowarzyszeniowym skupiono się na ograniczonej liczbie priorytetów, nie wpływa na zakres ani mandat obecnego dialogu prowadzonego w ramach innych stosownych umów i partnerstw lub w ramach wielostronnego wymiaru Partnerstwa Wschodniego.
Ponadto w kwietniu 2014 r. zaczął obowiązywać ruch bezwizowy z krajami strefy Schengen dla obywateli Republiki Mołdawii posiadających paszporty biometryczne. Kryteria liberalizacji reżimu wizowego oraz zalecenia zawarte w regularnie wydawanych przez Komisję sprawozdaniach dotyczących mechanizmu zawieszającego zwolnienie z obowiązku wizowego powinny być stale spełniane w celu zapewnienia stabilności systemu bezwizowego, a tym samym przyczynienia się do mobilności i rozwoju kontaktów międzyludzkich między UE a Republiką Mołdawii.
Realizacja programu stowarzyszeniowego będzie nadal przebiegać według następujących wspólnych zasad:
Priorytety określone w programie stowarzyszeniowym są w pełni zgodne z długoterminowymi celami polityki przedstawionymi we wspólnym komunikacie pt. "Polityka Partnerstwa Wschodniego po 2020 r.: Wzmacnianie odporności - Partnerstwo Wschodnie, które służy wszystkim", który wraz z wkładem państw członkowskich i krajów partnerskich stanowi podstawę wspólnego dokumentu roboczego służb dotyczącego Partnerstwa Wschodniego na okres po 2020 r., opublikowanego 2 lipca 2021 r. i zatwierdzonego na 6. szczycie Partnerstwa Wschodniego w 2021 r. 2 . Określony w nim plan inwestycji gospodarczych wraz z pięcioma inicjatywami przewodnimi dla Mołdawii będzie wspierać odbudowę społeczno-gospodarczą i wzmocni odporność tego kraju. Wspólny komunikat został odnotowany z uznaniem w odnośnych konkluzjach Rady z dnia 11 maja 2020 r.
Priorytety określone w programie stowarzyszeniowym będą stanowić podstawę pomocy UE dla Republiki Mołdawii, jak określono w Instrumencie Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR), wieloletnim programie indykatywnym oraz w programach wielonarodowych opracowanych dla Republiki Mołdawii w ramach ISWMR [do zatwierdzenia]. W ramach synergii, 2 czerwca UE opublikowała plan naprawy gospodarczej dla Mołdawii, aby pobudzić długoterminowe ożywienie społeczno-gospodarcze, wesprzeć transformację ekologiczną i cyfrową oraz uwolnić niewykorzystany potencjał gospodarczy kraju. UE może również udzielać pomocy w ramach innych instrumentów UE, w tym Instrumentu Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa Jądrowego. Wszelkie wsparcie będzie udzielane w pełnej zgodności z zasadami i procedurami wykonawczymi dotyczącymi pomocy zewnętrznej UE. We wsparciu UE zostanie odzwierciedlona jego warunkowość i podejście oparte na zachętach; wsparcie to będzie też uzależnione od realizacji uzgodnionych reform. Strony będą współpracować na rzecz wzmacniania krajowych systemów i instytucji zgodnie z najlepszymi praktykami przewidywalności i skuteczności pomocy, a także zgodnie z zatwierdzonymi strategiami i rządowymi dokumentami programowymi.
Niniejszy program stowarzyszeniowy będzie miał zastosowanie od momentu jego przyjęcia do końca 2027 r. Program stowarzyszeniowy może zostać zmieniony lub zaktualizowany w dowolnym momencie za zgodą Rady Stowarzyszenia UE - Republika Mołdawii.
UE i Republika Mołdawii uznają wdrażanie układu o stowarzyszeniu i programu stowarzyszeniowego za jeden z głównych priorytetów służący umocnieniu i propagowaniu wspólnych wartości i zasad uzgodnionych przez UE i Republikę Mołdawii. W układzie o stowarzyszeniu przewidziano przyspieszenie stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej z Unią Europejską w duchu europejskich aspiracji i europejskiego wyboru Mołdawii, które potwierdzono w deklaracji ze szczytu Partnerstwa Wschodniego w 2017 r. UE ponownie wyraża swoje zdecydowane poparcie dla suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową.
Od czasu podpisania układu o stowarzyszeniu Republika Mołdawii podjęła kroki w celu przeprowadzenia reform zmierzających do jego skutecznego wdrożenia. Obie strony doceniają postępy poczynione przez Republikę Mołdawii w kierunku głębszego stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej z UE oraz uznają, że konieczne są dalsze istotne działania w celu osiągnięcia znaczącego i trwałego postępu, aby obywatele mogli w pełni korzystać z układu o stowarzyszeniu między UE a Republiką Mołdawii.
UE będzie w dalszym ciągu wspierać prace Stałej Konferencji ds. Kwestii Politycznych w ramach procesu negocjacyjnego na rzecz rozwiązania konfliktu w Naddniestrzu w formacie "5+2", aby osiągnąć kompleksowe, pokojowe i trwałe rozwiązanie konfliktu w oparciu o suwerenność i integralność terytorialną Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz o zapisy oświadczenia ministrów OBWE z grudnia 2020 r.
Współpraca między UE a Republiką Mołdawii ma również na celu wspieranie osiągania globalnych celów polityki, w tym założeń porozumienia klimatycznego z Paryża, a także wdrażanie Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz przyjętych wraz z nią 17 celów zrównoważonego rozwoju, do czego obie strony są zobowiązane. Współpraca umocni międzynarodowy ład oparty na zasadach oraz przyczyni się do budowania silniejszej pozycji Europy na świecie.
Wymienione niżej długoterminowe cele polityki Partnerstwa Wschodniego po 2020 r., wyszczególnione we wspólnym komunikacie z marca 2020 r., zostaną należycie uwzględnione przez Republikę Mołdawii przy określaniu strategicznego kierunku reform, które mają być realizowane w nadchodzących latach. Strony będą współpracować w celu informowania o korzyściach wynikających z ich współpracy.
Strony zacieśnią współpracę na rzecz pobudzenia rozwoju gospodarczego i integracji gospodarczej między Republiką Mołdawii, państwami członkowskimi UE i krajami Partnerstwa Wschodniego dla dobra i dobrobytu obywateli Republiki Mołdawii. Dzięki temu zmniejszą się nierówności ekonomiczne i edukacyjne oraz poprawią warunki pracy, a także zapewnione zostanie jednocześnie stopniowe obniżanie emisyjności i neutralność klimatyczna gospodarki zgodnie z celami Europejskiego Zielonego Ładu. Przełoży się to również na starania mające na celu zapewnienie, aby odbudowa po pandemii COVID-19 była ekologiczna i nie zagrażała realizacji celów środowiskowych i klimatycznych. Zasadnicze znaczenie dla zrównoważonej i sprawiedliwej odbudowy będzie miało również Utrzymanie ochrony pracy i promowanie godnej pracy. Osiągnięcie poprawy klimatu inwestycyjnego będzie możliwe poprzez budowanie zdolności absorpcyjnej w zakresie inwestycji, tworzenie równych warunków działania dla przedsiębiorców, zapewnienie praworządności, przejrzystości i niezależności sądownictwa, działania antykorupcyjne oraz skuteczne sprawowanie rządów.
Strony będą również współpracować w celu inwestowania w ludzi, w szczególności w osoby młode, aby zwiększać ich zdolności do zatrudnienia, zapewniając jednocześnie godną pracę i skuteczną ochronę pracy oraz lepsze powiązanie edukacji, badań naukowych i innowacji z potrzebami sektora prywatnego. Wsparcie polityki w zakresie badań naukowych i innowacji będzie realizowane poprzez propagowanie i umożliwianie inteligentnej specjalizacji oraz transferu technologii, jak również sfinalizowanie stowarzyszenia Republiki Mołdawii z programem ramowym w zakresie badań i innowacji "Horyzont Europa". Republika Mołdawii poprawi swoje wyniki w zakresie edukacji dzięki modernizacji i kompleksowej reformie sektora edukacji, aby był on bardziej efektywny pod względem wykorzystania zasobów, inwestowania w wysoką jakość zasobów ludzkich i osiąganych wyników zgodnie z międzynarodowymi normami jakości, a także pod względem systemów szkolenia i wsparcia dla młodzieży oraz zapewniania inklu- zywności.
Strony będą współpracować w celu udzielenia Republice Mołdawii wsparcia w zakresie ustanowienia w pełni funkcjonującej i konkurencyjnej gospodarki rynkowej i stopniowego dostosowywania jej polityk do polityk UE. Cel ten należy osiągnąć zgodnie z podstawowymi zasadami stabilności makroekonomicznej, zdrowych finansów publicznych oraz zapewnienia silnego systemu finansowego i trwałej równowagi płatniczej. Wzmocnienie kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego będzie się odbywać zgodnie z normami i praktykami europejskimi. Strony będą współpracować na rzecz dalszej konsolidacji reform w sektorze bankowym. Priorytetem będzie ulepszenie ram regulacyjnych i warunków prowadzenia działalności dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) przy jednoczesnym egzekwowaniu mołdawskiego prawa konkurencji w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, w tym poprzez ograniczenie zachowań monopolistycznych. Prywatyzacje będą przeprowadzane w sposób przejrzysty, z zastosowaniem mechanizmów monitorowania aktywów strategicznych i infrastruktury krytycznej. Konieczna jest poprawa zarządzania przedsiębiorstwami państwowymi, jak również zwiększenie niezależności i rozli- czalności właściwego organu w zakresie zarządzania mieniem publicznym. Należy również zapewnić niezależność i rozliczalność innych instytucji publicznych odpowiedzialnych za nadzór/działania regulacyjne.
Skuteczne wdrożenie układów o stowarzyszeniu i związanej z nim pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu, w powiązaniu z szerszym procesem zbliżenia przepisów i odnośnymi niezbędnymi reformami, przyczynia się do stworzenia warunków sprzyjających zacieśnieniu stosunków gospodarczych i handlowych z UE, prowadząc do dalszej stopniowej integracji gospodarczej Republiki Mołdawii z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu.
Strony będą współpracować na rzecz dalszej poprawy skuteczności wdrażania dorobku prawnego UE we wszystkich rodzajach transportu określonych w układzie o stowarzyszeniu (lotniczym, drogowym, morskim, kolejowym), zwracając szczególną uwagę nie tylko na poprawę łączności fizycznej, ale również na aspekty bezpieczeństwa. Będzie to obejmować rozwijanie infrastruktury o istotnym znaczeniu gospodarczym oraz zwiększony nacisk na ekologiczne rozwiązania transportowe, w tym poprzez rozwijanie orientacyjnej rozszerzonej sieci TEN-T oraz propagowanie multimodalnych rozwiązań transportowych.
Biorąc pod uwagę okoliczności, kluczowe znaczenie będzie miało zajęcie się społeczno-gospodarczymi skutkami pandemii COVID-19 przy jednoczesnym budowaniu krótko- i długoterminowej odporności.
Strony będą współpracować na rzecz obrony zasad praworządności, poszanowania powszechnych praw człowieka, zapewnienia funkcjonowania demokratycznych instytucji oraz włączenia społecznego. Priorytetowo traktowane będą przepisy dotyczące wymiaru sprawiedliwości i organów ścigania, w tym przepisy antykorupcyjne, oraz ich wdrażanie. W stosownych przypadkach ustawodawstwo zostanie dostosowane i na potrzeby tego sektora zostaną przeznaczone odpowiednie zasoby ludzkie i finansowe w celu zapewnienia niezależności, rozliczalności, bezstronności, integralności, profesjonalizmu i skuteczności wymiaru sprawiedliwości, w tym prokuratury, który powinien być wolny od wszelkiej nieuprawnionej ingerencji, również politycznej. UE z zadowoleniem przyjmuje decyzję Republiki Mołdawii o priorytetowym traktowaniu reform w zakresie praworządności. Do ustawodawstwa zostaną włączone opinie Komisji Weneckiej, o ile będą one dostępne, i będzie ono z nimi zgodne. Realizowana będzie zasada zerowej tolerancji dla korupcji w celu zapobiegania wszelkim rodzajom zachowań korupcyjnych. Działania przeciwko korupcji politycznej będą podejmowane zgodnie z zaleceniami GRECO. Wzmocniona zostanie integralność sektora publicznego ze zwróceniem szczególnej uwagi na skuteczną kontrolę aktywów i zgodnie z zasadami dobrych rządów.
Priorytetem będzie wzmocnienie krajowej służby ds. odzyskiwania mienia oraz zwiększenie jej efektywności. Republika Mołdawii podda wszelkie przypadki oszustw, które dotknęły system bankowy tego państwa w latach 2012-2014, a także przypadki prania pieniędzy, takie jak operacja "Laundromat", gruntownemu, bezstronnemu i przejrzystemu dochodzeniu, również w celu odzyskania sprzeniewierzonych środków i postawienia przed sądem osób odpowiedzialnych za te nadużycia. Nastąpi zacieśnienie współpracy między mołdawskimi i odpowiednimi europejskimi organami ścigania.
Republika Mołdawii zapewni demokratyczny przebieg wyborów prezydenckich, parlamentarnych i samorządowych zgodnie ze standardami uzgodnionymi na szczeblu międzynarodowym oraz standardami europejskimi, a także zapewni, aby nie wywierano żadnych nacisków politycznych na zainteresowane strony uczestniczące w wyborach. Przestrzegane będą i wprowadzane w życie uwagi i zalecenia organizacji międzynarodowych, w tym Rady Europy oraz Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE/ODIHR).
Strony będą współpracować w celu zapewnienia wdrożenia reformy sektora bezpieczeństwa oraz przyjęcia odpowiednich ram i procedur w dziedzinie zarządzania kryzysowego, ochrony infrastruktury krytycznej i przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym, m.in. poprzez zwiększenie odporności instytucji państwowych na obce ingerencje oraz ograniczenie skutków korupcji dla bezpieczeństwa narodowego.
Istotnym celem będzie nadal wspieranie reformy policji oraz współpracy granicznej zgodnie z najlepszymi standardami międzynarodowymi i unijnymi. Położony zostanie nacisk na wspieranie walki z przestępczością zorganizowaną i przemytem transgranicznym oraz zacieśnienie współpracy między organami wymiaru sprawiedliwości i organami ścigania w UE.
Republika Mołdawii zapewni nieustanne spełnianie wszystkich kryteriów liberalizacji reżimu wizowego oraz zaleceń wydanych przez Komisję w sprawozdaniach dotyczących mechanizmu zawieszającego zwolnienie z obowiązku wizowego.
Strony będą współpracować na rzecz poprawy bezpieczeństwa energetycznego poprzez zwiększenie dywersyfikacji, a także większą efektywność energetyczną i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Wspólnym celem pozostaje stworzenie konkurencyjnego, wolnego od korupcji i przejrzystego rynku energii w Republice Mołdawii i jego pełne zintegrowanie z rynkiem energii UE, w tym zwiększenie poziomu połączeń międzysystemowych między Republiką Mołdawii a UE. Aby osiągnąć ten cel, Republika Mołdawii zapewni, aby przepisy, projekty infrastrukturalne i sieci połączeń nadal skupiały się na ograniczaniu zależności energetycznej, zwiększaniu stabilności i bezpieczeństwa systemów energetycznych oraz bezpieczeństwa dostaw energii.
Strony będą kontynuować współpracę na rzecz odporności na zmianę klimatu i odporności środowiskowej poprzez propagowanie nowoczesnej, zasobooszczędnej, zrównoważonej gospodarki o obiegu zamkniętym, prowadzącej do zazieleniania gospodarki i bardziej zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu, a także w kontekście odbudowy po pandemii COVID-19. Będzie temu służyć m.in. kontynuacja reform administracyjnych i budowanie odpowiednich zdolności administracyjnych w celu wdrażania działań na rzecz środowiska i klimatu przewidzianych w odnośnych rozdziałach układu o stowarzyszeniu, a także w celu uporania się ze spuścizną przeszłości w zakresie przepisów o ochronie środowiska, praktyk zarządzania i infrastruktury. Oznacza to również uwzględnienie celów w zakresie niskoemisyjności i odporności na zmianę klimatu zgodnie z porozumieniem paryskim, aby ograniczyć wpływ zmiany klimatu na życie obywateli. Ponadto w ramach istniejącej współpracy na mocy układu o stowarzyszeniu pogłębiany będzie dialog między UE a Republiką Mołdawii w sprawach środowiska i klimatu przy istotnym udziale społeczeństwa obywatelskiego.
Zarządzanie środowiskiem zostanie usprawnione poprzez przyjęcie i wprowadzenie w życie nowego ustawodawstwa oraz poprzez zapewnienie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uczestnictwa społeczeństwa w podejmowaniu decyzji. Ponadto zieloną transformację będzie dodatkowo wspierać zwiększanie udziału w działaniach badawczo-innowacyjnych mających na celu łagodzenie skutków zmiany klimatu.
Poprawa jakości powietrza i wody oraz lepsze gospodarowanie odpadami zgodnie z normami europejskimi będą szły w parze z umożliwieniem i promowaniem rolnictwa zrównoważonego oraz zachowaniem różnorodności biologicznej i ekosystemów.
Pandemia COVID-19 ujawniła przepaść cyfrową w społeczeństwach oraz pilną potrzebę wsparcia transformacji cyfrowej. Rozwiązania w zakresie e-zdrowia, nauki na odległość, telemedycyny, śledzenia wirusów i zapobiegania dezinformacji będą pomocne nie tylko w czasie pandemii, ale będą wspierać odporność i rozwój naszych partnerów przez kolejne lata. W związku z tym strony będą współpracować w celu umożliwienia wzrostu gospodarczego i pobudzania zrównoważonego rozwoju oraz będą nadal inwestować w transformację cyfrową Republiki Mołdawii zgodnie z przepisami UE i najlepszymi praktykami. Kluczowe będzie zapewnienie polityki ukierunkowanej na pobudzenie i dywersyfikację branży IT, wzmocnienie jej konkurencyjności, stymulowanie powstawania przedsiębiorstw typu startup oraz badań naukowych i innowacji cyfrowych we wszystkich sektorach gospodarki. Do priorytetów należeć będą opracowanie programów wsparcia cyfryzacji MŚP oraz gromadzenie wskaźników i informacji statystycznych w obszarze gospodarki cyfrowej. Jednocześnie należy dalej rozwijać e-rządzenie i usługi cyfrowe, aby zwiększyć dostępność, skuteczność, przejrzystość i rozliczalność administracji publicznej, w tym w odniesieniu do ram i usług inwestycji publicznych. Musi to iść w parze z rozwojem i konsolidacją umiejętności cyfrowych informatycznych szerszej populacji. Ponadto UE będzie wspierać wdrażanie umów roamingowych i dotyczących widma między Republiką Mołdawii a innymi krajami partnerskimi oraz, jako cel długoterminowy, obniżenie taryf za połączenia roamingowe z UE. Republika Mołdawii zobowiąże się do usunięcia barier prawnych i technicznych związanych z takimi umowami, do podjęcia dalszych inwestycji w transformację cyfrową, zapewniając wysokiej jakości dostęp do bezpiecznych sieci i usług komunikacyjnych po przystępnych cenach. Strony będą współpracować na rzecz zwiększenia rozli- czalności, zdolności administracyjnych i niezależności krajowego organu regulacyjnego Republiki Mołdawii ds. łączności elektronicznej, co jest warunkiem koniecznym właściwego funkcjonowania odpowiedniego rynku. Strony będą również współpracować na rzecz zapewnienia solidnych prawnych, politycznych i operacyjnych ram cyberbezpieczeństwa w oparciu o przepisy UE i najlepsze praktyki.
Strony będą współpracować na rzecz zapewnienia przejrzystej, zorientowanej na obywatela i rozliczalnej administracji publicznej oraz bezpiecznych, wolnych i uczciwych wyborów.
Republika Mołdawii będzie kontynuować wdrażanie strategii dotyczącej reformy administracji publicznej i strategii leżących u jej podstaw. Oznacza to reorganizację instytucji rządowych, organów administracyjnych i przedsiębiorstw państwowych w celu zwiększenia rozliczalności, wydajności i skuteczności. Będzie to również oznaczało dalsze dostosowywanie systemu opracowywania i koordynacji polityki, w tym, w razie potrzeby, procedur mianowania i odwoływania, w celu zwiększenia integracji, spójności, skuteczności, przewidywalności i przejrzystości procesu decyzyjnego. Promowana będzie profesjonalna służba cywilna oraz nowoczesny system zarządzania zasobami ludzkimi. Republika Mołdawii będzie dążyć do maksymalnego wykorzystania środków dostępnych dla obywateli na szczeblu lokalnym. Strony będą współpracować na rzecz zwiększenia przejrzystości, nadzoru i rozliczalności polityki finansów publicznych i zarządzania nimi. Nadal kładziony będzie nacisk na ostrożność budżetową, dyscyplinę budżetową i wykonanie budżetu, w celu usprawnienia procesów rozliczalności i ulepszenia zarządzania zorientowanego na wyniki. W tym celu należy kontynuować reformę kontroli budżetu i nadzoru nad jego wykonaniem, sprawowanych przez parlament.
Strony będą wspólnie pracować nad zwiększeniem odporności społecznej, promowaniem spójności społecznej i ochrony socjalnej społeczeństwa mołdawskiego, intensyfikacją prac nad kwestiami dotyczącymi młodzieży oraz przyjęciem środków mających na celu zapobieganie drenażowi mózgów, a także zapewnienie równości płci i zwalczanie przemocy domowej. Ponieważ rozwiązywanie problemów związanych z migracją jest również wspólnym priorytetem, strony będą nadal współpracować na rzecz zapewnienia mobilności i kontaktów międzyludzkich w bezpiecznym i dobrze zarządzanym środowisku, zgodnie z kompetencjami unijnymi i krajowymi, a także na rzecz zapewnienia wsparcia dla migrantów i uchodźców znajdujących się w trudnej sytuacji. Podstawowe znaczenie ma skuteczne wdrożenie obowiązującej umowy o readmisji, a także ciągłe spełnianie odpowiednich kryteriów liberalizacji reżimu wizowego. Partnerstwo na rzecz mobilności między UE a Republiką Mołdawii, uzupełniające powyższe działania, zapewni trwałe zaangażowanie. Rozważone zostaną inicjatywy w zakresie migracji pracowników, których celem jest zacieśnianie współpracy oraz wzajemnego uzupełniania się umiejętności i kompetencji z uwzględnieniem wpływu drenażu mózgów na kapitał ludzki krajów partnerskich przy jednoczesnym poszanowaniu istniejącego ustawodawstwa krajowego i kompetencji. Aby ułatwić przepływ osób i towarów przez granice, zacieśniona zostanie współpraca techniczna i administracyjna w zakresie zintegrowanego zarządzania granicami. Priorytetem będzie inwestowanie w transformację społeczną i gospodarczą na poziomie lokalnym, w tym zwiększenie dostępu obywateli do lepszej infrastruktury fizycznej, obiektów użyteczności publicznej i warunków życia. Republika Mołdawii zapewni podstawowe prawo dostępu do opieki zdrowotnej, natomiast UE będzie wspierać poprawę sektora zdrowia publicznego. Będzie to miało decydujące znaczenie dla opracowania skutecznych mechanizmów reagowania kryzysowego w walce z chorobami zakaźnymi, w tym w zwalczaniu skutków pandemii COVID-19.
W szerszym ujęciu UE nadal propaguje dobre rządy, prawa człowieka, praworządność, niedyskryminację, godną pracę, a także podstawowe wartości i zasady humanitarne w działaniach podejmowanych w odpowiedzi na pandemię COVID-19 i w procesie odbudowy.
Republika Mołdawii zapewni skuteczne i skonsolidowane ramy swobodnego działania organizacji pozarządowych oraz umożliwi budowanie zdolności organizacji społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności organizacji działających na szczeblu lokalnym, pozwalając im na znaczące zaangażowanie w procesy kształtowania polityki, propagowanie reform, świadczenie usług publicznych oraz odpowiedzialność publiczną.
Republika Mołdawii będzie stać na straży wolności, niezależności i pluralizmu mediów, przestrzegając norm unijnych i uniwersalnych, zapewniając warunki dla wolnego i zdrowego środowiska medialnego, promując media wysokiej jakości również na szczeblu lokalnym. Priorytetem będzie zapewnienie funkcjonowania bezstronnej, skutecznej i przejrzystej rady audiowizualnej. Republika Mołdawii będzie chronić i propagować prawo dostępu do informacji w interesie publicznym oraz do dokładnych, bezstronnych sprawozdań.
Strony będą wspierać wymianę najlepszych praktyk w zakresie inicjatyw politycznych służących podniesieniu poziomu umiejętności korzystania z mediów w społeczeństwie (np. programy edukacyjne, programy nauczania w szkołach).
Priorytetem będzie wdrożenie nowego krajowego planu działania na rzecz praw człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem najsłabszych grup społecznych. Republika Mołdawii zapewni skuteczne wykonywanie wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka i stworzenie efektywnego mechanizmu kontroli parlamentarnej nad ich wykonywaniem.
Strony będą współpracować w następujących obszarach:
Potwierdzając przywiązanie do zasad poszanowania suwerenności i integralności terytorialnej, nienaruszalności granic - dalsze pogłębienie dialogu i zacieśnienie współpracy w dziedzinie wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) w celu promowania konwergencji w zakresie spraw zagranicznych i spraw bezpieczeństwa między UE a Republiką Mołdawii. Będzie to obejmować m.in. następujące działania:
Terroryzm, nierozprzestrzenianie broni masowego rażenia (BMR) oraz nielegalny transfer broni
Konflikt naddniestrzański
Strony będą współdziałać na rzecz pokojowego, kompleksowego i trwałego rozwiązania konfliktu w Naddniestrzu, opierającego się na suwerenności i integralności terytorialnej Republiki Mołdawii w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową. Taka współpraca będzie w szczególności obejmować:
Strony będą współpracować w następujących obszarach:
Niezależność sądów
Zapobieganie nadużyciom finansowym i korupcji oraz zwalczanie tych zjawisk; zapewnienie odzyskiwania mienia
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz zwalczanie przestępstw finansowych
Zapobieganie przestępczości zorganizowanej i zwalczanie jej
Policja/organy ścigania
Niedozwolone środki odurzające
Handel ludźmi
Cyberprzestępczość
Cyberbezpieczeństwo
Ochrona danych
Migracja, azyl i zarządzanie granicami
Współpraca prawna
Strony będą współpracować na rzecz pobudzenia rozwoju gospodarczego i integracji gospodarczej poprzez pogłębienie współpracy sektorowej. Za pośrednictwem wyspecjalizowanych podkomitetów Republika Mołdawii będzie regularnie informować UE o stanie realizacji procesu zbliżania ustawodawstwa, a w stosownych przypadkach i za zgodą obu stron, UE udzieli pomocy i przekaże wiedzę fachową, aby wesprzeć Republikę Mołdawii w tym procesie.
Strony będą współpracować na rzecz wzmocnienia dialogu i współpracy w zakresie zmiany klimatu, podejmując następujące działania:
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Strony będą odpowiednio współpracować w celu osiągnięcia terminowego i pełnego wdrożenia aktów prawnych Unii, o których mowa w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu między UE a Republiką Mołdawii. Ponadto strony będą współpracować na rzecz zwiększenia harmonizacji rynków cyfrowych z UE oraz wśród państw Partnerstwa Wschodniego, a także na rzecz promowania stosownych inicjatyw na poziomie krajowym w Republice Mołdawii. Strony będą zachęcać do korzystania z bezpłatnych i otwartych danych i usług oferowanych w ramach programu kosmicznego UE, w szczególności w ramach Galileo, Copernicus i europejskiego systemu wspomagania satelitarnego (EGNOS), które to dane mają duży potencjał wykorzystania w gospodarce cyfrowej i w kształtowaniu polityki opartej na dowodach. Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Strony będą współpracować nad ogólną modernizacją i jakością systemów kształcenia i szkolenia. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
W ramach ogólnych starań na rzecz poprawy jakości i adekwatności systemu edukacji oraz bliższych powiązań z rynkiem pracy, strony będą współpracować na rzecz osiągnięcia poniższych celów:
Strony będą również współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Strony będą współpracować w celu udzielenia Republice Mołdawii wsparcia w zakresie ustanowienia w pełni funkcjonującej gospodarki rynkowej i stopniowego dostosowywania jej polityk do polityk UE zgodnie z podstawowymi zasadami stabilności makroekonomicznej, zdrowych finansów publicznych, silnego systemu finansowego i trwałej równowagi płatniczej. W szczególności współpraca w tej dziedzinie będzie przyczyniać się do osiągnięcia następujących celów:
Strony będą współpracować na rzecz przygotowania Republiki Mołdawii do wdrożenia prawa UE i instrumentów międzynarodowych wymienionych w odnośnych załącznikach do układu o stowarzyszeniu, w szczególności w następującym zakresie:
Strony będą współpracować na rzecz zapewnienia godnej pracy i sprawiedliwych warunków pracy dla wszystkich, zwiększenia równości szans i dostępu do zatrudnienia, zwalczania ubóstwa i wykluczenia społecznego. Strony będą współpracować na rzecz zapewnienia godnej pracy i sprawiedliwych warunków pracy:
Zwiększenie równości szans i dostępu do zatrudnienia
Walka z ubóstwem i wykluczeniem społecznym
W celu przygotowania do wdrożenia prawa UE i instrumentów międzynarodowych wymienionych w odnośnym załączniku do układu o stowarzyszeniu strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Strony będą współpracowały w celu zapewnienia zgodności krajowego systemu statystycznego Republiki Mołdawii z przepisami prawa UE w dziedzinie statystyki określonymi w kompendium wymogów statystycznych Eurostatu, jak również zgodności z Europejskim kodeksem praktyk statystycznych, w którym określono zasady opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk w ramach Europejskiego Systemu Statystycznego. Strony będą w szczególności współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Strony nadal będą współpracowały w sprawach podatkowych i celnych. Współpraca ta będzie obejmować działania prowadzone w krótkim i średnim okresie w następujących celach:
Wyroby tytoniowe
Akcyza na alkohol
Opodatkowanie produktów energetycznych i energii elektrycznej
Strony będą współpracować na rzecz dalszej poprawy otoczenia biznesowego i regulacyjnego w Republice Mołdawii w celu pobudzenia inwestycji i działalności gospodarczej wszystkich rodzajów przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, w tym mikroprzedsiębiorstw. Współpraca ta będzie obejmować co najmniej następujące priorytety:
Strony będą współpracowały w zakresie zbliżenia ustawodawstwa i polityki do unijnej wspólnej polityki rolnej (WPR) oraz w szczególności realizowały, co następuje:
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Strony będą kontynuowały ścisłą współpracę na rzecz poprawy bezpieczeństwa energetycznego Republiki Mołdawii, również poprzez zwiększenie efektywności energetycznej oraz dywersyfikację dróg i źródeł dostaw nośników energii. Wspólnym celem pozostaje stworzenie konkurencyjnego i przejrzystego mołdawskiego rynku energii w Republice Mołdawii i jego zintegrowanie z rynkiem energii UE w drodze stopniowego zbliżania przepisów dotyczących energii do obowiązujących w UE. Republika Mołdawii będzie priorytetowo traktowała energię ze źródeł odnawialnych i efektywność energetyczną jako podstawę racjonalnej ekologicznie i akceptowalnej społecznie transformacji energetycznej kraju, zgodnie z celem UE polegającym na osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 r. Strony będą współpracować w szczególności na rzecz realizacji następujących priorytetów: Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Bezpieczeństwo energetyczne:
Integracja rynków energii:
Efektywność energetyczna, energia ze źródeł odnawialnych - przejście do neutralności klimatycznej
Bezpieczeństwo jądrowe
Strony będą współpracować na rzecz dalszego wdrożenia przepisów UE określonych w załącznikach do układu o stowarzyszeniu oraz na rzecz wsparcia Republiki Mołdawii, kładąc nacisk na sieci połączeń, bezpieczeństwo ruchu drogowego i systemy zrównoważonego transportu. Współpraca ta będzie obejmować następujące priorytety:
Strony będą współpracować na rzecz wzmocnienia rozwoju konkurencyjnego i zrównoważonego sektora turystycznego jako czynnika przyczyniającego się do wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.
Strony będą współpracować na rzecz rozwoju regionalnego w Republice Mołdawii, dążąc do osiągnięcia spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej z UE. Szczególny nacisk zostanie położony na zwiększanie konkurencyjności i zrównoważony rozwój regionów, zmniejszenie różnic i poprawę jakości życia obywateli, wykorzystywanie możliwości współpracy i koncentrowanie się na rozwoju oraz wdrażaniu strategii inteligentnej specjalizacji, wdrażaniu makroregionalnej strategii UE dla regionu Dunaju oraz współpracy z państwami członkowskimi w ramach unijnych programów transnarodowych i transgranicznych.
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Strony będą współpracowały na rzecz zacieśnienia współpracy między UE a Republiką Mołdawii w zakresie zapobiegania klęskom żywiołowym, gotowości i reagowania na nie w następujących celach:
Zapobieganie
Gotowość
Reagowanie
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących priorytetów:
Kultura
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Polityka audiowizualna i media
Strony będą współpracować na rzecz realizacji następujących celów:
Strony będą kontynuować pogłębianie integracji na podstawie układu o stowarzyszeniu oraz pogłębionej i kompleksowej strefy wolnego handlu (DCFTA). Skuteczne wdrożenie układów o stowarzyszeniu i związanej z nim DCFTA, w powiązaniu z szerszym procesem zbliżenia przepisów i odnośnymi niezbędnymi reformami, przyczynia się do stworzenia warunków sprzyjających zacieśnieniu stosunków gospodarczych i handlowych z UE, prowadząc do dalszej stopniowej integracji gospodarczej Republiki Mołdawii z rynkiem wewnętrznym Unii Europejskiej, jak przewidziano w układzie o stowarzyszeniu. W szczególności strony będą czynić postępy we wdrażaniu tytułu V układu o stowarzyszeniu ("Handel i zagadnienia związane z handlem") oraz załączników do niego, które są regularnie aktualizowane w celu uwzględnienia najnowszego dorobku prawnego UE oraz zmieniane w ramach przeglądu dokonywanego co trzy lata, przewidzianego w art. 147 układu o stowarzyszeniu (zawartego w styczniu 2020 r. 5 )
Strony uznają korzyści płynące z DCFTA dla zacieśnienia stosunków handlowych między obiema stronami, co odzwierciedla wyraźny wzrost handlu Mołdawii z UE stanowiący 53 % całkowitego handlu Republiki Mołdawii w 2020 r., i będą dążyć do dalszego konsolidowania przepływów handlowych w oparciu o większe dostosowanie przepisów i zasad.
Strony są świadome, że nie osiągnięto jeszcze pełnego potencjału tego układu, szczególnie w odniesieniu do zezwoleń na dostęp do rynku. W związku z tym priorytetem jest rozszerzenie kategorii produktów pochodzenia zwierzęcego wywożonych przez Republikę Mołdawii na rynek UE, począwszy od mięsa drobiowego i jaj klasy B.
Co się tyczy np. liberalizacji dostępu do rynku po stronie Mołdawii, zgodnie z załącznikiem XV-D do układu o stowarzyszeniu, niektóre produkty będą nadal stopniowo obejmowane tą liberalizacją do 2024 r. Obie strony będą regularnie współpracować, między innymi za pośrednictwem struktur dwustronnych ustanowionych na podstawie układu o stowarzyszeniu UE-Mołdawia, jak również w ramach wielostronnych struktur, oraz wymieniać informacje na temat wszelkich aspektów związanych z realizacją układu o stowarzyszeniu/DCFTA, w tym na temat statystyki, stosowania kontyngentów taryfowych oraz skutecznego wykorzystania mechanizmu przeciwdziałającego obchodzeniu przepisów. W związku z tym strony z zadowoleniem przyjmują decyzję Komitetu Stowarzyszenia UE-Republika Mołdawii w Składzie Rozstrzygającym Kwestie Dotyczące Handlu o zwiększeniu kontyngentów taryfowych i progów przeciwdziałających obchodzeniu przepisów w odniesieniu do niektórych produktów rolnych w ramach dodatkowej liberalizacji dostępu do rynku dozwolonej na mocy układu o stowarzyszeniu.
W kontekście zbliżania przepisów strony będą współpracowały w celu osiągnięcia konwergencji z przepisami UE i najlepszymi praktykami międzynarodowymi, jak wskazano w odpowiednich rozdziałach i załącznikach do tytułu V układu o stowarzyszeniu/DCFTA. Kwestią o wysokim priorytecie jest dalsze wzmacnianie przez Republikę Mołdawii krajowych ram instytucjonalnych w celu zapewnienia niezależnego wdrażania, egzekwowania i monitorowania nowego prawodawstwa przyjętego w poszczególnych odpowiednich obszarach.
Za pośrednictwem wyspecjalizowanych podkomitetów oraz w ramach zwoływanego co roku Komitetu Stowarzyszenia w Składzie Rozstrzygającym Kwestie Dotyczące Handlu Republika Mołdawii będzie regularnie informować UE o stanie realizacji procesu zbliżania ustawodawstwa. Te ustanowione układem o stowarzyszeniu organy będą regularnie monitorowały i oceniały konkretne postępy w poszczególnych odpowiednich obszarach, porównując je z harmonogramami wdrażania przewidzianymi w odpowiednich rozdziałach i załącznikach do układu o stowarzyszeniu. W stosownych przypadkach i za zgodą obu stron UE będzie służyć pomocą i wiedza fachową, aby wesprzeć mołdawskie organy w tym procesie.
Priorytet nadaje się pracom prowadzonym w następujących obszarach związanych z handlem, ujętych w odpowiednich rozdziałach tytułu V układu o stowarzyszeniu:
Strony będą współpracować na rzecz zapewnienia zgodności z unijnymi regulacjami technicznymi, procedurami normalizacji, metrologii, akredytacji i oceny zgodności oraz systemem nadzoru rynku, przestrzegając terminów oraz wymogów przewidzianych w rozdziale 3 oraz odpowiednich załącznikach. Strony będą współpracować przy opracowywaniu oceny luk w zakresie zdolności władz Republiki Mołdawii i odpowiednich organów publicznych w odniesieniu do sektorów zorientowanych na wywóz.
Strony będą współpracować nad dostosowaniem obowiązujących w Republice Mołdawii norm sanitarnych i fitosanitarnych dotyczących żywności i pasz, a także ustawodawstwa dotyczącego zdrowia roślin, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz praktyk w tym zakresie do norm, ustawodawstwa i praktyk obowiązujących w UE, przestrzegając terminów oraz wymogów przewidzianych w rozdziale 4 oraz odpowiednich załącznikach. Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Żywności powinna zapewnić właściwe egzekwowanie i wdrażanie tych przepisów. Trwa proces uzyskiwania pozwoleń na wywóz do Unii produktów mołdawskich, w szczególności mięsa drobiowego i jaj klasy B - w tej kwestii nastąpił znaczny postęp, co w 2021 r. doprowadziło do uzyskania dostępu do rynku dla przetworów mlecznych. Ponadto strony uznają, że osiągnięte zostały konkretne wyniki ułatwiające handel produktami rolnymi i spożywczymi z korzyścią dla konsumentów i przemysłu po obu stronach granicy, i zobowiązują się do kontynuowania tej współpracy.
Współpraca między stronami będzie dotyczyła następujących celów:
Strony będą pracować nad dostosowaniem ustawodawstwa Republiki Mołdawii do prawa i strategii celnych UE, a także do odpowiednich międzynarodowych standardów, przestrzegając terminów oraz wymogów przewidzianych w rozdziale 5 oraz odpowiednich załącznikach. Republika Mołdawii wdroży wkrótce kodeks celny z 2021 r. i związane z nim przepisy wykonawcze zgodne z unijnym kodeksem celnym oraz innymi aktami prawnymi wymienionymi w załączniku XXVI do układu o stowarzyszeniu UE-Republika Mołdawii oraz będzie dążyła do przystąpienia do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej (w odniesieniu do której aktualnie ma jedynie status obserwatora). W średnim okresie zakończony również zostanie proces zapewnienia wzajemnego uznawania upoważnionych przedsiębiorców.
Strony będą współpracowały w celu wdrożenia nowych postanowień zmienionej konwencji paneurośródziemno- morskiej, w szczególności w dziedzinie dowodów pochodzenia (wydawanie i weryfikacja, zgodność z regułami pochodzenia) i współpracy celnej, a także do dostosowania do niej prawodawstwa krajowego.
Strony będą kontynuować dialog na temat prowadzenia działalności gospodarczej, handlu usługami i handlu elektronicznego zgodnie z przepisami rozdziału 6 i odpowiednimi załącznikami. Będą one realizować zobowiązania podjęte w dziedzinie usług ujęte w niniejszym rozdziale, przestrzegając terminów przewidzianych w odpowiednich załącznikach.
Strony będą wspólnie pracować na rzecz wspierania reform mających na celu poprawę współpracy sektorowej w zakresie gospodarki cyfrowej oraz ułatwienia handlu elektronicznego między obiema stronami.
Strony będą współpracować w zakresie wdrożenia przez Republikę Mołdawii postanowień rozdziału 8 oraz powiązanych załączników. Wdrożenie i egzekwowanie zmian legislacyjnych przewidzianych na wszystkich etapach orientacyjnego harmonogramu reformy instytucjonalnej, zbliżania przepisów i dostępu do rynku (plan działania w załączniku XXIX-B) będą uznawane za priorytet. Z zastrzeżeniem potwierdzenia przez UE spełnienia warunków określonych na kilku etapach tego harmonogramu Komitet Stowarzyszenia w Składzie Rozstrzygającym Kwestie Dotyczące Handlu przyjmie odpowiednią wspólną decyzję przyznającą dodatkowy wzajemny dostęp do rynku, jak przewidziano w planie działania.
Strony zachęcają rząd Republiki Mołdawii do dalszego wdrażania reform legislacyjnych w celu dostosowania systemu do norm unijnych i międzynarodowych, w tym do opracowania i wprowadzenia systemu elektronicznych zamówień publicznych.
Strony będą kontynuowały współpracę na rzecz wzmocnienia krajowego ustawodawstwa dotyczącego środków zaradczych i środków odwoławczych w odniesieniu do udzielania zamówień publicznych, zamówień sektorowych, koncesji na roboty budowlane i koncesji na usługi.
Strony będą kontynuować współpracę na rzecz przejrzystości i rozliczalności zamówień publicznych.
Strony będą nadal współpracować nad dostosowaniem mołdawskiego ustawodawstwa do przepisów UE oraz międzynarodowych standardów dotyczących ochrony praw własności intelektualnej, w tym oznaczeń geograficznych, zgodnie z rozdziałem 9. Właściwe instytucje krajowe Republiki Mołdawii zapewnią właściwe egzekwowanie i wdrażanie tych przepisów.
Strony będą współpracować na rzecz wdrożenia przepisów określonych w rozdziale 10. Współpraca ta będzie dotyczyła ram instytucjonalnych i odpowiednich zdolności administracyjnych organu ochrony konkurencji Republiki Mołdawii z uwzględnieniem nowego unijnego narzędzia w dziedzinie konkurencji w zakresie platform i rynków cyfrowych, w celu zagwarantowania skutecznego wdrożenia odpowiednich przepisów w obszarze konkurencji.
Zagwarantowany zostanie przewidziany prawem swobodny i łatwy dostęp do informacji publicznych. Republika Mołdawii będzie się wywiązywała z zobowiązań dotyczących przejrzystości zgodnie z przepisami określonymi w rozdziale 12, w tym w zakresie publikowania decyzji rządowych i administrowania środkami o zasięgu ogólnym.
Strony będą kontynuować dialog i prace dotyczące kwestii omówionych w rozdziale 13. Obejmują one w szczególności wymianę danych dotyczących zmian norm pracy, ustanowienia odpowiedniego systemu inspekcji pracy spełniającego wszystkie podstawowe międzynarodowe normy pracy, a także wdrożenie kodeksu pracy, zgodnie z normami MOP 6 . W tym kontekście krótkoterminowym priorytetem jest zapewnienie skutecznego nadzoru i kontroli ustawodawstwa i warunków dotyczących pracy oraz BHP zgodnie z normami MOP i zasadami UE obowiązującymi w Republice Mołdawii (ramy prawne i zdolności), a w perspektywie średnioterminowej - utrzymanie ochrony pracy i promowanie godnej pracy. Monitorowaniu podlega również wdrażanie wielostronnych umów środowiskowych, których sygnatariuszem jest którakolwiek ze stron.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.273.103 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zalecenie 1/2022 (2022/1997) w sprawie programu stowarzyszeniowego UE-Republika Mołdawii |
Data aktu: | 22/08/2022 |
Data ogłoszenia: | 21/10/2022 |
Data wejścia w życie: | 22/08/2022 |