(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Urządzenia bliskiego zasięgu to zazwyczaj przeznaczone dla masowego odbiorcy lub przenośne produkty, które można bez trudu przewozić za granicę i stosować w komunikacji transgranicznej. Różnice w warunkach dostępu do widma mogą utrudniać swobodny przepływ tych urządzeń, zwiększać koszty ich produkcji oraz stwarzać ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i usług radiokomunikacyjnych ze względu na niedozwolone użytkowanie. Decyzją Komisji 2006/771/WE 2 dokonano harmonizacji warunków technicznych wykorzystania widma na potrzeby szerokiej gamy urządzeń bliskiego zasięgu, które w rezultacie objęte są bardzo uproszczonym systemem regulacyjnym i podlegają jedynie wymogowi uzyskania ogólnego zezwolenia na mocy prawa krajowego.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1538 3 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystania zakresów częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz na potrzeby technicznie zaawansowanych rozwiązań z zakresu identyfikacji radiowej (RFID) oraz zastosowań wykorzystujących technologię "internetu rzeczy" w oparciu o pracujące w sieci urządzenia bliskiego zasięgu w sieciach danych. W tych zakresach częstotliwości środowisko, w którym widmo jest współdzielone, ma odmienny charakter w porównaniu z tym, które przewidziano w decyzji 2006/771/WE, dlatego też wymagany jest w tym względzie szczególny system regulacyjny.
(3) Chociaż zakresów 873-874,4 MHz i 918-919,4 MHz nie zharmonizowano na mocy prawa Unii lub decyzji Komitetu ds. Łączności (ECC) do celów wykorzystania na potrzeby globalnego systemu łączności ruchomej dla kolei ("GSM-R"), te zakresy częstotliwości mogą być jednak wykorzystywane w tym celu na poziomie krajowym pod warunkiem wydania decyzji krajowej zgodnej z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Jeśli harmonizacja warunków technicznych nie byłaby zatem wystarczająca do zabezpieczenia wykorzystania tych zakresów na potrzeby krajowego rozszerzenia systemu GSM dla kolei ("E-GSM-R"), zainteresowane państwa członkowskie mogą uzależnić stosowanie urządzeń bliskiego zasięgu od spełnienia dodatkowych wymagań, bez wpływania na zharmonizowane warunki techniczne dostępu do widma dla urządzeń bliskiego zasięgu w obrębie tych zakresów. Takie ograniczenia, jeśli są potrzebne w konkretnym państwie członkowskim, powinny w szczególności zapewnić, aby koordynacja między użytkownikami widma miała na celu umożliwienie geograficznego współdzielenia widma przez instalacje E-GSM-R z jednej strony oraz urządzenia RFID i urządzenia bliskiego zasięgu pracujące w sieci z drugiej strony.
(4) Zharmonizowane wykorzystanie na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz, które sąsiadują z podzakresami 874-874,4 MHz i 917,4-919,4 MHz zharmonizowanymi na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu na podstawie niniejszej decyzji, jest przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/1730 4 . Współistnienie urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-874,4 MHz i 917,4-919,4 MHz oraz kolejowych systemów ruchomej łączności radiowej w sąsiadujących zakresach częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oceniono w sprawozdaniu nr 74 Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT).
(5) Zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji nr 676/2002/WE państwa członkowskie zachowują prawo do organizowania i wykorzystywania swojego widma radiowego do celów porządku i bezpieczeństwa publicznego i do celów obronności oraz mają w tym względzie swobodę, jeśli chodzi o ochronę istniejącego i przyszłego wykorzystania zakresów częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz oraz pasm z nimi sąsiadujących do celów wojskowych i innych celów bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego przy jednoczesnym dążeniu do udostępniania minimalnych zharmonizowanych zakresów podstawowych dla urządzeń bliskiego zasięgu pracujących w sieci, zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji oraz zgodnie w szczególności z ogólnymi zasadami prawa Unii.
(6) Aby odzwierciedlić zmiany technologiczne i rozwój sytuacji rynkowej w dziedzinie urządzeń bliskiego zasięgu, w lipcu 2006 r. udzielono CEPT - na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE - stałego mandatu, który uprawnia CEPT do aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE. Prace prowadzone na podstawie tego stałego mandatu (siódmy cykl aktualizacji) stanowiły również podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538, w której przewidziano dodatkowe widmo radiowe na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz.
(7) W dniu 16 lipca 2019 r. Komisja wydała wytyczne dotyczące ósmego cyklu aktualizacji decyzji 2006/771/WE. W wykonaniu stałego mandatu i zgodnie z tymi wytycznymi w dniu 5 marca 2021 r. CEPT przedłożyła Komisji swoje sprawozdanie nr 77, w którym zawarto szereg propozycji zmian decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538. Obejmują one zmianę definicji urządzeń bliskiego zasięgu w celu uniknięcia dwuznaczności i zapewnienia spójności z decyzją 2006/771/WE. Proponowane zmiany przewidują również ponowną ocenę niektórych parametrów technicznych dla poszczególnych kategorii urządzeń bliskiego zasięgu objętych decyzją wykonawczą (UE) 2018/1538. Sprawozdanie CEPT nr 77 stanowi podstawę techniczną niniejszej decyzji.
(8) Urządzenia bliskiego zasięgu zgodne z warunkami określonymi w niniejszej decyzji powinny również być zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 5 .
(9) Należy w związku z tym zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1538.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Thierry BRETON | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.28.21 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/172 zmieniająca decyzję wykonawczą Komisji (UE) 2018/1538 w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz |
Data aktu: | 07/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 09/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 09/02/2022 |