uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 12 ust. 1, art. 18 ust. 1 tiret drugie oraz art. 34 ust. 1 tiret drugie,
uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) 1 ,
(1) Zgodnie z art. 1 ust. 4 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) Rada Prezesów EBC może w dowolnym czasie zmieniać narzędzia, instrumenty, wymogi, kryteria i procedury realizacji operacji polityki pieniężnej Eurosystemu.
(2) W dniu 22 lipca 2019 r., zmierzając do realizacji celu w postaci utrzymania stabilności cen poprzez utrzymanie korzystnych warunków udzielania kredytów bankowych, a tym samym wsparcie akomodacyjnego nastawienia w polityce pieniężnej, Rada Prezesów przyjęła decyzję Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 2 . Decyzja ta przewiduje przeprowadzenie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (TLTRO-III) w okresie od września 2019 r. do marca 2021 r.
(3) Od czasu przyjęcia decyzji (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) parametry i warunki TLTRO-III zostały kilkakrotnie ponownie skalibrowane w sposób uznany za konieczny i właściwy w świetle istniejących wówczas zagrożeń dla stabilności cen, mechanizmu transmisji polityki pieniężnej oraz perspektyw gospodarczych w strefie euro. Korekty te miały miejsce w warunkach dezinflacyjnych, co wymagało wysoce akomodacyjnego nastawienia polityki pieniężnej w celu zapewnienia stabilności cen w średnim okresie. W szczególności, w dniu 12 września 2019 r. - aby utrzymać korzystne warunki udzielania kredytów bankowych, zapewnić sprawną transmisję polityki pieniężnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro, oraz aby wesprzeć akomodacyjny nastawienie polityki pieniężnej - Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie niektórych parametrów TLTRO-III, w tym o wydłużeniu terminu zapadalności wszystkich operacji z dwóch do trzech lat oraz zapewnieniu obniżenia mających zastosowanie stóp procentowych. W dniu 12 marca 2020 r., w celu wsparcia kredytowania podmiotów najbardziej dotkniętych rozprzestrzenianiem się choroby wywołanej koronawirusem (COVID-19), w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw, Rada Prezesów podjęła decyzję o zmianie niektórych parametrów TLTRO-III, w tym o zwiększeniu limitu zadłużenia. Ponadto w dniu 30 kwietnia 2020 r., w celu dalszego wspierania udzielania kredytów gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom w obliczu powszechnych zakłóceń gospodarczych i zwiększonej niepewności, Rada Prezesów podjęła decyzję o wprowadzeniu pod pewnymi warunkami dodatkowego tymczasowego obniżenia stóp procentowych stosowanego do wszystkich TLTRO-III 3 . 10 grudnia 2020 Rada Prezesów zdecydowała o ponownej rekali- bracji warunków TLTRO-III, zmierzającej do utrzymania korzystnych warunków finansowania w okresie pandemii i przez to wsparcia dopływu kredytów do wszystkich sektorów gospodarki w celu pobudzenia aktywności gospodarczej i ochrony średniookresowej stabilności cen. W szczególności Rada Prezesów podjęła decyzję o przedłużeniu okresu, w którym obowiązywać będą znacznie korzystniejsze warunki, do czerwca 2022 r., o przeprowadzeniu trzech dodatkowych operacji między czerwcem a grudniem 2021 r. oraz o zwiększeniu całkowitej kwoty, jaką kontrahenci Eurosystemu będą mogli pożyczyć w ramach TLTRO-III. W tamtym momencie Rada Prezesów wskazała, że jest nadal gotowa odpowiednio dostosowywać wszystkie swoje narzędzia, żeby sprawić - w zgodzie z zadeklarowanym dążeniem do symetrii - że inflacja będzie stabilnie zmierzać do docelowego poziomu 4 .
(4) Operacje TLTRO-III, skorygowane w uzasadnionych przypadkach, odegrały zatem kluczową rolę w utrzymywaniu stabilności cen, w szczególności w dotkliwej fazie pandemii, poprzez zachowanie korzystnych warunków finansowania w warunkach dezinflacyjnych i wspieranie akomodacyjnego kursu polityki pieniężnej niezbędnego do przeciwdziałania poważnym zagrożeniom dla gospodarki i stabilności cen. W tym okresie Europejski Bank Centralny (EBC) przyznał wyjątkowo korzystne warunki finansowania uczestniczącym instytucjom kredytowym za pośrednictwem TLTRO-III w celu utrzymania kredytowania gospodarki realnej w warunkach skrajnych.
(5) Szybki i nieoczekiwany wzrost inflacji do bezprecedensowego poziomu od czasu wprowadzenia euro, głównie z powodu niespodziewanie wysokich kosztów energii i braków w dostawach, a także znaczna korekta w górę perspektyw inflacji w średnim okresie od końca 2021 r., wymagają ponownego przeprowadzenia gruntownej oceny odpowiedniego kursu polityki pieniężnej. Ceny energii i surowców gwałtownie wzrosły po rosyjskiej inwazji na Ukrainę i wynikające z niej zakłócenia w handlu pogłębiły wąskie gardła w dostawach, zwiększyły niepewność i presję inflacyjną w różnych sektorach. Tak drastycznej zmiany okoliczności nie dało się przewidzieć ani w momencie ustanowienia TLTRO-III, ani w momencie rekalibracji ich warunków, ponieważ wynikała ona w znacznym stopniu ze wstrząsów zewnętrznych. Ta nieoczekiwana i bezprecedensowa zmiana okoliczności, zaostrzona przez skutki gospodarcze rosyjskiej inwazji na Ukrainę, wymaga dostosowania nastawienia polityki pieniężnej i przekalibrowania wszystkich instrumentów polityki pieniężnej, w tym TLTRO-III. W szczególności Rada Prezesów rozpoczęła przyspieszoną i intensywną na wstępie ścieżkę normalizacji polityki pieniężnej, aby zapewnić stabilizację inflacji na poziomie 2 % w średnim okresie, zgodnie z mandatem EBC w zakresie stabilności cen. Rada Prezesów podjęła decyzję o zaprzestaniu od grudnia 2021 r. zakupu aktywów netto w ramach programu zakupu aktywów i tymczasowego nadzwyczajnego programu zakupów w czasie pandemii, a następnie o podwyższeniu podstawowych stóp procentowych EBC do chwili obecnej o łącznie 200 punktów bazowych.
(6) Chociaż transmisja wzrostu kluczowych stóp procentowych na gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa w strefie euro przebiega jak dotąd bez zakłóceń, obecne okoliczności wymagają dalszego przyspieszenia transmisji polityki stóp procentowych na warunki finansowania w szerszym ujęciu. Aktualne zasady oprocentowania TLTRO-III oznaczają, że przed dwoma okresami specjalnej stopy procentowej od 24 czerwca 2020 r. do 23 czerwca 2022 r. i po tych okresach mająca zastosowanie stopa procentowa jest powiązana ze stopą depozytu w banku centralnym lub stopą podstawowych operacjach refinansujących przez cały okres trwania danej operacji. Spowalnia to normalizację warunków udzielania kredytów przez banki i ogranicza zdolność EBC do realizacji jego mandatu w zakresie stabilności cen. W rzeczywistości dostosowanie stopy TLTRO-III przebiega bardziej stopniowo niż wzrost stóp procentowych. Obecne warunki TLTRO-III oferują zatem bardzo niewiele zachęt dla uczestniczących instytucji kredytowych do wcześniejszej spłaty pozostających do spłaty kwot TLTRO-III. Obecne warunki TLTRO-III przyczyniają się również do utrzymania wyższej kwoty bilansu Eurosystemu, co z kolei stoi w sprzeczności z zamierzoną normalizacją polityki pieniężnej. Wynika to z faktu, że wielkość bilansu banku centralnego jest kluczowym sygnałem świadczącym o stopniu dostosowania polityki pieniężnej do gospodarki i bezpośrednio wpływa na koszty płynności na rynku. Dostosowanie warunków TLTRO-III, usuwające efekt odstraszający uczestników od przedterminowej spłaty pozostających do spłaty kwot TLTRO-III, sprzyjałoby zatem również zmniejszeniu bilansu Eurosystemu, dostosowując go w większym stopniu do obecnego kursu polityki pieniężnej. W związku z tym dostosowanie warunków TLTRO-III ma na celu utrzymanie stabilności cen poprzez przyspieszenie normalizacji warunków finansowania i zmniejszenie bilansu Eurosystemu.
(7) W dniu 27 października 2022 r. Rada Prezesów podjęła decyzję [o przyjęciu dodatkowych środków polityki pieniężnej mających na celu zapewnienie terminowego powrotu inflacji do średniookresowego celu EBC wynoszącego 2 %. Rada Prezesów uważa, że pełen zakres środków przyjętych 27 października 2022 r. jest konieczny i proporcjonalny do wdrożenia nastawienia polityki pieniężnej, które jest odpowiednie do przywrócenia stabilności cen w średnim okresie. W ramach tego pakietu Rada Prezesów podjęła decyzję, że stopę procentową, która ma być stosowana do każdej pozostającej do spłaty TLTRO-III, należy obliczyć w następujący sposób: począwszy od 23 listopada 2022 r. do terminu zapadalności lub terminu wcześniejszej spłaty każdej pozostającej do spłaty TLTRO-III stopa procentowa powinna być indeksowana do mających zastosowanie średnich podstawowych stóp procentowych EBC za ten okres (a nie za okres trwania danej TLTRO-III), tym samym przyczyniając się do ogólnej normalizacji polityki pieniężnej.
(8) Uważa się, że powiązanie stopy procentowej TLTRO-III ze średnią stopą depozytu w banku centralnym lub średnią stopą podstawowych operacji refinansujących dla pozostałego terminu zapadalności danej TLTRO-III jest odpowiednie, aby przyspieszyć normalizację warunków finansowania i zmniejszyć bilans Eurosystemu, tak aby osiągnąć cel, jakim jest utrzymanie stabilności cen. Oczekuje się, że środek ten zwiększy koszty finansowania ponoszone przez banki, przyczyniając się w ten sposób do szybkiego przywrócenia stabilności cen w obecnej sytuacji inflacyjnej. Ponadto oczekuje się, że wzrost kosztów finansowania banków wynikający z ponownej kalibracji warunków TLTRO-III będzie miał istotny wpływ na oprocentowanie kredytów. Oczekuje się, że wynikające ze zmian warunków TLTRO-III podwyższenie oprocentowania kredytów bankowych będzie miało znaczący wpływ na spadek inflacji w średnim okresie. Ponadto oczekuje się, że zmiany warunków TLTRO-III wyeliminują czynniki zniechęcające do wcześniejszej spłaty niespłaconych TLTRO-III przez uczestniczące instytucje kredytowe, zmniejszając tym samym bilans Eurosystemu i przyczyniając się do ogólnej normalizacji polityki pieniężnej.
(9) Powiązanie stopy procentowej TLTRO-III ze średnią stopą depozytu w banku centralnym lub średnią stopą podstawowych operacji refinansujących dla pozostałego terminu zapadalności danej TLTRO-III nie wykracza poza to, co jest konieczne. Nie istnieją mniej inwazyjne, a jednocześnie równie skuteczne środki polityki pieniężnej służące osiągnięciu celu, jakim jest zarówno normalizacja warunków finansowania, jak i zmniejszenie bilansu Eurosystemu. Ponadto pożądany postęp w kierunku zaostrzenia warunków monetarnych i finansowych, które może zostać osiągnięte dzięki korekcie oprocentowania TLTRO-III, nie mógłby zostać skuteczniej osiągnięty w drodze podwyżek stóp procentowych.
(10) Wszelkie potencjalne niekorzystne skutki, jakie proponowane zmiany mogą mieć dla uczestniczących instytucji kredytowych, są łagodzone poprzez utrzymanie obowiązującego obecnie korzystnego oprocentowania do dnia 22 listopada 2022 r., poprzez wprowadzenie dodatkowych terminów wcześniejszej spłaty, w których instytucje te mogą spłacić pozostające do spłaty kwoty TLTRO-III, poprzez zapewnienie instytucjom wystarczającego czasu na ponowne rozważenie swojego koszyka finansowania przed wejściem w życie proponowanych zmian, oraz poprzez dalsze oferowanie stopy procentowej dla TLTRO-III, która nawet po zmianie jest korzystna w porównaniu z rynkowymi wariantami finansowania. Należy zatem utrzymać istniejący sposób obliczania stóp procentowych przez okres od daty rozliczenia danej TLTRO-III do dnia 22 listopada 2022 r. Ponadto należy wprowadzić trzy dodatkowe terminy dobrowolnej przedterminowej spłaty, tak aby zapewnić uczestnikom TLTRO-III dodatkowe możliwości wypowiedzenia lub zmniejszenia kwoty odpowiedniej TLTRO-III przed terminem zapadalności.
(11) Biorąc pod uwagę znaczenie celu, jakim jest utrzymanie stabilności cen, zmiana oprocentowania TLTRO-III tak szybko, jak to możliwe, oraz bez środków przejściowych, ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia zamierzonych celów polegających na przyspieszeniu normalizacji warunków finansowania i zmniejszeniu bilansu Eurosystemu. Przyjęcie środków przejściowych sprawiłoby, że zmiany zmierzające do normalizacji warunków udzielania kredytów byłyby mniej skuteczne, utrzymałoby warunki zniechęcające do wcześniejszych dobrowolnych spłat oraz groziłoby rozmyciem przekazywanego sygnału co do kierunku prowadzonej polityki. Niniejsza decyzja powinna zatem wejść w życie w trybie pilnym.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.285.15 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja EBC/2022/37 (2022/2128) zmieniająca decyzję (UE) 2019/1311 w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) |
Data aktu: | 27/10/2022 |
Data ogłoszenia: | 07/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 08/11/2022 |