uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 7,
(1) Inwestując w portfel pożyczek oferowanych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego, inwestorzy nie wybierają projektów, w które zainwestują swoje środki finansowe, wybierają natomiast szereg parametrów i wskaźników ryzyka i pozostawiają dostawcy usług finansowania społecznościowego zadanie odpowiedniego przydziału środków. W związku z tym dostawca usług finansowania społecznościowego powinien ujawniać potencjalnym i obecnym inwestorom odpowiedni zakres informacji, umożliwiający tym inwestorom uzyskanie wystarczającej wiedzy na temat zwrotów i ryzyka związanego z projektami oraz podejmowanie świadomych decyzji.
(2) W celu zmniejszenia asymetrii informacji między dostawcami usług finansowania społecznościowego a inwestorami inwestorzy powinni otrzymywać wszystkie istotne informacje na temat struktury portfela, w tym projektów, w które inwestowane są ich środki finansowe, a także jakości pożyczek finansujących te projekty. Powinno to umożliwić inwestorom lepsze zrozumienie i porównanie wyników i poziomu ryzyka różnych portfeli oferowanych na tej samej platformie lub na platformach alternatywnych.
(3) Inwestorzy są narażeni nie tylko na ryzyko związane z projektami lub pożyczkami, w które inwestowane są ich środki finansowe, ale także na ryzyko związane ze sposobem, w jaki dostawca usług finansowania społecznościowego ocenia ryzyko związane z tymi pożyczkami i projektami oraz dokonuje wyboru pożyczek do portfela. Z tego względu szczególnie skuteczne w zapewnieniu dokładnej i pełnej oceny inwestycji może być przeprowadzanie testów warunków skrajnych w odniesieniu do portfela i analizy wrażliwości w odniesieniu do pojedynczej pożyczki i pojedynczego właściciela projektu. W związku z tym wskazane jest, aby dostawca usług finansowania społecznościowego, który przeprowadza takie testy warunków skrajnych, ujawniał wyniki tych analiz inwestorom.
(4) W celu zapewnienia skutecznej przejrzystości należy odpowiednio ujawniać informacje o elementach, które dostawca usług finansowania społecznościowego ma uwzględnić w metodzie stosowanej do przeprowadzania oceny ryzyka kredytowego. Umożliwi to inwestorom ustalenie, czy w procesie oceny zrównoważoności finansowanych projektów, przystępności cenowej pożyczek dla właścicieli projektów oraz struktury poszczególnych pożyczek w strukturyzowanym portfelu dostawcy usług finansowania społecznościowego stosują odpowiednie i ostrożnościowe podejście.
(5) Dostawca usług finansowania społecznościowego może korzystać ze specjalnego funduszu zabezpieczającego w celu zrekompensowania inwestorom możliwych strat w przypadku niespłacenia pożyczek przez właścicieli projektów. Należy uświadomić inwestorom, że sam fakt istnienia takiego funduszu zabezpieczającego nie stanowi gwarancji uznania inwestycji za wolną od ryzyka ani otrzymania zwrotu środków, gdy sfinansowana przez nich pożyczka nie zostanie spłacona, ponieważ dostawca usług finansowania społecznościowego ma całkowitą swobodę decydowania o wszelkich płatnościach. Aby zapewnić odpowiednią ochronę inwestorów w przypadku zarządzania - bezpośrednio lub za pośrednictwem dostawcy będącego osobą trzecią - funduszami zabezpieczającymi, dostawcy usług finansowania społecznościowego muszą wprowadzić odpowiednie polityki i zasady zarządzania.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez EUNB w ścisłej współpracy z ESMA.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał dnia 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.287.50 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2118 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek przez dostawców usług finansowania społecznościowego, określające elementy metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego, informacje dotyczące każdego indywidualnego portfela, które należy ujawnić inwestorom, oraz polityki i procedury wymagane w odniesieniu do funduszy zabezpieczających |
Data aktu: | 13/07/2022 |
Data ogłoszenia: | 08/11/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/11/2022 |