Decyzja 2022/2199 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023

DECYZJA RADY (UE) 2022/2199
z dnia 8 listopada 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 i art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 1  (TWT) został podpisany przez Unię zgodnie z decyzją Rady (UE) 2017/1937 2 . W dniu 4 marca 2019 r. został on zatwierdzony w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2019/392 3 . Wszedł w życie w dniu 1 maja 2019 r.

(2) Zgodnie z art. 35 TWT Regionalny Komitet Sterujący Wspólnoty Transportowej (zwany dalej "Komitetem Sterującym") przyjmuje corocznie budżet Wspólnoty Transportowej. Art. 35 TWT uprawnia również Komitet Sterujący do przyjmowania decyzji określających procedurę na potrzeby wykonania budżetu.

(3) Komitet Sterujący ma przyjąć decyzję w sprawie budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023 na ostatnim posiedzeniu w 2022 r.

(4) Proponowany budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2023 jest niezbędny do właściwego funkcjonowania organów Wspólnoty Transportowej. Pokrywa on koszty zasobów ludzkich, podróży, sprzętu informatycznego i oprogramowania komputerowego, a także wydatki operacyjne, takie jak analizy, budowanie zdolności, pomoc techniczna oraz organizacja konferencji i spotkań.

(5) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na forum Komitetu Sterującego dotyczące decyzji w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023, ponieważ przedmiotowa decyzja, która jest niezbędna do funkcjonowania Stałego Sekretariatu Wspólnoty Transportowej, będzie wiążąca dla Unii,

(6) Stanowisko Unii na forum Komitetu Sterującego powinno zatem opierać się na załączonym projekcie decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Podstawę stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej ("Komitetu Sterującego") w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023, stanowi projekt decyzji Komitetu Sterującego dołączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 listopada 2022 r.

PROJEKT

DECYZJA nr ... /2022 REGIONALNEGO KOMITETU STERUJĄCEGO WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ

z dnia.

w sprawie przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023

REGIONALNY KOMITET STERUJĄCY WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Transportową 4 , w szczególności jego art. 24 ust. 1 i art. 35,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Budżet Wspólnoty Transportowej na rok 2023, dołączony do niniejszej decyzji, zostaje niniejszym przyjęty.

Artykuł  2
1. 
Zgodnie z art. 10 ust. 1 zasad finansowych i procedur audytu mających zastosowanie do Wspólnoty Transportowej, środki przydzielone na daną linię budżetową w budżecie na 2023 r. mogą zostać wykorzystane do celów związanych z przypisaniem do innej linii budżetowej, do maksymalnej łącznej wysokości 10 % środków z poprzedniej linii budżetowej. Nie ma to zastosowania do linii budżetowej dotyczącej zasobów ludzkich.
2. 
Środki przeniesione w celu pokrycia zobowiązań podpisanych na koniec 2022 r., jak określono w dołączonym budżecie, nie kwalifikują się do wykorzystania, o którym mowa w ust. 1. Nie mogą być one brane pod uwagę przy określaniu maksymalnej kwoty odpowiadającej limitowi 10 %, o którym mowa w tych przepisach.
Artykuł  3

Środki, na które nie zaciągnięto zobowiązań do końca roku budżetowego 2022, zostają anulowane i zwrócone stronom zgodnie z wartościami procentowymi określonymi w załączniku V do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową oraz faktycznie wpłaconymi wkładami.

Sporządzono w .... dnia ...

BUDŻET WSPÓLNOTY TRANSPORTOWEJ NA ROK 2023

Linia budżetowa Kwota (w EUR)
1. Stały Sekretariat
1.1. Zasoby ludzkie 1 502 097
1.2. Koszty podróży 119220
1.3. Koszty biurowe, sprzęt i oprogramowanie 64 150
1.4. Inne koszty i usługi, w tym:

- usługi zlecane na zewnątrz i inne usługi (audyt, eksponowanie, szkolenie pracowników, opłaty bankowe)

- koszty posiedzeń i konferencji

- koszty technologii informacyjnych i komunikacji

- koszty rekrutacji personelu

543 117
1.5. Analizy, pomoc techniczna na rzecz wspierania wdrażania dorobku prawnego UE i planów działania (1) 730000
- w tym nowe kredyty 510000
- w tym przeniesione środki budżetowe odpowiadające zobowiązaniom podpisanym na koniec 2022 r., w odniesieniu do których płatności są wymagalne w 2023 r. 220000
2. Rada Ministerialna
2.1. Koszty posiedzeń i konferencji 28 000
3. Regionalny Komitet Sterujący
3.1. Koszty posiedzeń i konferencji 18 560
4. Komitety techniczne
4.1. Koszty posiedzeń i konferencji 177300
5. Forum socjalne
5.1. Koszty posiedzeń i konferencji 10 800
6. Komitet Budżetowy
6.1. Koszty posiedzeń i konferencji 5 720
Nowe kredyty ogółem (bez rezerwy budżetowej) 2 978 964
Rezerwa budżetowa (ok. 3 % nowych kredytów) 81 036
Nowe kredyty ogółem 3 060 000
Środki przeniesione z 2022 r. ogółem 220000
Suma całkowita 3 280 000
Wkład UE (80 % nowych kredytów) 2 448 000
Wkład Stron z Europy Południowo-Wschodniej (20 % nowych kredytów: załącznik V do Traktatu usanawiającego Wspólnotę Transportową określa wkłady poszczególnych państw) 612000
(1) Kwota ogółem ma zostać określona po zakończeniu postępowań o udzielenie zamówienia i umów o świadczenie usług podpisanych w trzecim kwartale 2022 r.
1 Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 3.
2 Decyzja Rady (UE) 2017/1937 z dnia 11 lipca 2017 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, i tymczasowego stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 278 z 27.10.2017, s. 1).
3 Decyzja Rady (UE) 2019/392 z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Transportową (Dz.U. L 71 z 13.3.2019, s. 1).
4 Dz.U. UE L 278 z 27.10.2017, s. 3.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.292.50

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2199 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na forum Regionalnego Komitetu Sterującego Wspólnoty Transportowej w odniesieniu do przyjęcia budżetu Wspólnoty Transportowej na rok 2023
Data aktu: 08/11/2022
Data ogłoszenia: 11/11/2022