(Jedynie teksty w języku niemieckim, francuskim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając umowę między Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie transportu lotniczego 1 ,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiające ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe) 2 , w szczególności jego art. 11 ust. 3 lit. c) akapit drugi,
uwzględniając rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/317 z dnia 11 lutego 2019 r. ustanawiające system skuteczności działania i opłat w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz uchylające rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 390/2013 i (UE) nr 391/2013 3 , w szczególności jego art. 15 ust. 1 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 10 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 państwa członkowskie mają obowiązek sporządzić - na szczeblu krajowym lub na szczeblu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FAB) - wiążące docelowe parametry skuteczności działania na każdy okres odniesienia w ramach systemu skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych. Wspomniane docelowe parametry skuteczności działania muszą być spójne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami przyjętymi przez Komisję na dany okres odniesienia.
(2) Ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania na trzeci okres odniesienia zostały pierwotnie określone w decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/903 4 . Ponieważ ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania oraz projekty planów skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, które zostały przedłożone przez państwa członkowskie i Szwajcarię w październiku 2019 r., sporządzono przed wybuchem pandemii COVID-19 w marcu 2020 r., nie uwzględniono w nich znacznego zmniejszenia ruchu lotniczego wynikającego z wprowadzenia przez państwa członkowskie i państwa trzecie środków w celu powstrzymania pandemii.
(3) W odpowiedzi na wpływ pandemii COVID-19 na zapewnianie służb żeglugi powietrznej w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/1627 określono nadzwyczajne środki dotyczące trzeciego okresu odniesienia, stanowiące odstępstwo od przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 5 . 2 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję wykonawczą (UE) 2021/891 6 ustanawiającą skorygowane ogólnounijne docelowe parametry skuteczności działania obowiązujące na trzeci okres odniesienia. Na tej podstawie państwa członkowskie i Szwajcaria przedłożyły Komisji w październiku 2021 r. projekty planów skuteczności działania zawierające skorygowane parametry docelowe skuteczności działania na trzeci okres odniesienia.
(4) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/780 7 przeanalizowano niektóre docelowe parametry skuteczności działania zawarte w projekcie planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia przedłożonym przez Szwajcarię, ustanowione wspólnie na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej Europy Środkowej ("FABEC") wraz z Belgią, Niemcami, Francją, Luksemburgiem i Niderlandami ("państwa członkowskie będące częścią FABEC"). Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej w strefie pobierania opłat trasowych Belgia-Luksemburg nie były zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania, i wydała zalecenia dotyczące skorygowania tych docelowych parametrów.
(5) W odpowiedzi na rosyjską wojnę napastniczą wobec Ukrainy, która rozpoczęła się 24 lutego 2022 r., Unia nałożyła środki ograniczające zakazujące rosyjskim przewoźnikom lotniczym, wszelkim statkom powietrznym zarejestrowanym w Rosji i wszelkim niezarejestrowanym w Rosji statkom powietrznym, które są własnością lub są czarterowane lub w inny sposób kontrolowane przez jakąkolwiek rosyjską osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ, lądowania na terytorium Unii, startu z niego lub przelotu nad tym terytorium. Wspomniane środki ograniczające oraz przyjęte przez Rosję środki odwetowe doprowadziły do zmian w ruchu lotniczym w europejskiej przestrzeni powietrznej. Niektóre państwa członkowskie znacznie odczuły zmiany liczby lotów tranzytowych w przestrzeni powietrznej znajdującej się pod ich kontrolą. Na szczeblu całej Unii zaobserwowany wpływ na liczbę lotów był jednak ograniczony w porównaniu z gwałtownym zmniejszeniem ruchu lotniczego w całej Europie, jakie było rezultatem wybuchu pandemii COVID-19.
(6) 13 lipca 2022 r. Szwajcaria wraz z państwami członkowskimi będącymi częścią FABEC przedłożyła Komisji skory
gowany projekt planu skuteczności działania FABEC na trzeci okres odniesienia ("skorygowany projekt planu skuteczności działania FABEC").
(7) Organ weryfikujący skuteczność działania, którego rolą zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 549/2004 jest wspomaganie Komisji przy wdrażaniu systemu skuteczności działania, przedłożył jej sprawozdanie zawierające sugestie dotyczące oceny skorygowanego projektu planu skuteczności działania FABEC.
(8) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 Komisja oceniła zgodność docelowych parametrów skuteczności działania FAB zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania FABEC na podstawie kryteriów oceny określonych w pkt 1 załącznika IV do tego rozporządzenia wykonawczego i przy uwzględnieniu uwarunkowań lokalnych. W odniesieniu do każdego kluczowego obszaru skuteczności działania i powiązanych z nim docelowych parametrów skuteczności działania Komisja uzupełniła ocenę poprzez skorygowanie elementów określonych w pkt 2 załącznika IV do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego.
(9) W bazowej prognozie ruchu opracowanej przez służby statystyczno-prognostyczne organizacji Eurocontrol (STATFOR) z czerwca 2022 r. uwzględniono zmienione okoliczności, o których mowa w motywie (5). Na podstawie tej prognozy Komisja zauważa, że nie przewiduje się, aby Szwajcaria i państwa członkowskie będące częścią FABEC odnotowały istotne zmiany w przepływach ruchu lotniczego w trzecim okresie odniesienia w wyniku wojny Rosji przeciwko Ukrainie. W związku z tym te zmienione okoliczności nie mają bezpośredniego wpływu na docelowe parametry skuteczności działania zawarte w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania FABEC ani na ocenę tych docelowych parametrów pod kątem ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania.
(10) Na podstawie oceny, o której mowa w motywie (8), Komisja stwierdziła, że docelowe parametry skuteczności działania mające bezpośrednie zastosowanie do instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej działających w przestrzeni powietrznej Szwajcarii są zgodne z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. W związku z tym w niniejszej decyzji nie zawarto żadnych powiązanych ustaleń.
(11) W decyzji (UE) 2022/2255 8 Komisja stwierdziła jednak, w odniesieniu do skorygowanego projektu planu skuteczności działania FABEC, że docelowe parametry skuteczności działania dotyczące efektywności kosztowej, jakie zaproponowano dla strefy pobierania opłat trasowych Belgia-Luksemburg, nadal budzą wątpliwości co do ich zgodności z ogólnounijnymi docelowymi parametrami skuteczności działania. Komisja podjęła zatem decyzję o rozpoczęciu szczegółowego badania, o którym mowa w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317, w odniesieniu do tych docelowych parametrów skuteczności działania.
(12) W związku z tym należy powiadomić Szwajcarię, że Komisja rozpocznie szczegółowe badanie określone w art. 15 ust. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/317 w odniesieniu do docelowych parametrów skuteczności działania, o których mowa w motywie (11), zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania FABEC przyjętym wspólnie przez państwa członkowskie będące częścią FABEC i Szwajcarię,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 listopada 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.297.80 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2022/2256 w sprawie rozpoczęcia szczegółowego badania niektórych docelowych parametrów skuteczności działania zawartych w skorygowanym projekcie planu skuteczności działania na trzeci okres odniesienia, przedłożonym przez Szwajcarię na szczeblu funkcjonalnego bloku przestrzeni powietrznej zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady |
Data aktu: | 15/11/2022 |
Data ogłoszenia: | 17/11/2022 |