Rozporządzenie delegowane 2022/2328 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających egzotyczne instrumenty bazowe oraz instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2328
z dnia 16 sierpnia 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających egzotyczne instrumenty bazowe oraz instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 325u ust. 5 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Specyfikacja instrumentów odnoszących się do egzotycznego instrumentu bazowego określona w art. 325u ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 jest wystarczająco jasna, aby umożliwić instytucjom określenie, czym jest egzotyczny instrument bazowy do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego określonych w art. 325u. W związku z tym nie jest konieczne dalsze doprecyzowanie pojęcia egzotycznego instrumentu bazowego.

(2) W szczególności ryzyko długowieczności, pogoda, klęski żywiołowe i przyszła zrealizowana zmienność spełniają wymogi specyfikacji egzotycznego instrumentu bazowego, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w odpowiednich ramach międzynarodowych określonych przez Bazylejski Komitet Nadzoru Bankowego (BCBS).

(3) Definicja instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym określona w art. 325u ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 nie jest wystarczająco jasna, aby umożliwić instytucjom identyfikację niektórych instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym. W związku z tym należy określić wykaz instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym, nawet niewyczerpujący, aby zapewnić pewien stopień harmonizacji i spójności w traktowaniu instrumentów obciążonych tym ryzykiem w całej Unii. Pozycje takiego wykazu powinny być wybierane z uwzględnieniem odpowiednich międzynarodowych ram Bazylejskiego Komitetu Nadzoru Bankowego. W przypadku innych instrumentów, co do których istnieje domniemanie obciążenia ryzykiem rezydualnym, instytucje powinny ocenić, czy instrumenty te odpowiadają definicji określonej w art. 325u ust. 2 lit. b) tego rozporządzenia.

(4) Biorąc pod uwagę niestandardowy charakter wielu instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym, w celu zapewnienia większej pewności prawa i przejrzystości należy również określić niewyczerpujący wykaz rodzajów ryzyka, które same w sobie nie powinny powodować objęcia danego instrumentu definicją instrumentu obciążonego ryzykiem rezydualnym. Instytucje powinny jednak ocenić, czy instrument obciążony takimi rodzajami ryzyka można mimo tego uznać za instrument obciążony ryzykiem rezydualnym, jeżeli dany instrument spełnia jeden z pozostałych warunków, o których mowa w art. 325u ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

(5) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(6) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Specyfikacja egzotycznych instrumentów bazowych

Ryzyko długowieczności, pogodę, klęski żywiołowe i przyszłą zrealizowaną zmienność uznaje się za egzotyczne instrumenty bazowe do celów art. 325u ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013.

Artykuł  2

Specyfikacja instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym

Instrumenty wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia uznaje się za instrumenty spełniające warunki określone w art. 325u ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i stanowiące instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym.

Artykuł  3

Specyfikacja instrumentów, w przypadku których nie istnieje domniemanie obciążenia ryzykiem rezydualnym

Uznaje się, że dany instrument nie spełnia warunków określonych w art. 325u ust. 2 lit. b) ppkt (i) oraz (ii) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 wyłącznie z tego powodu, że jest obciążony co najmniej jednym z następujących rodzajów ryzyka:

a)
ryzyko wynikające z transakcji, w których obowiązek dostawy może zostać spełniony w ramach szeregu instrumentów podlegających dostawie, a kontrahent ma możliwość dostawy instrumentów o najmniejszej wartości spośród tych instrumentów;
b)
ryzyko zmiany implikowanej zmienności instrumentu z opcjonalnością w stosunku do implikowanej zmienności innych instrumentów z opcjonalnością z tym samym instrumentem bazowym i o tym samym terminie zapadalności, ale o różnej płynności;
c)
ryzyko korelacji wynikające z opcji indeksowej, jeżeli indeks spełnia warunki określone w art. 325i ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
d)
ryzyko korelacji wynikające z opcji w przedsiębiorstwie zbiorowego inwestowania śledzącym indeks referencyjny, jeżeli śledzenie spełnia warunki określone w art. 325j ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, a indeks spełnia warunki określone w art. 325i ust. 3 tego rozporządzenia;
e)
ryzyko dotyczące dywidend wynikające z instrumentu pochodnego, którego instrument bazowy nie polega wyłącznie na wypłacie dywidendy.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 sierpnia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz instrumentów obciążonych ryzykiem rezydualnym, o których mowa w art. 2

Do instrumentów, o których mowa w art. 2, zalicza się:
1)
opcje, w przypadku których wypłaty zależą od trajektorii ceny składnika aktywów bazowych, a nie tylko od jego ceny końcowej w terminie wykonania;
2)
opcje, które zaczynają obowiązywać w określonej z góry dacie w przyszłości i których kurs wykonania nie został jeszcze ustalony w momencie, w którym dana opcja znajduje się w portfelu handlowym instytucji;
3)
opcje, których instrumentem bazowym jest inna opcja;
4)
opcje z nieciągłymi wypłatami;
5)
opcje umożliwiające posiadaczowi zmianę kursu wykonania lub innych warunków umowy przed terminem zapadalności opcji;
6)
opcje, które można wykonać w określonej z góry dacie;
7)
opcje, których instrument bazowy jest denominowany w jednej walucie, ale których wypłaty są rozliczane w innej walucie, z wcześniej ustalonym kursem wymiany między tymi dwiema walutami;
8)
opcje o wielu instrumentach bazowych, z wyłączeniem opcji, o których mowa w art. 3 lit. c) i d);
9)
opcje podlegające behawioralnym czynnikom ryzyka, wyłącznie w przypadku gdy spełnione są wszystkie następujące warunki:
a)
opcja ta należy do klienta detalicznego;
b)
znaczna część tych opcji jest ujęta w portfelu handlowym;
c)
instytucja ocenia behawioralne czynniki ryzyka związane z tymi opcjami jako istotne.
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.308.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2328 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających egzotyczne instrumenty bazowe oraz instrumenty obciążone ryzykiem rezydualnym do celów obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka rezydualnego
Data aktu: 16/08/2022
Data ogłoszenia: 29/11/2022
Data wejścia w życie: 19/12/2022