(Dz.U.UE L z dnia 14 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 95/60/WE z dnia 27 listopada 1995 r. w sprawie banderolowania olejów napędowych i nafty 1 , w szczególności jej art. 2 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, a przede wszystkim w celu zapobiegania praktykom uchylania się od opodatkowania, dyrektywa 95/60/WE przewiduje wspólny system znakowania umożliwiający identyfikację olejów napędowych, objętych kodem 2710 00 69 Nomenklatury scalonej (CN), oraz nafty, objętej kodem CN 2710 00 55, dopuszczonych do obrotu ze zwolnieniem z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego. Kod CN 2710 00 69 został podzielony na kody CN 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 16 i 2710 20 19 w celu uwzględnienia zawartości siarki w olejach napędowych do silników i obecności biodiesla w olejach napędowych do silników, a kod 2710 00 55 został zastąpiony kodem CN 2710 19 25 2 .
(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2017/74 3 zatwierdzono produkt określony nazwą chemiczną N-etylo-N- [2-(1-izobutoxyetoxy)etyl[o]azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124), ustanowiony decyzją wykonawczą Komisji 2011/544/UE 4 , jako wspólny znacznik skarbowy, przewidziany dyrektywą 95/60/WE, do znakowania olejów napędowych i nafty, od których nie jest pobierany podatek w pełnym wymiarze stawki stosowanej do takich produktów energetycznych wykorzystywanych jako materiał napędowy.
(3) Art. 2 decyzji wykonawczej (UE) 2017/74 zawiera wymóg, aby została ona poddana przeglądowi najpóźniej do dnia 31 grudnia 2021 r., w świetle postępu technicznego w dziedzinie systemów znakowania i z uwzględnieniem konieczności przeciwdziałania nielegalnemu wykorzystywaniu produktów energetycznych zwolnionych z podatku akcyzowego lub podlegających obniżonej stawce podatku akcyzowego.
(4) W ramach procesu przeglądu Komisja opublikowała w 2015 r. zaproszenie do wyrażenia zainteresowania stanowiące zaproszenie do przedstawienia produktów odpowiednich do stosowania jako znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty 5 . Komisja dążyła do ustalenia substancji do znakowania, która jest bardziej skuteczna w odniesieniu do szeregu z góry określonych kryteriów w stosunku do substancji będącej obecnie w użyciu. W odniesieniu do wszystkich proponowanych znaczników Komisja zażądała i otrzymała od dostawców maksymalną cenę sprzedaży znaczników oraz ich roczne metody indeksacji.
(5) Proponowane przez dostawców znaczniki zostały dokładnie zbadane pod względem technicznym przy pomocy Wspólnego Centrum Badawczego, aby sprawdzić ich odporność na najpowszechniejsze nielegalne techniki usuwania. Analiza 6 wykazała, że preferowanym znacznikiem jest produkt o nazwie handlowej ACCUTRACE™ PLUS zawierający butoksybenzen.
(6) W ramach przeglądu dyrektywy 95/60/WE przeprowadzonego w 2019 r. 7 w ocenie Komisji potwierdzono przydatność wspólnych zasad znakowania paliw podlegających obniżonym stawkom podatku akcyzowego, ale wskazano na braki Solvent Yellow 124 pod względem odporności na powszechne metody usuwania. Ocena potwierdziła potrzebę zastąpienia Solvent Yellow 124 bardziej solidnym znacznikiem, którego nie można usunąć.
(7) Ustalenia te zostały potwierdzone przez Grupę Roboczą ds. Współpracy Celnej przy Radzie 8 , która stwierdziła, że odbarwianie paliwa spowodowało również poważne zanieczyszczenie środowiska ze względu na stosowanie substancji chemicznych takich jak kwas siarkowy, kwas chlorowy i ziemia bieląca oraz nielegalne składowanie odpadów i osadów olejowych w przyrodzie, na gruntach rolnych lub drogach publicznych.
(8) W związku z powyższym należy ustanowić ACCUTRACE™ PLUS jako wspólny znacznik skarbowy w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE zamiast Solvent Yellow 124, z zastrzeżeniem warunków wymienionych w tej dyrektywie. Należy ustalić zharmonizowany zakres poziomu znakowania, aby ułatwić wdrażanie i kontrolę zgodności w całej Unii.
(9) Aby zapewnić sprawne wdrożenie nowego znacznika oraz umożliwić państwom członkowskim wyczerpanie istniejących zapasów obecnego znacznika Solvent Yellow 124, należy zezwolić na okres przejściowy wynoszący 24 miesięcy. W tym okresie przejściowym państwa członkowskie powinny mieć możliwość stosowania albo Solvent Yellow 124 albo ACCUTRACE™ PLUS jako wspólnego znacznika skarbowego w rozumieniu dyrektywy 95/60/WE.
(10) Mimo iż ACCUTRACE™ PLUS jest objęty ochroną patentową w Unii, w stosownych przypadkach należy zagwarantować jego dostępność umowami licencyjnymi.
(11) Niniejsza decyzja nie zwalnia żadnego przedsiębiorstwa ze zobowiązań wynikających z art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(12) Należy uwzględnić możliwości, jakie stwarza rozwój nauki, i w tym celu wyznaczyć termin przeglądu niniejszej decyzji.
(13) Przegląd niniejszej decyzji powinien mieć miejsce w dowolnym momencie poprzedzającym ten termin, jeśli okaże się, że stosowanie ACCUTRACE™ PLUS prowadzi do praktyk uchylania się od opodatkowania lub powoduje szkody dla zdrowia lub środowiska naturalnego.
(14) Należy zatem uchylić decyzję wykonawczą (UE) 2017/74.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Podatku Akcyzowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
Paolo GENTILONI | |
Członek Komisji |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.31.52 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/197 ustanawiająca wspólny znacznik skarbowy olejów napędowych i nafty |
Data aktu: | 17/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 14/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 14/02/2022 |