uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 8 ust. 2 lit. a) i c),
(1) Informacje, które należy przekazać we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, o którym to zezwoleniu mowa w art. 8 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE, powinny być dostatecznie szczegółowe i wyczerpujące, tak aby umożliwić właściwemu organowi ocenę tego, czy wnioskująca instytucja kredytowa spełnia wymogi określone w art. 10-14 tej dyrektywy oraz w prawie krajowym.
(2) Informacje przekazane we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny być prawdziwe, dokładne, kompletne i aktualne od chwili złożenia wniosku do udzielenia zezwolenia i rozpoczęcia działalności. W tym celu należy poinformować właściwy organ o wszelkich zmianach w informacjach przekazanych we wstępnym wniosku, a właściwe organy powinny mieć możliwość sprawdzenia, czy przed rozpoczęciem działalności nastąpiły zmiany lub aktualizacje. W celu zapewnienia, aby właściwe organy uzyskały kompletny przegląd wnioskującej instytucji kredytowej, należy zezwolić właściwym organom, w stosownych przypadkach, na żądanie określonych wyjaśnień lub dodatkowych informacji dotyczących wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa.
(3) Aby zapewnić efektywność i uniknąć powielania, właściwe organy powinny mieć możliwość odstąpienia od wymogu przedłożenia informacji, którymi już dysponują, lub przedłożenia informacji dotyczących działalności, której wnioskująca instytucja kredytowa nie będzie prowadzić w przypadku uzyskania zezwolenia.
(4) Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać opis wnioskującej instytucji kredytowej oraz informacje dotyczące wszelkiej przeszłej komercyjnej działalności wnioskującej instytucji kredytowej i jej jednostek zależnych, a także dotyczące wszelkich licencji, zezwoleń, rejestracji lub innych pozwoleń, które ta instytucja już posiada, o które się ubiega, których udzielenia jej odmówiono lub które zostały cofnięte.
(5) Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać program działań z opisem rodzajów działań, w tym działań określonych w załącznik I dyrektywy 2013/36/UE, które będą prowadzone w przypadku udzielenia zezwolenia.
(6) Aby umożliwić właściwym organom ocenę ogólnego profilu ryzyka wnioskującej instytucji kredytowej, ochronę wszystkich zainteresowanych stron, w tym w szczególności deponentów, a także zapewnienie stabilności rynków finansowych, na których będzie działać wnioskująca instytucja kredytowa, wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać informacje dotyczące struktury operacyjnej, linii biznesowych i rynków docelowych wnioskującej instytucji kredytowej, w tym geograficznego rozkładu jej działalności. Ponadto wnioskujące instytucje kredytowe powinny przekazać we wniosku informacje dotyczące ich ewentualnego członkostwa w systemie gwarancji depozytów zdefiniowanym w art. 2 ust. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/49/UE 2 .
(7) Aby umożliwić właściwym organom ocenę kondycji finansowej wnioskujących instytucji kredytowych, wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zawierać informacje finansowe dotyczące wnioskującej instytucji kredytowej, w tym - w stosownych przypadkach - na poziomie jednostkowym bądź na poziomie skonsolidowanym lub subskonsolidowanym. Z tego samego powodu właściwe organy powinny mieć możliwość określenia jakości, pochodzenia i składników kapitału założycielskiego wnioskującej instytucji kredytowej, jak również zdolności wnioskującej instytucji kredytowej do spełnienia wymogów ostrożnoś- ciowych. Wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien zatem zawierać informacje dotyczące kwoty kapitału wyemitowanego lub kapitału, który ma zostać wyemitowany, a także informacje dotyczące składników funduszy własnych wraz z dowodem potwierdzającym, w stosownych przypadkach, że kapitał założycielski zostanie spłacony w całości przed rozpoczęciem działalności. Aby zapewnić właściwym organom możliwość oceny, czy działalność, która przyniosła środki na kapitał założycielski, jest zgodna z prawem, wniosek o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinien również zawierać informacje dotyczące pochodzenia tego kapitału założycielskiego.
(8) Niezbędne jest zapewnienie, aby wnioskująca instytucja kredytowa już od początku działalności była zarządzana w sposób prawidłowy i ostrożny oraz posiadała solidny system zarządzania, zgodnie z wymogami, które musi spełnić instytucja kredytowa w ramach bieżącego nadzoru. Informacje przekazane we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny zatem umożliwiać właściwym organom ocenę reputacji, uczciwości, etyczności, zachowania niezależności osądu i poświęcania wystarczającej ilości czasu w odniesieniu do każdego członka organu zarządzającego wnioskującej instytucji kredytowej, a także wiedzy, umiejętności i doświadczenia członków tego organu zarządzającego, zarówno indywidualnie, jak i łącznie. Informacje przekazane we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny również umożliwiać właściwym organom ocenę reputacji, uczciwości, etyczności, wiedzy, umiejętności i doświadczenia kierowników funkcji kontroli wewnętrznej oraz dyrektora ds. finansowych - w określonych przypadkach, jeżeli nie zostali oni poddani ocenie jako członkowie organu zarządzającego. Informacje te powinny ponadto umożliwiać właściwym organom ocenę odpowiedniości kierowników funkcji kontroli wewnętrznej i dyrektora ds. finansowych, w przypadku gdy osoby te nie są członkami organu zarządzającego instytucji kredytowych, które są istotne w rozumieniu art. 76 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE, w przypadku gdy te instytucje kredytowe nie należą do grupy, należą do grupy i są konsolidującą instytucją kredytową lub należą do grupy, a konsolidująca instytucja kredytowa nie jest istotną instytucją kredytową, o której mowa w art. 76 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE.
(9) Niezbędne jest zapewnienie przejrzystości struktury akcji wnioskującej instytucji kredytowej i uniemożliwienie przestępcom i ich wspólnikom posiadania lub bycia beneficjentem rzeczywistym znacznych pakietów akcji w instytucjach kredytowych. Wnioski o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny zatem zawierać informacje dotyczące osób lub podmiotów, które posiadają lub które w przypadku udzielenia zezwolenia wnioskującej instytucji kredytowej będą posiadać znaczny pakiet akcji w tej instytucji kredytowej. Z tego samego powodu i jeżeli żadna osoba ani żaden inny podmiot nie posiada ani nie będzie posiadać, w przypadku udzielenia zezwolenia wnioskującej instytucji kredytowej, znacznego pakietu akcji w tej instytucji kredytowej, wnioski o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa powinny zawierać informacje dotyczące osób, które są lub które w przypadku udzielenia zezwolenia wnioskującej instytucji kredytowej będą dwudziestoma największymi akcjonariuszami lub udziałowcami, a także informacje dotyczące każdej osoby, która ma lub w przypadku udzielenia zezwolenia będzie miała bliskie powiązania z instytucją kredytową.
(10) Aby umożliwić ocenę przeszłych wydarzeń dotyczących wnioskującej instytucji kredytowej oraz ocenę odpowied- niości jej akcjonariuszy i udziałowców oraz członków jej organu zarządzającego, wnioskująca instytucja kredytowa powinna przekazać właściwym organom wszystkie informacje na temat wcześniejszych wyroków skazujących i toczących się dochodzeń karnych, postępowań w sprawach cywilnych i administracyjnych oraz innych postępowań dotyczących wnioskującej instytucji kredytowej, jej akcjonariuszy i udziałowców oraz członków jej organu zarządzającego.
(11) Właściwe organy powinny mieć możliwość oceny, czy występują jakiekolwiek przeszkody, które mogą uniemożliwiać właściwemu organowi skuteczne sprawowanie jego funkcji nadzorczych, z uwzględnieniem wszystkich stosownych informacji, okoliczności lub sytuacji oraz mając na uwadze cechy dotyczące zasięgu geograficznego, struktury grupy i uzgodnień nadzorczych, jak określono w dyrektywie 2013/36/UE.
(12) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(13) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(14) Niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 18 lipca 2023 r., aby zapewnić właściwym organom i wnioskującym instytucjom kredytowym wystarczająco dużo czasu na spełnienie wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, 4
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2022 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.335.64 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/2580 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających informacje, które należy przekazać we wniosku o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności jako instytucja kredytowa, oraz określających przeszkody, które mogą uniemożliwiać skuteczne sprawowanie funkcji nadzorczych właściwych organów |
Data aktu: | 17/06/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/12/2022 |
Data wejścia w życie: | 18/01/2023, 18/07/2023 |