uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Pandemia COVID-19 doprowadziła do gwałtownego spadku ruchu kolejowego spowodowanego znacznym spadkiem popytu. Miało to istotny wpływ na przedsiębiorstwa kolejowe.
(2) Przedsiębiorstwa kolejowe nie mają wpływu na te okoliczności i wciąż borykają się ze znacznymi problemami z płynnością finansową, poważnymi stratami, a w niektórych przypadkach z ryzykiem niewypłacalności.
(3) Aby przeciwdziałać negatywnym skutkom gospodarczym pandemii COVID-19 oraz aby udzielić wsparcia przedsiębiorstwom kolejowym, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1429 3 umożliwiono państwom członkowskim zezwolenie zarządcom infrastruktury na obniżenie, uchylenie lub odroczenie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Możliwość tę przyznano na okres odniesienia od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r., a następnie przedłużono ją rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/1061 4 do dnia 31 grudnia 2021 r.
(4) Dalsze trwanie pandemii COVID-19 i pojawienie się bardzo zaraźliwych i nieprzewidywalnych wariantów, takich jak wariant omikron wirusa wywołującego COVID-19, oznaczają, że konieczne może być wprowadzenie nowych ograniczeń.
(5) Negatywny wpływ pandemii COVID-19 na ruch kolejowy utrzymuje się i możliwe jest, że przedsiębiorstwa kolejowe będą nadal odczuwały jej skutki. Aby odpowiedzieć na pilne potrzeby przedmiotowego sektora, należy ponownie przedłużyć, do dnia 30 czerwca 2022 r., okres odniesienia określony w rozporządzeniu (UE) 2020/1429.
(6) Nieprzewidywalny rozwój pandemii COVID-19, nagłe pojawienie się nowych wariantów oraz potrzeba oceny ich wpływu na sektor kolejowy wymagają szybkiej i elastycznej reakcji regulacyjnej. Aby uniknąć luki w reagowaniu na obecną sytuację, kluczowe znaczenie ma zapewnienie, aby stosowne przepisy obowiązywały nadal po dniu 31 grudnia 2021 r. Z uwagi na charakter środków określonych w rozporządzeniu (UE) 2020/1429 stosowanie z mocą wsteczną przedłużenia okresu odniesienia nie skutkuje naruszeniem uzasadnionych oczekiwań zainteresowanych osób.
(7) Komisja powinna stale analizować skutki gospodarcze pandemii COVID-19 dla sektora kolejowego, a Unia powinna być w stanie bez zbędnej zwłoki przedłużyć okres stosowania środków przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2020/1429, jeżeli niekorzystne warunki będą się utrzymywać.
(8) W celu przedłużenia okresu obowiązywania przepisów przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2020/1429, jeżeli będzie to konieczne i uzasadnione, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do przedłużania okresu odniesienia, w którym będą obowiązywały środki przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2020/1429. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 5 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(9) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie przedłużenie stosowania tymczasowych zasad dotyczących pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej ustanowionych w odpowiedzi na nagłą sytuację wywołaną pandemią COVID-19, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działania możliwe jest lepsze osiągnięcie tego celu na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2020/1429.
(11) Z uwagi na pilną potrzebę związaną z wyjątkowymi okolicznościami spowodowanymi przez pandemię COVID-19, uzasadniającymi proponowane środki, a w szczególności aby szybko przyjąć niezbędne środki oraz zaradzić poważnym i bezpośrednim problemom, z którymi boryka się sektor, należy przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(12) W celu zapewnienia ciągłości oraz aby umożliwić szybkie zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu, powinno ono wejść w życie w trybie pilnym, z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, oraz powinno być stosowane z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego Przewodnicząca | W imieniu Rady |
R. METSOLA | Przewodnicząca |
A. PANNIER-RUNACHER |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.55.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2022/312 zmieniające rozporządzenie (UE) 2020/1429 w odniesieniu do czasu trwania okresu odniesienia do celów stosowania środków tymczasowych dotyczących pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej |
Data aktu: | 24/02/2022 |
Data ogłoszenia: | 28/02/2022 |
Data wejścia w życie: | 28/02/2022, 01/01/2022 |