uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające instrument "Łącząc Europę" i uchylające rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 2,
(1) W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/2001 2 wprowadzono nowy wiążący cel unijny dotyczący energii odnawialnej dla Unii do 2030 r. W dyrektywie propaguje się ponadto wykorzystanie mechanizmów współpracy jako skutecznych narzędzi przyczyniających się do osiągnięcia tego celu.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2021/1153 rozszerzono zakres stosowania instrumentu, tak aby wykraczał on poza transeuropejskie sieci i obejmował produkcję energii odnawialnej, oraz ustanowiono nową kategorię projektów kwalifikujących się do finansowania w ramach instrumentu "Łącząc Europę" - "projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej".
(3) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej mają umożliwiać racjonalne pod względem kosztów upowszechnianie energii odnawialnej w Unii i osiągnięcie wiążącego dla Unii celu w zakresie energii odnawialnej na 2030 r., o czym mowa w dyrektywie (UE) 2018/2001, oraz mają sprzyjać strategicznej absorpcji innowacyjnych technologii w zakresie energii odnawialnej. Projekty te powinny również przyczyniać się do dekarbonizacji, do zakończenia tworzenia wewnętrznego rynku energii i do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw poprzez propagowanie współpracy transgranicznej między państwami członkowskimi w zakresie planowania, rozwoju i racjonalnego pod względem kosztów wykorzystania odnawialnych źródeł energii.
(4) Aby dany projekt transgraniczny w dziedzinie energii odnawialnej kwalifikował się do finansowania, musi on najpierw zostać wpisany do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej. Z uzyskaniem oficjalnego statusu "projektu transgranicznego w dziedzinie energii odnawialnej" mogą wiązać się korzyści, takie jak większa widoczność, wzrost pewności dla inwestorów i większe wsparcie ze strony państw członkowskich.
(5) Promotor projektu wybranego do wpisania do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej może również ubiegać się o finansowanie na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/1153 w odniesieniu do prac studyjnych lub robót związanych z tym projektem.
(6) Cele, ogólne kryteria, które należy spełnić, i procedurę, którą należy przeprowadzić w przypadku projektów trans- granicznych w dziedzinie energii odnawialnej, określono w części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153. W art. 7 tego rozporządzenia Komisji przekazano uprawnienia do przyjęcia aktu delegowanego w celu ustalenia kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych do uwzględnienia w wykazie projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej.
(7) Projekty transgraniczne w dziedzinie energii odnawialnej należy opracowywać w ramach mechanizmu współpracy. Taki mechanizm może przyjąć dowolną formę umowy o współpracy spośród form takiej umowy przewidzianych w art. 8, 9, 11 i 13 dyrektywy (UE) 2018/2001 oraz może zostać ustanowiony między co najmniej dwoma państwami członkowskimi lub między co najmniej jednym państwem członkowskim a co najmniej jednym państwem niebędącym członkiem UE. Aby to kryterium zostało spełnione, muszą istnieć dowody świadczące o określonym poziomie wsparcia ze strony zaangażowanych państw członkowskich i, w stosownych przypadkach, państw niebę- dących członkami UE. Z tego względu należy przedstawić pisemne oświadczenie potwierdzające gotowość do wsparcia projektu w drodze zawarcia umowy o współpracy, zatwierdzone przez odpowiedzialną instytucję we wszystkich uczestniczących państwach członkowskich i, w stosownych przypadkach, państwach niebędących członkami UE. Nie określono żadnych ograniczeń odnośnie do formatu takiego oświadczenia.
(8) Zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/1153 do udziału w programie kwalifikują się podmioty prawne, w tym spółki joint venture, z siedzibą w państwie członkowskim. Jako takie mogą przedstawić wniosek opracowany w ramach umowy o współpracy w odniesieniu do wspólnego projektu, w tym wspólnego projektu, w którego realizację zaangażowane jest państwo niebędące członkiem UE, na podstawie art. 9 i 11 dyrektywy (UE) 2018/2001. W konkretnym przypadku wspólnych systemów wsparcia zgodnie z art. 13 dyrektywy (UE) 2018/2001 wniosek może jednak przedstawić tylko państwo członkowskie. Jeżeli mechanizm współpracy ma formę oddzielnego transferu statystycznego zgodnie z art. 8 dyrektywy (UE) 2018/2001, nie wiąże się z nim żadna dodatkowa inwestycja, a zatem konieczne wsparcie w ramach instrumentu "Łącząc Europę" może obejmować wyłącznie prace studyjne zgodnie z art. 7 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2021/1153.
(9) Zgodnie z częścią IV pkt 2 lit. b) i c) załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 projekty transgraniczne powinny zapewniać skuteczniejsze rozwiązanie w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii w porównaniu z projektami wdrażanymi przed jedno z uczestniczących państw członkowskich samodzielnie. W związku z tym, aby projekt mógł zostać wpisany do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej, oprócz tego, że taki projekt musi zostać opracowany w ramach mechanizmu współpracy, należy również wykazać, że przynosi on społecznoekonomiczne korzyści netto.
(10) Społeczno-ekonomiczne korzyści netto związane z projektami transgranicznymi w dziedzinie energii odnawialnej należy wykazać za pomocą analizy kosztów i korzyści obejmującej wszystkie elementy wymienione w części IV pkt 3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153, sporządzonej przez promotora projektu. Wraz z niniejszym aktem delegowanym Komisja opublikuje metodykę, w której określi prawidłowy sposób przeprowadzania analizy kosztów i korzyści oraz sposób przeprowadzania przez Komisję oceny zgodności projektu z ogólnymi kryteriami 3 .
(11) W części IV załącznika do rozporządzenia (UE) 2021/1153 określono główne etapy procedury wyboru projektów, które mają zostać wpisane do wykazu projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej. Procedura wyboru będzie obejmować:
W imieniu Komisji | |
Ursula VON DER LEYEN | |
Przewodnicząca |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.62.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/342 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 w odniesieniu do określonych kryteriów kwalifikacji i szczegółów procesu wyboru projektów transgranicznych w dziedzinie energii odnawialnej |
Data aktu: | 21/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 01/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 04/03/2022 |