uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 2 lit. b) i e),
(1) W rozporządzeniu (UE) 2018/848, a w szczególności w części I załącznika II do niego, ustanowiono określone wymogi w odniesieniu do stosowania materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji i nieeko- logicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin.
(2) W związku ze stopniowym wycofywaniem odstępstw od stosowania ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, które to odstępstwa ustanowiono w art. 53 rozporządzenia (UE) 2018/848, ważne jest, aby zwiększyć produkcję i wprowadzanie do obrotu ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji.
(3) Jednak w przypadku niektórych gatunków ogrodniczych obecna dostępność nasion ekologicznych i nasion w okresie konwersji jest ograniczona, a stosowanie nasion nieekologicznych do produkcji siewek jako materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, uprawianych w określonych warunkach ekologicznych, jest powszechną techniką.
(4) Bazy danych i systemy, o których mowa w art. 26 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2018/848, w ramach których państwa członkowskie są zobowiązane do podawania do wiadomości publicznej informacji na temat dostępności ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji, nie obejmują siewek. Biorąc pod uwagę szczególny charakter siewek oraz rozmaitą długość ich cyklów produkcji, konieczne jest doprecyzowanie zasad ich stosowania w produkcji ekologicznej. Należy uwzględnić dostępność nasion ekologicznych i nasion w okresie konwersji dla danych gatunków i odmian w celu określenia potencjalnej dostępności na rynku siewek ekologicznych i siewek w okresie konwersji.
(5) Zgodnie z art. 10 ust. 4 akapit drugi lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/848 materiał nieekologiczny przeznaczony do reprodukcji roślin może być również wprowadzany do obrotu jako produkt w okresie konwersji, pod warunkiem że taki materiał przeszedł okres konwersji wynoszący co najmniej 12 miesięcy. Stosowanie materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin w okresie konwersji powinno być traktowane priorytetowo w stosunku do nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. W tym kontekście należy doprecyzować, że "siewki w okresie konwersji" mogą być stosowane, jeżeli ich uprawa trwała co najmniej 12 miesięcy na działce rolnej, która przeszła 12-miesięczny okres konwersji, bądź jeśli są uprawiane w pojemnikach lub na działce, pod warunkiem że siewki pochodzą z nasion w okresie konwersji, które uzyskano z roślin uprawianych na działce rolnej, która przeszła 12-miesięczny okres konwersji.
(6) Jednak w odniesieniu do siewek konieczne jest wprowadzenie zakazu stosowania siewek nieekologicznych w uprawach, które zakończyły cykl produkcyjny trwający jeden sezon wegetacyjny - od przesadzenia siewek po pierwszy zbiór produktu końcowego - w celu zapewnienia integralności produktów ekologicznych, która mogłaby być osłabiona w przypadku wystąpienia pozostałości w nasionach nieekologicznych użytych jako materiał wyjściowy.
(7) W przypadku niektórych owoców, winorośli i gatunków lub odmian ozdobnych dostępność roślin matecznych lub - w stosownych przypadkach - innych roślin przeznaczonych do produkcji materiału do reprodukcji roślin, uprawianych zgodnie z pkt 1.8.2 część I załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/848, jest niewystarczająca. Ponadto istnieje niewiele szkółek ekologicznych produkujących rośliny owocowe i winorośl, które pracują obecnie na roślinach matecznych zgodnie z warunkami określonymi w pkt 1.8.2, co spowodowane jest długoterminowym charakterem inwestycji i trudnościami technicznymi związanymi z pełnym sprostaniem wymogom w zakresie certyfikacji jakości i wymogom fitosanitarnym.
(8) Aby ułatwić dalszy rozwój tego wysoko wyspecjalizowanego sektora produkcji, należy wprowadzić możliwość zezwolenia na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, uprawianego w warunkach produkcji ekologicznej, w odniesieniu do produkcji materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, który ma być wprowadzony do obrotu i wykorzystany do upraw ekologicznych, pod warunkiem że spełnione są określone warunki szczególne.
(9) Podmiotom produkującym taki materiał przeznaczony do reprodukcji roślin należy zezwolić na dobrowolne podawanie do wiadomości publicznej informacji o dostępności takiego materiału w systemach krajowych ustanowionych zgodnie z art. 26 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/848. Umożliwi to podmiotom wybór materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin uprawianego ekologicznie, kiedy ekologiczny materiał przeznaczony do reprodukcji roślin lub materiał przeznaczony do reprodukcji roślin w okresie konwersji nie jest dostępny.
(10) Aby zapewnić spójność, zezwolenia na stosowanie nieekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, uprawianego w warunkach ekologicznych, powinny stracić moc w tym samym czasie co odstępstwa od stosowania ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin. Komisja powinna śledzić dostępność ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin oraz zakończyć lub przedłużyć takie zezwolenia w świetle konkluzji dotyczących dostępności ekologicznego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin przedstawionych w sprawozdaniu, o którym mowa w art. 53 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz zgodnie z art. 53 ust. 2 tego rozporządzenia.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik II do rozporządzenia (UE) 2018/848.
(12) W celu uniknięcia próżni prawej niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane retroaktywnie od daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2018/848,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.98.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2022/474 zmieniające załącznik II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 w odniesieniu do szczegółowych wymogów dotyczących produkcji i stosowania siewek nieekologicznych, siewek w okresie konwersji i siewek ekologicznych oraz innego materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin |
Data aktu: | 17/01/2022 |
Data ogłoszenia: | 25/03/2022 |
Data wejścia w życie: | 26/03/2022, 01/01/2022 |