uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 27 ust. 1 i art. 31 ust. 1,
(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 2 ustanowiono wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych oraz, między innymi, operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego (HEMS). Tego rodzaju wymagania techniczne i procedury administracyjne należy zaktualizować, aby zapewnić uwzględnienie najnowszych osiągnięć i najlepszych praktyk w dziedzinie operacji lotniczych.
(2) Operacje śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego należą do najtrudniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa, ponieważ ich misja polega często na wykonaniu lotu do niesprawdzonego wcześniej miejsca, niezależnie od warunków pogodowych i pod presją czasu, aby ratować ludzi. Tego rodzaju operacje powinny zostać uregulowane w taki sposób, aby pozostawały przez cały czas bezpieczne.
(3) Operacje śmigłowcowych służb ratownictwa niemedycznego, które obejmują operacje ratownictwa górskiego, ale nie obejmują poszukiwań i ratownictwa statków powietrznych znajdujących się w sytuacji zagrożenia, są równie trudne, jeżeli są przeprowadzane w takich samych warunkach jak w przypadku operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego. W związku z tym, w przypadku gdy operacje śmigłowcowych służb ratownictwa nieme- dycznego wchodzą w zakres rozporządzenia (UE) 2018/1139, powinny być regulowane w taki sam sposób jak śmigłowcowa służba ratownictwa medycznego.
(4) Na podstawie dostępnych danych należy jeszcze bardziej ograniczyć ryzyko wystąpienia wypadków powodowanych warunkami pogorszonej widoczności, z uwzględnieniem operacji wykonywanych w złych warunkach pogodowych i w nocy, a także ryzyko kolizji w miejscu wypadku lub operacji ratunkowej, za pomocą wymagań dotyczących wyposażenia, standardowych procedur operacyjnych i szkolenia załóg.
(5) Należy zapewnić, aby odstępstwa od kryteriów w zakresie osiągów śmigłowców miały zastosowanie wyłącznie do istniejących miejsc placówek szpitalnych ustanowionych przed wejściem w życie rozporządzenia (UE) nr 965/2012, aby zagwarantować osiągnięcie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. W miejscach placówek szpitalnych, które obecnie kwalifikują się do zastosowania takich odstępstw, przeszkody w otoczeniu powinny pozostać nadzorowane i akceptowalne z punktu widzenia bezpieczeństwa.
(6) Chociaż obecne wymogi dotyczące osiągów i tlenu w odniesieniu do operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego na dużej wysokości bezwzględnej oraz operacji ratownictwa górskiego, określone w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012, nie pozwalają na prowadzenie operacji na dużych wysokościach bezwzględnych, to ratowanie ludzi na każdej wysokości bezwzględnej powinno być jednak możliwe. Należy zatem zmienić stosowne wymogi.
(7) Zgodnie z art. 140 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139 rozporządzenie (UE) nr 965/2012 należy dostosować do rozporządzenia (UE) 2018/1139 odnośnie do definicji skomplikowanego statku powietrznego z napędem silnikowym, która została uwzględniona w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 3 , uchylonym rozporządzeniem (UE) 2018/1139. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 965/2012.
(8) Operatorzy wykonujący obecnie operacje HEMS oraz właściwe organy odpowiedzialne za certyfikację tych operacji i nadzór nad nimi będą potrzebowały wystarczająco dużo czasu na pełne wdrożenie zmian określonych w niniejszym rozporządzeniu. W związku z tym stosowanie przepisów dotyczących operacji HEMS wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem odracza się o jeden rok. Ponadto odracza się dodatkowo stosowanie niektórych szczególnych przepisów, które wymagają dłuższego okresu wdrożenia, takich jak przepisy wprowadzające nowe zatwierdzenia lub nowe wyposażenie, wymogi eksploatacyjne lub wymogi w zakresie szkolenia.
(9) Rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 uchylono dyrektywę 2004/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Dyrektywa 2004/36/WE została wdrożona rozporządzeniami Komisji (WE) nr 768/2006 5 i (WE) nr 351/2008 6 . Przepisy tych ostatnich rozporządzeń zostały zastąpione rozporządzeniem (UE) nr 965/2012, ale nie zostały nigdy wyraźnie uchylone. Konieczne jest zatem uchylenie tych rozporządzeń.
(10) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt aktu wykonawczego i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 08/2022 7 zgodnie z art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(11) Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ds. stosowania wspólnych zasad bezpieczeństwa w dziedzinie lotnictwa cywilnego ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.137.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/1020 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 965/2012 w odniesieniu do operacji śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego |
Data aktu: | 24/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 25/05/2023 |
Data wejścia w życie: | 14/06/2023, 25/05/2024, 25/05/2028, 25/05/2026 |