uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 48 ust. 8, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu ustanowienia kolegiów organów nadzoru oraz wskazania członków kolegium i potencjalnych obserwatorów konieczne jest sporządzenie schematów grup firm inwestycyjnych. Celem takiego schematu jest identyfikacja należących do grupy podmiotów lub oddziałów w Unii lub w państwie trzecim oraz opisanie w odniesieniu do każdego podmiotu należącego do grupy jego charakteru i lokalizacji, organów zaangażowanych w sprawowanie nad nim nadzoru, obowiązujących zwolnień z wymogów ostrożnościowych, jego znaczenia dla grupy i państwa, w którym udzielono mu zezwolenia na prowadzenie działalności lub w którym ma siedzibę.
(2) Aby zapewnić spójne stosowanie art. 48 dyrektywy (UE) 2019/2034 w Unii, a tym samym uczciwe warunki konkurencji, należy wspierać stosowanie przez organy sprawujące nadzór nad grupą zbieżnych praktyk w zakresie tworzenia kolegiów organów nadzoru dla grup firm inwestycyjnych. W szczególności, z uwagi na fakt, że ustanowienie kolegiów organów nadzoru pozostawia się uznaniu organu sprawującego nadzór nad grupą określonego zgodnie z art. 46 dyrektywy (UE) 2019/2034, konieczne jest ustalenie wspólnych kryteriów, które organy sprawujące nadzór nad grupą powinny uwzględnić przy podejmowaniu decyzji, czy należy ustanowić kolegium organów nadzoru. Te wspólne kryteria powinny obejmować kryteria proporcjonalności, odzwierciedlać potrzebę ułatwienia wykonywania zadań nadzorczych oraz ułatwiać koordynację między odpowiednimi organami nadzoru państw trzecich i współpracę z nimi, w szczególności w przypadku, gdy taka koordynacja i współpraca są konieczne do wymiany istotnych informacji na temat modelu dotyczącego depozytu zabezpieczającego z organami nadzoru właściwymi dla członków rozliczających kwalifikujących się kontrahentów centralnych (QCCP) lub organami nadzoru właściwymi dla QCCP oraz do aktualizacji takich informacji.
(3) Aby zwiększyć efektywność i skuteczność funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, ustalenia sporządzone na piśmie, o których mowa w art. 48 ust. 6 akapit trzeci dyrektywy (UE) 2019/2034, powinny obejmować wszystkie obszary pracy kolegium. Ustalenia te powinny więc obejmować także ustalenia między członkami kolegium zaangażowanymi w określone działania kolegium, w tym działania wykonywane przez określone podstruktury kolegium, jeżeli takie podstruktury utworzono w celu zapewnienia skuteczności. Z tego samego powodu ustalenia sporządzone na piśmie powinny również obejmować aspekty operacyjne działalności kolegium, ponieważ aspekty te mają kluczowe znaczenie dla ułatwienia funkcjonowania kolegium organów nadzoru zarówno w sytuacjach normalnych, jak i w sytuacjach nadzwyczajnych. Ponadto, ustalenia sporządzone na piśmie powinny być kompleksowe, spójne i wyczerpujące oraz powinny zapewniać właściwym organom adekwatną i odpowiednią podstawę, aby mogły wykonywać one swoje obowiązki i zadania w ramach kolegium organów nadzoru, a nie poza nim.
(4) Kolegia organów nadzoru stanowią kluczowy instrument na potrzeby wymiany informacji oraz przygotowania się do sytuacji nadzwyczajnych i reagowania na nie, a także umożliwiający organowi sprawującemu nadzór nad grupą prowadzenie skutecznego nadzoru na zasadzie skonsolidowanej. W celu zapewnienia spójności oraz umożliwienia Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego (EUNB) wykonywania jego zadań przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 EUNB powinien uczestniczyć we wszystkich kolegiach organów nadzoru. Ponadto, z uwagi na koordynującą rolę kolegiów organów nadzoru w zakresie wszystkich działań nadzorczych dotyczących grup firm inwestycyjnych, które wynikają z innych przepisów Unii, należy zawsze zapraszać Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) do udziału w posiedzeniach i działaniach kolegium organów nadzoru, zgodnie z ustaleniami sporządzonymi na piśmie.
(5) Aby kolegium mogło prowadzić wszystkie swoje działania, organ sprawujący nadzór nad grupą oraz członkowie kolegium organów nadzoru powinni mieć ogląd działalności prowadzonej przez wszystkie podmioty należące do danej grupy firm inwestycyjnych, w tym działalności tych podmiotów, które prowadzą działalność finansową, a nie są zakwalifikowane jako firmy inwestycyjne, oraz działalności tych podmiotów, które prowadzą działalność w państwach trzecich. Z tego samego powodu należy wspierać interakcje między organem sprawującym nadzór nad grupą, członkami kolegium, organami lub podmiotami publicznymi w państwie członkowskim, które są odpowiedzialne za nadzór nad jakimkolwiek podmiotem z grupy firm inwestycyjnych lub są zaangażowane w ten nadzór, w tym właściwymi organami przyjmujących państw członkowskich, w których mają siedzibę oddziały uznane za znaczące, organami lub podmiotami odpowiedzialnymi za nadzór nad rynkami instrumentów finansowych oraz za przeciwdziałanie wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, organami lub podmiotami odpowiedzialnymi za ochronę konsumentów oraz organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Dlatego ważne jest, aby te organy lub podmioty publiczne mogły w stosownych przypadkach uczestniczyć w pracach kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów.
(6) W celu zapewnienia przejrzystości i sprawnego funkcjonowania kolegium organów nadzoru członkowie kolegium powinni omówić i uzgodnić zakres i poziom ewentualnego zaangażowania innych organów, które powinny uczestniczyć w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów. Warunki uczestnictwa takich organów w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów należy jasno sformułować w ustaleniach sporządzonych na piśmie i przekazać je wszystkim organom uczestniczącym w kolegium organów nadzoru w charakterze obserwatorów.
(7) Aby członkowie kolegium organów nadzoru mogli skuteczniej wykonywać swoje obowiązki oraz aby unikać powielania zadań, w tym powielania żądań udzielenia informacji kierowanych do podmiotów nadzorowanych, członkowie kolegium organów nadzoru powinni ściśle ze sobą współpracować i w maksymalnym stopniu koordynować swoje działania nadzorcze. Z tego samego powodu członkowie kolegium organów nadzoru powinni przeprowadzać regularne przeglądy wszelkich porozumień w sprawie przekazania zadań i obowiązków, a w szczególności w momencie, gdy członkowie kolegium ustalają na poziomie kolegium organów nadzoru alokację zasobów i opracowują plan zadań nadzorczych prowadzonych na miejscu i na odległość.
(8) Organ sprawujący nadzór nad grupą powinien móc uzyskać całościowy ogląd sytuacji w grupie i pełnić rolę koordynatora, zapewniając płynny przepływ informacji wśród członków kolegium. W związku z tym organ sprawujący nadzór nad grupą powinien mieć dostęp do wszystkich informacji niezbędnych do realizacji swoich zadań i obowiązków oraz powinien pełnić funkcję koordynatora w zakresie gromadzenia i rozpowszechniania informacji otrzymywanych od dowolnego członka kolegium organów nadzoru, dowolnego innego obserwatora lub dowolnego podmiotu należącego do grupy, a także wszelkich informacji otrzymywanych od wszelkich innych organów nadzorczych lub podmiotów odpowiedzialnych za nadzór ustanowionych w odniesieniu do grupy firm inwestycyjnych. To samo dotyczy członków kolegium, ponieważ muszą oni mieć dostęp do odpowiednich informacji w celu wykonywania swoich zadań i obowiązków w odniesieniu do podmiotów, za które ponoszą odpowiedzialność, a także jeżeli chodzi o konieczność udostępniania odpowiednich informacji pozostałym członkom kolegium organów nadzoru. W szczególności, jeżeli organ sprawujący nadzór nad grupą stwierdzi, że dana informacja jest istotna dla innego członka kolegium organów nadzoru, nie powinien w nieuzasadniony sposób pomijać członków kolegium przy przekazywaniu tej informacji.
(9) Kolegia organów nadzoru ułatwiają współpracę i koordynację między właściwymi organami. Dotyczy to w szczególności wszelkich decyzji dotyczących stosowania modeli wewnętrznych do obliczania wymogów w zakresie funduszy własnych, w odniesieniu do których wymagane jest uprzednie pozwolenie właściwych organów. Dlatego ważne jest określenie warunków, na których organ sprawujący nadzór nad grupą oraz odpowiednie właściwe organy wymieniają się informacjami na temat funkcjonowania modeli wewnętrznych oraz omawiają środki mające na celu wyeliminowanie zidentyfikowanych braków w zakresie efektywności i osiągają porozumienie w sprawie tych środków.
(10) W celu przydzielenia zasobów nadzorczych oraz opracowania lub skoordynowania zadań nadzorczych prowadzonych na miejscu i na odległość na poziomie kolegium organów nadzoru członkowie kolegium organów nadzoru powinni uwzględniać wyniki procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej, o którym to procesie mowa w art. 36 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, przeprowadzanego dla grupy firm inwestycyjnych i każdego z jej podmiotów. W celu lepszego określenia priorytetów wspólnych prac nadzorczych i zapewnienia odpowiedniego przydziału zasobów ustanowienie programu oceny nadzorczej kolegium powinno zatem rozpocząć się po zakończeniu wspomnianych procesów przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej, a zakończyć się po rozważeniu przez właściwe organy zadań, które zobowiązały się one wykonać na poziomie krajowym, środków przeznaczonych na te zadania i odpowiednich terminów wykonania tych zadań.
(11) Członkowie kolegium organów nadzoru powinni koordynować swoje działania na wypadek sytuacji nadzwyczajnych i w trakcie takich sytuacji, np. w przypadku niekorzystnego rozwoju sytuacji, który może poważnie zagrozić prawidłowemu funkcjonowaniu rynków finansowych i ich integralności lub stabilności całego systemu finansowego w Unii lub jego części, lub w przypadku wystąpienia innych sytuacji, które wpływają lub mogą wyraźnie wpłynąć na sytuację finansową i ekonomiczną grupy firm inwestycyjnych lub jakiegokolwiek należącego do niej podmiotu.
(12) Konieczne jest zapewnienie właściwej oceny sytuacji nadzwyczajnej i reakcji na nią. W związku z tym, w obliczu sytuacji nadzwyczajnej członkowie kolegium organów nadzoru, których działania koordynuje organ sprawujący nadzór nad grupą, powinni dążyć do dokonania skoordynowanej oceny nadzorczej sytuacji, uzgodnienia skoordynowanej reakcji nadzorczej oraz monitorowania tej reakcji. Członkowie kolegium organów nadzoru powinni również zapewnić koordynację wszelkiej komunikacji zewnętrznej oraz zadbać o to, by taka komunikacja obejmowała elementy uzgodnione wcześniej między członkami kolegium.
(13) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez EUNB.
(14) EUNB przeprowadził konsultacje z ESMA, otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.148.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1118 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających warunki, na których kolegia organów nadzoru wykonują swoje zadania |
Data aktu: | 12/01/2023 |
Data ogłoszenia: | 08/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 28/06/2023 |