uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 7 akapit czwarty,
(1) Aby zapewnić jednolite zarządzanie restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją CCP w całej Unii, kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ustanowione zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny funkcjonować w oparciu o wspólny zbiór zasad dotyczących funkcjonowania.
(2) Obowiązkiem kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jest ułatwianie współpracy między właściwymi organami a organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w szczególności na etapach przygotowawczych procesu naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w drodze zgromadzenia wszystkich odpowiednich właściwych organów, odpowiednich członków Europejskiego Systemu Banków Centralnych, banków centralnych emitujących odpowiednie waluty unijne rozliczanych instrumentów finansowych, odpowiedniego ministerstwa, Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB).
(3) Aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji, procesy wymiany informacji i współpracę między organami, pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny obejmować niezbędne przepisy organizacyjne. W szczególności kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno uznawać potrzebę ustanowienia elastycznych podstruktur w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby wykonywania jego funkcji i zapewnienia, aby członkowie kolegium mogli wnosić odpowiedni wkład w różne działania kolegium.
(4) Pisemne uzgodnienia i procedury dotyczące funkcjonowania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny również obejmować niezbędne przepisy operacyjne. Te przepisy operacyjne powinny umożliwić organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji koordynację ich wkładu w działania kolegium nadzorczego ustanowionego zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 2 , które zajmuje się bieżącą działalnością CCP. Ponadto te przepisy operacyjne powinny ułatwiać organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji realizację zadania polegającego na zorganizowaniu procesu analizy, rozważenia i oceny danych, jakie otrzymają od kolegium nadzorczego. Pisemne uzgodnienia i procedury powinny zatem obejmować proces komunikacji między kolegium nadzorczym a kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby zapewnić sprawne funkcjonowanie kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, skuteczność jego wewnętrznych procesów oraz skuteczną koordynację z kolegium nadzorczym, kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno działać w oparciu o zbiór przepisów operacyjnych regulujących posiedzenia kolegium, wymianę informacji w ramach kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz ustalenia dotyczące komunikacji.
(6) Aby zapewnić skuteczność procedur operacyjnych w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwy dla danego CCP powinien przeprowadzić odpowiednie testy gotowości kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji do działania i reagowania w takiej sytuacji.
(7) Terminowe i realistyczne planowanie wszystkich procedur wspólnej decyzji jest niezbędne, aby zapewnić sprawne i skuteczne podejmowanie decyzji. Każdy organ zaangażowany w te procedury powinien zapewnić organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji właściwemu dla danego CCP swój wkład w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji w sposób terminowy i skuteczny oraz zgodnie z harmonogramami uzgodnionymi w odniesieniu do odpowiedniej wspólnej decyzji.
(8) Należy zapewnić, by wspólne decyzje były podejmowane szybko i terminowo. Jest to szczególnie istotne w przypadku decyzji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ale jest również ważne w odniesieniu do planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz dokonywania oceny możliwości przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednocześnie wszystkim organom uczestniczącym w podejmowaniu wspólnej decyzji należy zapewnić wystarczający czas na wyrażenie opinii. Należy określić etapy podejmowania wszelkich wspólnych decyzji, uznając jednocześnie, że niektóre z tych etapów można realizować równolegle, a inne kolejno.
(9) W celu zapewnienia porównywalności procedur i ich wyników, a tym samym osiągnięcia konwergencji praktyk stosowanych przez poszczególne kolegia ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, konieczne jest określenie jednolitych przepisów dotyczących procedury i dokumentacji wymaganych do podejmowania wspólnych decyzji w ramach kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(10) Ponadto konieczne jest określenie ram proceduralnych umożliwiających organowi ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organom będącym członkami kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz, w stosownych przypadkach, właściwym organom i organom ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącym osobami trzecimi dążenie do skutecznego i wykonalnego planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nawet w przypadku braku wspólnych decyzji.
(11) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez ESMA.
(12) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.158.31 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1192 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść pisemnych uzgodnień i procedur dotyczących funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
Data aktu: | 14/03/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2023 |