uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ram na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do kontrahentów centralnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1095/2010, (UE) nr 648/2012, (UE) nr 600/2014, (UE) nr 806/2014 i (UE) 2015/2365 oraz dyrektywy 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2007/36/WE, 2014/59/UE i (UE) 2017/1132 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 9 akapit czwarty,
(1) Sporządzając plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny się upewnić, że uwzględniają wszystkie elementy, o których mowa w art. 12 ust. 7 lit. a)-s) rozporządzenia (UE) 2021/23. Standardy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny być wystarczająco szczegółowe, aby zapewnić ukierunkowanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ich przydatność we wdrażaniu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zapewniając jednocześnie wystarczającą elastyczność w celu uwzględnienia krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, a także w celu uwzględnienia charakteru i złożoności działalności w zakresie rozliczania prowadzonej przez CCP.
(2) Chociaż wszystkie elementy określające treść planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uregulowane w art. 12 rozporządzenia (UE) 2021/23 powinny zostać ujęte w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien zapewnić, aby elementy te zostały odzwierciedlone w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odpowiedni sposób, z uwzględnieniem specyfiki kontrahenta centralnego (CCP), np. charakteru i złożoności prowadzonej przez niego działalności w zakresie rozliczania.
(3) Streszczenie głównych elementów planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, o którym mowa w art. 12 ust. 7 lit. a) rozporządzenia (UE) 2021/23, powinno być zwięzłe i dotyczyć konkretnych kwestii, lecz powinno jednocześnie zawierać wystarczające wyjaśnienia, aby uwzględnić najważniejsze elementy planu, które mają zostać ujawnione CCP. Streszczenie to powinno uświadomić CCP, jakie kluczowe działania powinien być w stanie przeprowadzić i jakie dane powinien być w stanie dostarczyć. Streszczenie powinno koncentrować się na kwestiach, w których plan ten może mieć istotny wpływ na planowanie naprawy i zarządzania kryzysowego CCP, i doprecyzować wszelkie oczekiwania ze strony CCP dotyczące współpracy na etapie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz środków, które mogą wpłynąć na funkcje CCP.
(4) W celu zapewnienia ogólnej odpowiedniości i proporcjonalności planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinien on zawierać scenariusze i strategie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien dysponować instrumentami w formie różnych rodzajów możliwych scenariuszy, w tym ich kombinacji, aby stworzyć odpowiednie i właściwe scenariusze w odniesieniu do CCP oraz wykazem kluczowych kwestii, które należy uwzględnić przy ustanawianiu strategii restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na potrzeby scenariuszy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(5) Aby uwzględnić specyfikę mających zastosowanie krajowych ram prawnych w obszarze prawa dotyczącego niewypłacalności, organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinny dysponować elastycznością umożliwiającą staranne rozważenie niektórych aspektów planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, takich jak mechanizm określony w art. 60 rozporządzenia (UE) 2021/23 oraz wszelkich różnic między kolejnością wierzycieli zgodną z krajowymi postępowaniami upadłościowymi a kolejnością pokrywania strat ustanowioną na podstawie tego rozporządzenia. Taką ogólną elastyczność potwierdzono w niniejszym rozporządzeniu, w którym przedstawiono elementy wymagające odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji bez uszczerbku dla przepisów dotyczących elastyczności wymaganej na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/23. Elementy wyszczególnione w niniejszym rozporządzeniu nie stoją również na przeszkodzie ustaleniu przez organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji innych aspektów wymagających odzwierciedlenia w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
(6) W celu ułatwienia i zapewnienia skutecznego wdrożenia planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji istotne jest, aby w przypadku, gdy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji inaczej oceni niektóre aspekty CCP niż CCP dokonał tego we własnej ocenie w ramach planu naprawy, różnice takie uwzględnia się w świetle ich wpływu na szybkie wdrożenie planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym w przypadku zidentyfikowania jakichkolwiek różnic organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien uwzględnić je w planie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i dokonać ich oceny, aby zrozumieć, jaki mają wpływ na wdrożenie tego planu, o ile mają taki wpływ.
(7) W celu zapewnienia, aby plany restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji mogły zostać w razie potrzeby w odpowiednim czasie skutecznie wdrożone, istotne jest, by organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przeprowadziły "test kontrolny" zastosowania zamierzonego planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w stopniu, w jakim jest to możliwe, szczegółowo kontrolując procesy i procedury. Kontrola taka powinna obejmować przesłanie e-maili i informacji w celu zapewnienia, aby wszelkie zaplanowane wcześniej działania związane ze sposobem i terminem poczynienia niektórych kroków oraz zgromadzenia niektórych informacji były możliwe do zrealizowania w warunkach skrajnych, oraz aby usunąć wszystkie stwierdzone przeszkody i zapewnić w ten sposób w możliwie największym stopniu prawdopodobieństwo przestrzegania szacunkowych ram czasowych.
(8) W celu zapewnienia, aby kluczowi pracownicy pozostali w CCP podczas etapu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien starać się dokonać oceny i przewidzieć struktury zachęt, które ma zastosować, w miarę możliwości nie tylko związane z przyszłymi zyskami CCP, lecz również bezpośrednie wynagrodzenia, i powinien rozważyć w jaki sposób zapewnić wystarczającą liczbę personelu, uwzględniając w stosownych przypadkach zatrudnienie krótkoterminowe, wymiany, tymczasowe przydziały lub uzgodnienia z pracownikami w ramach doradztwa, tak aby CCP posiadał kompetencje, których potrzebuje.
(9) Aby zapewnić szybką i skuteczną współpracę z organami, na których obszary kompetencji upadłość CCP miałaby wpływ i które mają swoje przedstawicielstwo w kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zdefiniowanym w art. 4 rozporządzenia (UE) 2021/23, organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinien przygotować uzgodnienia dotyczące powiadamiania kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i przekazywania wszelkich istotnych informacji oraz regularnie kontrolować takie uzgodnienia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) po konsultacji z Europejską Radą ds. Ryzyka Systemowego.
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.158.48 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1193 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/23 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji |
Data aktu: | 14/03/2023 |
Data ogłoszenia: | 21/06/2023 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2023 |