uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 ust. 4 i art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 23 stycznia 2023 r. Rada wymieniła poglądy na temat Sahelu i państw nadbrzeżnych Afryki Zachodniej, potwierdzając, że region ten pozostaje jednym z priorytetów UE pomimo pogarszających się warunków bezpieczeństwa i sytuacji politycznej. Rada uzgodniła opracowanie koncepcji zarządzania kryzysowego w celu zaoferowania państwom nadbrzeżnym w Zatoce Gwinejskiej konkretnego zaangażowania oraz ukierunkowanych szkoleń i wsparcia. Rada przypomniała, że Unia oddeleguje również do delegatur Unii doradców wojskowych, aby kierowali tymi działaniami.
(2) W dniu 29 czerwca 2023 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą ewentualnego partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z państwami Afryki Zachodniej w Zatoce Gwinejskiej (zwaną dalej "koncepcją zarządzania kryzysowego"). Ta koncepcja zarządzania kryzysowego opiera się na zintegrowanym podejściu do partnerstwa w dziedzinie bezpieczeństwa i obrony z tymi państwami, w tym na ustanowieniu misji w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) (zwanej dalej "misją"), uzupełnionej wysłaniem do delegatur Unii doradców wojskowych, w połączeniu ze środkami pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju w zakresie dostarczania sprzętu wojskowego i w synergii z projektami związanymi z bezpieczeństwem. W koncepcji zarządzania kryzysowego zaleca się nadanie misji nazwy "Inicjatywa Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i obrony na rzecz wsparcia państw Afryki Zachodniej w Zatoce Gwinejskiej".
(3) Pismem z dnia 6 lipca 2023 r. prezydent Republiki Beninu zwrócił się do Unii o rozmieszczenie misji na jej terytorium.
(4) Pismem z dnia 10 lipca 2023 r. prezydent Republiki Ghany zwrócił się do Unii Europejskiej o rozmieszczenie misji na jej terytorium.
(5) Należy zatem ustanowić misję w Beninie i Ghanie. Rada powinna mieć możliwość podjęcia późniejszej decyzji o rozszerzeniu misji na inne, określone w koncepcji zarządzania kryzysowego, państwa Afryki Zachodniej w Zatoce Gwi- nejskiej, na zaproszenie tych państw.
(6) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB) powinien sprawować - pod kierownictwem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa - polityczną kontrolę nad misją, zapewniać jej kierownictwo strategiczne i podejmować stosowne decyzje, zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(7) Misja powinna mieć filar cywilny pod strategicznym dowodzeniem i kontrolą dowódcy operacji cywilnej oraz filar wojskowy pod strategicznym dowodzeniem i kontrolą dowódcy wojskowego. Spójność struktury dowodzenia zapewnić powinna wspólna komórka ds. koordynacji wsparcia pod współprzewodnictwem dowódcy operacji cywilnej i dowódcy wojskowego.
(8) W celu zaplanowania i przeprowadzenia filaru cywilnego misji komórka planowania i prowadzenia operacji cywilnych powinna być do dyspozycji dowódcy operacji cywilnej. Do celów misji powinna być ona wspomagana przez cywilną komórkę dowodzenia i wsparcia.
(9) Komórka planowania i prowadzenia operacji wojskowych powinna być statyczną strukturą dowodzenia i kontroli na strategicznym poziomie wojskowym i powinna być odpowiedzialna za planowanie operacyjne i prowadzenie filaru wojskowego misji. Do celów misji powinna być ona wspomagana przez wojskową komórkę dowodzenia i wsparcia.
(10) Szef cywilnej komórki dowodzenia i wsparcia powinien w odniesieniu do filaru cywilnego misji pełnić te same funkcje co szef misji w cywilnej misji w dziedzinie WPBiO. Szef wojskowej komórki dowodzenia i wsparcia powinien w odniesieniu do filaru wojskowego misji pełnić te same funkcje co dowódca sił misji w wojskowej misji w dziedzinie WPBiO.
(11) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące statusu jednostek i personelu dowodzonych przez Unię oraz udziału państw trzecich w misji.
(12) Na podstawie art. 41 ust. 2 TUE wydatki operacyjne przypadające na filar cywilny misji powinny być pokrywane z budżetu Unii, natomiast wydatki operacyjne przypadające na filar wojskowy misji powinny być pokrywane przez państwa członkowskie zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 .
(13) Misja będzie prowadzona w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i mogłaby utrudnić osiągnięcie celów działań zewnętrznych Unii określonych w art. 21 TUE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.196.25 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/1599 w sprawie inicjatywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa i obrony na rzecz wsparcia państw Afryki Zachodniej w Zatoce Gwinejskiej |
Data aktu: | 03/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 04/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 03/08/2023 |