(Jedynie teksty w języku angielskim, czeskim, estońskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, rumuńskim, słowackim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 10 sierpnia 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 5 akapit drugi i art. 9 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/631 Komisja jest zobowiązana do określenia każdego roku średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 oraz docelowego indywidualnego poziomu emisji dla każdego producenta lub grupy producentów odpowiedzialnych za nowe samochody osobowe i nowe lekkie pojazdy użytkowe zarejestrowane w Unii, Islandii i Norwegii.
(2) Obliczenia średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz docelowych indywidualnych poziomów emisji za rok kalendarzowy 2021 mają być oparte na szczegółowych danych zebranych przez organy sprawozdawcze dotyczących rejestracji nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych w tym roku kalendarzowym.
(3) Wszystkie organy sprawozdawcze przekazały Komisji swoje dane za 2021 r., jednak w niektórych przypadkach z pewnymi opóźnieniami w stosunku do terminu składania sprawozdań przypadającego na 28 lutego 2022 r. W przypadkach, w których weryfikacja przeprowadzona przez Komisję wyraźnie wykazała, iż pewnych danych brakuje lub są one rażąco błędne, Komisja kontaktowała się z organami sprawozdawczymi i, za zgodą tych organów, odpowiednio korygowała lub uzupełniała dane. Jeżeli osiągnięcie porozumienia z organem sprawozdawczym nie było możliwe, wstępne dane przekazane przez dane państwo nie były korygowane.
(4) W dniu 7 lipca 2022 r. Komisja opublikowała wstępne dane i powiadomiła 93 producentów samochodów osobowych i 71 producentów lekkich pojazdów użytkowych oraz odpowiednie grupy producentów o wstępnych obliczeniach ich średnich indywidualnych poziomów emisji CO2 oraz ich docelowych indywidualnych poziomów emisji w 2021 r.
(5) 62 producentów samochodów osobowych i 47 producentów lekkich pojazdów użytkowych powiadomiło Komisję, zgodnie z art. 7 ust. 5 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2019/631, o błędach w danych. Komisja zweryfikowała zgłoszone przez producentów błędy oraz uzasadnienia konieczności ich skorygowania.
(6) W przypadku czterech producentów samochodów osobowych i siedmiu producentów lekkich pojazdów użytkowych żadne pojazdy zgłoszone we wstępnym zestawie danych nie wchodziły w zakres rozporządzenia (UE) 2019/631. W przypadku 1 producenta samochodów osobowych i 1 producenta lekkich pojazdów użytkowych żaden z pojazdów we wstępnym zbiorze danych nie miał wartości indywidualnych poziomów emisji CO2 zgłoszonej w ramach światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich ("WLTP"), która jest wymagana do obliczenia wyników producenta w roku kalendarzowym 2021. W związku z tym producentów tych nie uwzględniono w niniejszej decyzji.
(7) W wyniku weryfikacji błędów przez Komisję konieczne jest potwierdzenie lub zmiana wstępnych obliczeń dla łącznie 88 producentów samochodów osobowych i 63 producentów lekkich pojazdów użytkowych.
(8) Zgodnie z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 producenci, którzy wraz ze wszystkimi powiązanymi z nimi przedsiębiorstwami odpowiadają za mniej niż 1 000 nowych rejestracji pojazdów w poprzednim roku kalendarzowym, są zwolnieni z obowiązku osiągnięcia docelowego indywidualnego poziomu emisji. Należy jednak obliczyć i zgłosić ich średni indywidualny poziom emisji CO2 oraz liczbę zarejestrowanych nowych pojazdów.
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/631 producenta należy uznać za spełniającego docelowe indywidualne poziomy emisji, jeżeli jego średni indywidualny poziom emisji CO2 nie przekracza jego docelowego indywidualnego poziomu emisji. W przypadku producentów będących członkami grupy producentów zgodność należy oceniać na poziomie grupy zgodnie z art. 6 rozporządzenia (UE) 2019/631. W przypadku producentów lub grup producentów, którym przyznano odstępstwo od docelowych indywidualnych poziomów emisji w roku kalendarzowym 2021 zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2019/631, średni indywidualny poziom emisji CO2 należy ocenić pod kątem zgodności z przyznanymi im poziomami docelowymi w ramach odstępstw.
(10) Dwóch producentów samochodów osobowych, Subaru Corporation i Jaguar Land Rover Limited, wycofało swoje wnioski o odstępstwa od docelowych indywidualnych poziomów emisji na rok kalendarzowy 2021 i utworzyło grupy z innymi producentami na ten rok kalendarzowy. W związku z tym w przypadku tych producentów odstępstwa od ich docelowych indywidualnych poziomów emisji na rok kalendarzowy 2021 nie mają już zastosowania, a ich zgodność należy oceniać na poziomie grupy producentów.
(11) Zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/631 przy obliczaniu średnich poziomów emisji CO2 producentów samochodów osobowych każdy nowy samochód osobowy o indywidualnym poziomie emisji CO2 poniżej 50 g CO2/km liczy się jako 1,67 samochodu osobowego w 2021 r., z zastrzeżeniem limitu "superjednostek" dla każdego producenta lub grupy producentów w okresie od 2020 do 2022 r. wynoszącego 7,5 g CO2/km.
(12) Ograniczenie emisji CO2 uzyskane dzięki zastosowaniu technologii innowacyjnych ("ekoinnowacji"), które mają zweryfikowany udział w redukcji emisji CO2 i które zostały zatwierdzone przez Komisję zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/631, są uwzględniane do celów obliczenia średniego indywidualnego poziomu emisji CO2, z zastrzeżeniem limitu całkowitego wkładu dla każdego producenta lub grupy producentów wynoszącego 7 g CO2/ km. W roku kalendarzowym 2021 należy uwzględnić jedynie ograniczenie emisji CO2 dzięki zastosowaniu ekoinno- wacji określone przez odniesienie do WLTP.
(13) Zapisy zawierające kompletne dane dotyczące masy w stanie gotowym do jazdy i emisji CO2, ale bez numerów identyfikacyjnych pojazdów lub z nieprawidłowymi numerami identyfikacyjnymi pojazdów (kod błędu B), powinny również być uwzględniane przy obliczaniu docelowych indywidualnych poziomów emisji oraz średnich indywidualnych poziomów emisji CO2. Ponieważ jednak producenci nie mogą zweryfikować ani poprawić tych zapisów, przy określaniu odległości do poziomu docelowego dla danego producenta należy zastosować margines błędu.
(14) Margines błędu jest obliczany jako różnica między odległościami pomiędzy średnimi indywidualnymi poziomami emisji a docelowym indywidualnym poziomem emisji CO2 z uwzględnieniem wszystkich rejestracji pojazdów, których producent nie może zweryfikować. Zastosowany margines błędu zawsze poprawia wynik producenta w stosunku do określonego dla niego docelowego poziomu emisji, niezależnie od tego, czy powyższa różnica jest wartością dodatnią, czy ujemną.
(15) W przypadku gdy po uwzględnieniu marginesu błędu odległość do poziomu docelowego producenta lub grupy producentów jest większa od zera, nakłada się opłatę z tytułu przekroczenia poziomu emisji, zgodnie z art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/631. Dotyczy to 4 producentów samochodów osobowych i 2 producentów lekkich pojazdów użytkowych.
(16) Komisja ma również informować producentów o wartościach, o których mowa w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/631, które mają być stosowane do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji począwszy od 2025 r.
(17) Dwóch producentów samochodów osobowych, DR Motor Company Srl i Great Wall Motor Company Limited, poinformowało Komisję o błędach w niektórych wartościach wymienionych w załącznikach I i II do decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2022/2087 2 .
(18) Spółka DR Motor Company Srl poinformowała Komisję w dniu 23 grudnia 2022 r., że 6 samochodów osobowych zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2020 nie powinno być im przypisanych, lecz DR Automobiles Srl, co potwierdził również ten producent. Po dokonaniu oceny odpowiednich dokumentów homologacji typu wydanych przez władze włoskie Komisja mogła potwierdzić ten błąd i uzyskała informacje umożliwiające korektę odnośnych wartości dotyczących wydajności. Należy zatem skorygować wartości wymienione dla DR Motor Company Srl i DR Automobiles Srl w tabeli 1 w części A w załączniku I do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087.
(19) W dniu 2 września 2022 r. przedsiębiorstwo Great Wall Motor Company Limited zgłosiło Komisji brakujące indywidualne poziomy emisji WLTP dla wartości CO2 mające zastosowanie do 370 pojazdów zarejestrowanych w roku kalendarzowym 2020. Po dokonaniu oceny odpowiedniej dokumentacji homologacji typu wydanej przez władze włoskie Komisja mogła potwierdzić poprawność nowo zgłoszonych wartości. Należy zatem skorygować wartości wymienione dla Great Wall Motor Company Limited w tabeli 1 w części A w załączniku II do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087.
(20) Ze względu na powyższe korekty konieczne jest również dostosowanie indywidualnego poziomu emisji w cyklu WLTP na rok 2020 uśrednionego dla całego parku pojazdów i średniego indywidualnego poziomu emisji CO2 w nowym europejskim cyklu jezdnym ("NEDC") wymienionych w części A załącznika II do decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2022/2087.
(22) Wartości dotyczące wyników producenta potwierdzone lub zmienione niniejszą decyzją mogą zostać zmienione w przypadku, gdy odpowiednie organy krajowe potwierdzą istnienie nieprawidłowości dotyczących wartości emisji CO2 lub wartości masy przedłożonych w celu ustalenia, czy dany producent spełnia wymogi dotyczące docelowego indywidualnego poziomu emisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.200.5 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/1623 w sprawie określenia wartości odnoszących się do wyników producentów i grup producentów nowych samochodów osobowych i nowych lekkich pojazdów użytkowych na rok kalendarzowy 2021 oraz wartości, które należy stosować do obliczania docelowych indywidualnych poziomów emisji począwszy od 2025 r., na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/631 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz sprostowania decyzji wykonawczej decyzji wykonawczej (UE) 2022/2087 |
Data aktu: | 03/08/2023 |
Data ogłoszenia: | 10/08/2023 |