uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 40 ust. 6 akapit czwarty,
(1) Aby zapewnić zharmonizowane stosowanie dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych w całej Unii, konieczne jest opracowanie jednolitego podejścia do pomiaru ryzyk i elementów ryzyk, które przyczyniłoby się do określenia poziomu kapitału adekwatnego z punktu widzenia przeciwdziałania wszystkim istotnym rodzajom ryzyka, na które mogą być narażone firmy inwestycyjne. W związku z tym właściwe organy powinny zapewnić, aby firmy inwestycyjne posiadały odpowiednie dodatkowe fundusze własne na pokrycie wszystkich kategorii ryzyka (ryzyko dla klientów, ryzyko dla firmy i ryzyko dla rynku) oraz wszelkich innych istotnych rodzajów ryzyka.
(2) Aby właściwe organy mogły odpowiednio monitorować profil ryzyka firm inwestycyjnych oraz określić i ocenić istotne rodzaje ryzyka, a także dokonać ich kwantyfikacji, należy opracować szczegółową i kompleksową metodykę proporcjonalną do charakteru, zakresu i złożoności działalności firm inwestycyjnych w oparciu o wszystkie dostępne źródła informacji, w tym informacje zgromadzone na potrzeby art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034.
(3) Poziom dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych uznaje się za odpowiedni, jeżeli zmniejsza prawdopodobieństwo upadłości firmy inwestycyjnej i ogranicza ryzyko nieuporządkowanej likwidacji, która stanowiłaby zagrożenie dla klientów firmy inwestycyjnej i szerszego rynku, w tym dla innych instytucji finansowych, elementów infrastruktury rynkowej lub rynku jako całości. Ze względu na ten podwójny cel dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych oraz zgodnie ze strukturą wymogów w zakresie funduszy własnych określoną w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 2 właściwe organy powinny oddzielnie przeanalizować ryzyka związane z bieżącą działalnością firm inwestycyjnych oraz ryzyko nieuporządkowanej likwidacji działalności firmy inwestycyjnej.
(4) W celu zapewnienia odpowiedniego pokrycia wszystkich ryzyk lub elementów ryzyka, na które jest narażona firma inwestycyjna lub na które naraża inne podmioty, firma inwestycyjna powinna posiadać wystarczające fundusze własne, uwzględniając model biznesowy oraz skalę i złożoność działalności prowadzonej przez tę firmę inwestycyjną, aby ponieść dodatkowe koszty operacyjne związane z procesem uporządkowanej likwidacji. W celu zapewnienia, aby takie fundusze własne były odpowiednie w określonych okolicznościach gospodarczych, w ramach procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej dokonanych zgodnie z art. 36 dyrektywy (UE) 2019/2034 właściwe organy powinny przeanalizować różne prawdopodobne scenariusze ekonomiczne. W trakcie procesu likwidacji nie mogą być zagrożone w szczególności ciągłość działania, ochrona inwestorów i integralność rynku. W tym celu firma inwestycyjna powinna być zdolna, również w toku tego procesu, do absorpcji kosztów i strat, których nie kompensują wystarczające zyski. Ponieważ długość procesu likwidacji może różnić się znacząco w zależności od okoliczności, właściwe organy powinny wziąć ten fakt pod uwagę przy określaniu dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych. Ponadto, biorąc pod uwagę potencjalnie różne formy prawne, jakie mogą mieć firmy inwestycyjne, właściwe organy powinny uwzględnić obowiązujące krajowe przepisy dotyczące niewypłacalności, prawa spółek i prawa handlowego, które mogą mieć wpływ na długość procesów likwidacji, a także na związane z nimi koszty i ryzyko.
(5) Aby zapewnić proporcjonalność określenia dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych, ryzyka i elementy ryzyka, które nie są pokryte lub są niewystarczająco pokryte wymogiem opartym na współczynniku K określonym w art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/2033, należy mierzyć wyłącznie w odniesieniu do tych firm inwestycyjnych, które są objęte wymogiem opartym na współczynniku K określonym w tym artykule, a nie w odniesieniu do małych i niepowiązanych wzajemnie firm spełniających warunki określone w art. 12 ust. 1 tego rozporządzenia. W przypadku firm inwestycyjnych występują inne rodzaje ryzyka, które nie są w ogóle pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych określonymi w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033, w tym ryzyka wyraźnie wyłączone z tych wymogów. W związku z tym należy sprecyzować, że właściwe organy oceniają i mierzą te ryzyka na podstawie wielkości i modelu biznesowego danej firmy inwestycyjnej, a także na podstawie zakresu, charakteru i złożoności jej działalności.
(6) Aby zapewnić prawidłowy pomiar i pokrycie wszystkich ryzyk, o których mowa w częściach trzeciej i czwartej rozporządzenia (UE) 2019/2033, ale które nie są pokryte w pełni lub odpowiednio tymi wymogami, takie ryzyka należy mierzyć oddzielnie dla każdej kategorii ryzyka (ryzyko dla klientów, ryzyko dla firmy i ryzyko dla rynku). Z tego samego względu ryzyka, które nie są objęte zakresem części trzeciej i czwartej tego rozporządzenia, w tym ryzyka wyraźnie wyłączone z tych wymogów, należy mierzyć w rozbiciu na poszczególne ryzyka. Jeżeli jednak pomiar według kategorii ryzyka lub w rozbiciu na poszczególne ryzyka jest nadmierne uciążliwy lub nie jest wykonalny w odniesieniu do firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego niższym niż wymóg określony w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034, w takich przypadkach pomiar ryzyk należy przeprowadzić na poziomie zagregowanym z uwzględnieniem zasady proporcjonalności.
(7) Aby zachować równowagę między względami ostrożnościowymi a proporcjonalnym zastosowaniem, pomiar ryzyk na poziomie zagregowanym nie powinien mieć zastosowania do firm inwestycyjnych objętych wymogiem dotyczącym kapitału założycielskiego określonym w art. 9 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034. Firmy inwestycyjne objęte wyższymi wymogami dotyczącymi kapitału założycielskiego należy oceniać pod kątem ryzyk, dokonując pomiaru według kategorii ryzyka oraz w podziale na poszczególne ryzyka.
(8) Aby zapewnić spójność pomiaru istotnych rodzajów ryzyka, na które firmy inwestycyjne mogą narazić inne podmioty lub z którymi same mogą się borykać, właściwe organy powinny opierać się na zharmonizowanym zestawie minimalnych orientacyjnych wskaźników jakościowych. Ze względu na fakt, że ryzyka zmieniają się przez cały cykl koniunkturalny firmy, właściwe organy powinny przeprowadzić nie tylko ocenę statyczną, ale również analizę tendencji historycznych takich wskaźników. W celu odpowiedniego uwzględnienia wszystkich istotnych rodzajów ryzyka należy zastosować różne wskaźniki w odniesieniu do firm inwestycyjnych o różnych modelach biznesowych i różnej działalności. Aby odpowiednio pokryć wszystkie istotne rodzaje ryzyka dotyczące przedsiębiorstwa inwestycyjnego, biorąc pod uwagę konkretny model biznesowy lub rodzaj działalności, formę prawną oraz dostępność wiarygodnych danych, właściwe organy powinny, w określonych warunkach, w szczególności dotyczących specyfiki modelu biznesowego firmy lub jakości danych, dostosować wskaźniki i stosować te dostosowane wskaźniki lub - jeśli nie jest to możliwe - stosować alternatywne wskaźniki, które są proporcjonalne do wielkości, złożoności, modelu biznesowego i modelu operacyjnego firmy inwestycyjnej i które zapewnią odpowiednią ocenę ryzyka.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(10) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął opinii Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.214.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/1668 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających pomiar ryzyk lub elementów ryzyka, które nie są pokryte lub są niewystarczająco pokryte wymogami w zakresie funduszy własnych przewidzianymi w części trzeciej i czwartej rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033, oraz orientacyjne wskaźniki ilościowe dla kwot dodatkowych funduszy własnych |
Data aktu: | 25/05/2023 |
Data ogłoszenia: | 31/08/2023 |
Data wejścia w życie: | 20/09/2023 |