Rozporządzenie wykonawcze 2023/2072 uchylające cła antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1194/2013

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2072
z dnia 27 września 2023 r.
uchylające cła antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1194/2013

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1194/2013 ("rozporządzenie pierwotne") 2  Rada nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji. Rozporządzenie to weszło w życie z dniem 27 listopada 2013 r.

(2) W dniu 15 września 2016 r. Sąd Unii Europejskiej ("Sąd") wydał wyroki w sprawach T-80/14 3 , T-111/14 do T-121/14 4  i T-139/14 5  ("wyroki"), w których stwierdzono nieważność art. 1 i 2 rozporządzenia pierwotnego w zakresie, w jakim przepisy te dotyczyły skarżących w tych sprawach ("producenci eksportujący, których dotyczy postępowanie") 6 . Rada Unii Europejskiej początkowo odwołała się od wyroków, ale w następstwie decyzji Rady z 2018 r. o wycofaniu odwołań wyroki te stały się ostateczne i wiążące od dnia ich ogłoszenia.

(3) W dniu 26 października 2016 r. Organ Rozstrzygania Sporów WTO przyjął sprawozdanie zespołu orzekającego, zmienione sprawozdaniem Organu Apelacyjnego ("sprawozdania dotyczące Argentyny"), dotyczące sprawy związanej ze sporem Unia Europejska - Środki antydumpingowe nałożone na biodiesel z Argentyny (DS473) 7 . W sprawozdaniach stwierdzono między innymi, że dostosowanie kosztów dokonane przez UE przy nakładaniu ceł antydumpingowych na biodiesel pochodzący z Argentyny było niezgodne z prawem WTO.

(4) W dniu 18 września 2017 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1578 wdrażające ustalenia Organu Rozstrzygania Sporów w sprawie DS473 i zmieniające rozporządzenie pierwotne w odniesieniu do przywozu z Argentyny ("rozporządzenie zmieniające") 8 .

(5) W dniu 28 lutego 2018 r. przyjął on także sprawozdanie zespołu orzekającego w sprawie związanej ze sporem Unia Europejska - Środki antydumpingowe dotyczące biodiesla z Indonezji (DS480) ("sprawozdanie dotyczące Indonezji") 9 . Ani Indonezja, ani UE nie odwołały się od tego sprawozdania, którego ustalenia były podobne do ustaleń zawartych w sprawie DS473, w szczególności, że korekta kosztów dokonana przez UE w odniesieniu do przywozu z Indonezji była niezgodna z prawem WTO.

(6) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1570 10  Komisja zakończyła postępowanie w sprawie przywozu biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji i uchyliła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013.

(7) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1570 Komisja poleciła organom celnym zwrot lub umorzenie ostatecznych ceł antydumpingowych zapłaconych na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1194/2013 od przywozu biodiesla z Argentyny i Indonezji oraz ceł tymczasowych ostatecznie pobranych zgodnie z art. 2 tego rozporządzenia w zakresie, w jakim dotyczą przywozu biodiesla sprzedawanego na wywóz do Unii przez producentów eksportujących w Argentynie i Indonezji, którzy skutecznie zaskarżyli rozporządzenie pierwotne do Sądu 11 . Z drugiej strony Komisja stwierdziła, że cła antydumpingowe nałożone na inne przedsiębiorstwa zostały legalnie pobrane na mocy prawa Unii i nie powinny być zwracane ani umarzane. Wnioski o zwrot lub umorzenie należało składać do krajowych organów celnych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego.

(8) 22 czerwca 2023 r. Trybunał Sprawiedliwości orzekł w sprawie C-268/22, Vitol przeciwko Belgische Staat 12 , doty

czącej wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego na podstawie art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przez Nederlandstalige rechtbank eerste aanleg Brussel, że rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013, zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1578, jest nieważne. W szczególności Trybunał Sprawiedliwości zauważył, że wszystkie odpowiednie wnioski należy wyciągnąć z ustaleń dokonanych zarówno przez Sąd, jak i samą Komisję w następstwie wznowienia w maju 2018 r. dochodzenia antydumpingowego dotyczącego przywozu biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji 13 .

(9) Zgodnie z art. 266 TFUE instytucje Unii są zobowiązane do podjęcia niezbędnych kroków w celu wykonania wyroków Trybunału.

(10) Komisja przypomniała, że zmienione rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013 zostało uchylone z dniem 20 października 2018 r. rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/1570. Wyrok w sprawie C-268/22 skutkuje jednak unieważnieniem pierwotnego rozporządzenia, zmienionego w 2017 r., erga omnes i ex-tunc. Innymi słowy, orzeczenie ma zastosowanie do wszystkich stron, a zmienione rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013 uznaje się za nieważne od dnia jego wejścia w życie w odniesieniu do wszystkich stron.

(11) Komisja uznała, że błędów stwierdzonych przez Trybunał nie można naprawić w taki sposób, by prawidłowe stosowanie przepisów nie mogło uzasadniać ponownego nałożenia środków. W związku z tym rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013, zmienione rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1578, traci moc w całości ze skutkiem od dnia 27 listopada 2013 r. Ponadto wszelkie ostateczne cło zapłacone oraz cło tymczasowe pobrane zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1194/2013, z późniejszymi zmianami, podlegają zwrotowi lub umorzeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego. Wynika z tego w szczególności, że każdy podmiot, który uiścił te cła, może co do zasady żądać ich zwrotu tylko wtedy i tylko w takim zakresie, w jakim nie upłynął trzyletni termin przewidziany w tym celu w art. 121 ust. 1 lit. a) unijnego kodeksu celnego. Fakt, że rozporządzenie (UE) nr 1194/2013 zostało unieważnione (w tym ze skutkiem erga omnes), nie stanowi nieprzewidywalnej okoliczności ani siły wyższej pozwalających na przedłużenie tego terminu zgodnie z art. 121 ust. 1 akapit drugi unijnego kodeksu celnego.

(12) Zgodnie z art. 109 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 14 , gdy kwotę należy zwrócić w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do wypłaty należnych odsetek stosuje się stopę oprocentowania stosowaną przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego podstawowych operacji refinansujących, opublikowaną w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującą pierwszego kalendarzowego dnia każdego miesiąca.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Cła antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji nałożone rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 1194/2013, zmienionym rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1578, zostają uchylone z dniem 27 listopada 2013 r.
2. 
Wszelkie cła antydumpingowe zapłacone na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1194/2013, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2017/1578, podlegają zwrotowi lub umorzeniu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa celnego.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 27 września 2023 r.

1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1194/2013 z dnia 19 listopada 2013 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu tymczasowego cła nałożonego na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji (Dz.U. L 315 z 26.11.2013, s. 2).
3 Sprawa T-80/14, PT Musim Mas przeciwko Radzie.
4 Sprawa T-111/14 Unitec Bio SA przeciwko Radzie Unii Europejskiej, sprawy T-112/14 do T-116/14 i T-119/14, Molinos Río de la Plata SA i inni przeciwko Radzie Unii Europejskiej, sprawa T-117/14, Cargill SACI przeciwko Radzie Unii Europejskiej, sprawa T-118/ 14, LDC Argentina SA przeciwko Radzie Unii Europejskiej, sprawa T-120/14, PT Ciliandra Perkasa przeciwko Radzie Unii Europejskiej, sprawa T-121/14, PT Pelita Agung Agrindustri przeciwko Radzie Unii Europejskiej.
5 Sprawa T-139/14, PT Wilmar Bioenergi Indonesia i PT Wilmar Nabati Indonesia przeciwko Radzie Unii Europejskiej.
6 Argentyńscy producenci eksportujący Unitec Bio SA, Molinos Rio de la Plata SA, Oleaginosa Moreno Hermanos SACIFI y A, Vicentin SAIC, Aceitera General Deheza SA, Bunge Argentina SA, Cargill SACI, Louis Dreyfus Commodities S.A. (LDC Argentina SA) i indonezyjscy producenci eksportujący PT Pelita Agung Agrindustri, PT Ciliandra Perkasa, PT Wilmar Bioenergi Indonesia, PT Wilmar Nabati Indonesia, PT Perindustrian dan Perdagangan Musim Semi Mas (PT Musim Mas).
7 WTO, Sprawozdanie Organu Apelacyjnego, AB-2016-4, WT/DS473/AB/R, 6 października 2016 r., i WTO, Sprawozdanie zespołu orzekającego, WT/DS473/R, 29 marca 2016 r.
8 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1578 z dnia 18 września 2017 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013 nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu tymczasowego cła nałożonego na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji (Dz.U. L 239 z 19.9.2017, s. 9).
9 WTO, Sprawozdanie zespołu orzekającego, WT/DS480/R, 25 stycznia 2018 r.
10 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/1570 z dnia 18 października 2018 r. kończące postępowanie w sprawie przywozu biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji i uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 1194/2013 (Dz.U. L 262 z 19.10.2018, s. 40).
11 Zob. przypis 6 powyżej.
12 Wyrok z dnia 22 czerwca 2023 r., VITOL, C-268/22, nieopublikowany, ECLI:EU:C:2023:508.
13 Tamże, pkt 71.
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.239.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/2072 uchylające cła antydumpingowe na przywóz biodiesla pochodzącego z Argentyny i Indonezji nałożone rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) nr 1194/2013
Data aktu: 27/09/2023
Data ogłoszenia: 28/09/2023
Data wejścia w życie: 29/09/2023