uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2,
(1) Rozporządzenie (UE) 2015/757 ustanawia przepisy mające na celu dokładne monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji gazów cieplarnianych oraz innych istotnych informacji ze statków przybywających do portów podlegających jurysdykcji państw członkowskich, przebywających w tych portach lub wypływających z tych portów, w celu przyczyniania się do redukcji emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego w sposób efektywny pod względem kosztów.
(2) W załączniku I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania emisji CO2 w oparciu o zużycie paliwa. W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 ustanowiono przepisy dotyczące monitorowania innych istotnych informacji.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/957 2 zmieniono rozporządzenie (UE) 2015/757, w szczególności w celu włączenia transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji ("EU ETS") oraz monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji metanu (CH4) oraz podtlenku azotu (N2O).
(4) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 przewidziano, że emisje CO2 oblicza się przez mnożenie współczynników emisji przez zużycie paliwa. Należy zmienić część A w celu przedstawienia zmienionych wzorów uwzględniających włączenie emisji CH4 i N2O do zakresu rozporządzenia (UE) 2015/757. Ponieważ emisje CH4 mogą pochodzić z ilości paliw niespalonych, uwolnionych do atmosfery jako emisje ze strat paliwa, należy zmienić wzory w części A załącznika I w celu uwzględnienia tej możliwości. W świetle rozwoju technologicznego i naukowego w sektorze morskim, a w szczególności przyszłego wykorzystania nowych rodzajów paliwa, należy zaktualizować wykaz standardowych paliw i współczynników emisji podany w części A załącznika I.
(5) W części B załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 określono metody monitorowania wykorzystywane do określenia zużycia paliwa. Aby zapewnić właściwe i skuteczne funkcjonowanie EU ETS, konieczne jest rozróżnienie między podejściem obliczeniowym do określania emisji gazów cieplarnianych przewidzianym w metodach A, B i C określonych w części B tego załącznika a podejściem pomiarowym przewidzianym w metodzie D określonej w tej części.
(6) Aby dodatkowo wzmocnić system monitorowania, w szczególności w świetle włączenia emisji z transportu morskiego do EU ETS oraz zgodnie ze wspólnymi zasadami monitorowania i raportowania określonymi w art. 4 rozporządzenia (UE) 2015/757, przedsiębiorstwa powinny ustanowić procedury przepływu danych i działań kontrolnych oraz zawrzeć odpowiednie opisy takich procedur w planie monitorowania, o którym mowa w art. 6 tego rozporządzenia. Należy ponadto ustanowić zasady postępowania przedsiębiorstw w przypadku luk w danych, w tym przypadków braku danych lub tymczasowej niemożności stosowania planu monitorowania. Do załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy zatem dodać nową część C dotyczącą zarządzania danymi i ich kontroli.
(7) Część B załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757 zawiera szczegółowe przepisy dotyczące monitorowania przez przedsiębiorstwa innych istotnych informacji w okresach rocznych, zgodnie z art. 10 tego rozporządzenia. Za sprawą zmian w rozporządzeniu (UE) 2015/757 wprowadzonych rozporządzeniem (UE) 2023/957 CH4 i N2O włączono do zakresu rozporządzenia (UE) 2015/757. Wskaźniki służące do monitorowania średniej efektywności energetycznej statków należy odpowiednio dostosować i wyrazić w ekwiwalencie CO2.
(8) W art. 10 rozporządzenia (UE) 2015/757 wymieniono parametry, które przedsiębiorstwa mają monitorować w okresach rocznych w celu wypełnienia swoich obowiązków sprawozdawczych zgodnie z art. 11 tego rozporządzenia. Art. 10 lit. k) tego rozporządzenia stanowi, że przedsiębiorstwa mają monitorować, w okresach rocznych, zagregowaną całość emisji gazów cieplarnianych, które są objęte zakresem stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2003/87/WE 3 w odniesieniu do działalności w zakresie transportu morskiego zgodnie z załącznikiem I do tej dyrektywy. Monitorowanie to ma być prowadzone zgodnie z częścią A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2015/757 i częścią B załącznika II do tego rozporządzenia. Należy dodać nową część C do załącznika II, określającą zasady monitorowania, w okresach rocznych, zagregowanej całości emisji gazów cieplarnianych generowanych przez statek. Ponadto należy ustanowić zasady dotyczące monitorowania informacji niezbędnych do uzasadnienia stosowania wszelkich odpowiednich odstępstw od art. 12 ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE przewidzianych w art. 12 ust. 3-e-3-b tej dyrektywy.
(9) Dla danego statku emisje gazów cieplarnianych podlegające dyrektywie 2003/87/WE mogą różnić się od emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757, w tym ze względu na zakres geograficzny, o którym mowa w art. 3ga dyrektywy 2003/87/WE. Zasady monitorowania zagregowanej całości emisji gazów cieplarnianych ze statku zgodnie z art. 10 lit. k) rozporządzenia (UE) 2015/757 powinny opierać się na zmienionych wzorach zawartych w części A załącznika I do tego rozporządzenia. Aby uwzględnić przepisy dotyczące emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem dyrektywy 2003/87/WE, w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2015/757 należy przewidzieć zbiór odstępstw, które mają być stosowane w odniesieniu do zmienionych wzorów zawartych w części A załącznika I do tego rozporządzenia, a także przedstawić kolejność ich stosowania. Aby dostosować załącznik II do rozporządzenia (UE) 2015/757 do aktów wykonawczych przyjętych na podstawie art. 14 ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE, należy ustanowić przepisy dotyczące postępowania w przypadku biomasy, odnawialnych paliw transportowych pochodzenia niebiologicznego i pochodzącego z recyklingu paliwa węglowego, jako odstępstwo od zasady ogólnej. Należy ustanowić dalsze odstępstwa, aby uwzględnić włączenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z transportu morskiego do EU ETS, w szczególności w odniesieniu do stosowania zakresu geograficznego, o którym mowa w art. 3ga dyrektywy 2003/87/WE, sposobu postępowania w odniesieniu do emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem art. 12 ust. 3a i 3b tej dyrektywy, sposobu postępowania w odniesieniu do emisji gazów cieplarnianych objętych zakresem art. 12 ust. 3-d, 3-c i 3-b tej dyrektywy, stosowania odstępstwa przewidzianego w art. 12 ust. 3-e tej dyrektywy oraz wymogów dotyczących stopniowego wprowadzania przewidzianych w art. 3gb tej dyrektywy.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2015/757.
(11) Emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego zostaną włączone do EU ETS począwszy od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 r., a emisje metanu i podtlenku azotu zostaną objęte zakresem rozporządzenia (UE) 2015/757 począwszy od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się 1 stycznia 2024 r. W związku z tym przepisy niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.2776 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2023/2776 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w zakresie przepisów dotyczących monitorowania emisji gazów cieplarnianych z transportu morskiego oraz innych istotnych informacji z sektora transportu morskiego |
Data aktu: | 12/10/2023 |
Data ogłoszenia: | 14/12/2023 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2024, 17/12/2023 |