uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 194 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
(1) W dniu 29 kwietnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2021/689 1 w sprawie zawarcia Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 2 (zwanej dalej "umową o handlu i współpracy"). Umowa o handlu i współpracy była stosowana tymczasowo od dnia 1 stycznia 2021 r. i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r.
(2) Zgodnie z art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy Specjalny Komitet ds. Energii (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") może przyjmować decyzje i zalecenia w odniesieniu do wszystkich kwestii, w przypadku których umowa o handlu i współpracy lub jakakolwiek umowa uzupełniająca tak stanowi lub w odniesieniu do których Rada Partnerstwa przekazała mu uprawnienia, w sprawach związanych z jego obszarem kompetencji. Zgodnie z art. 10 ust. 2 umowy o handlu i współpracy, komitet przyjmuje decyzje i wydaje zalecenia za obopólną zgodą.
(3) Art. 311 ust. 1 umowy o handlu i współpracy wymaga od każdej ze Stron zapewnienia, aby alokacja zdolności przesyłowych i zarządzanie ograniczeniami przesyłowymi na elektroenergetycznych połączeniach międzysystemowych odbywały się na zasadach rynkowych, w sposób przejrzysty i niedyskryminujący. Strony powinny między innymi i w razie potrzeby rozważyć kwestie wyznaczania zdolności przesyłowych, zarządzania ograniczeniami przesyłowymi i uzgodnień handlowych w odniesieniu do wszystkich odpowiednich przedziałów czasowych, w tym przedziałów czasowych rynku dnia następnego. Zgodnie z art. 311 ust. 1 lit. f) w związku z art. 311 ust. 2 umowy o handlu i współpracy każda ze Stron zapewnia, aby alokacja zdolności przesyłowych i zarządzanie ograniczeniami przesyłowymi w odniesieniu do elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych podlegały koordynacji operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (zwanych dalej "OSP") z Unii i ze Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do wszystkich odpowiednich ram czasowych, przy czym koordynacja ta nie obejmuje ani nie pociąga za sobą uczestnictwa OSP w odpowiednich procedurach unijnych.
(4) Art. 312 ust. 1 umowy o handlu i współpracy wymaga, aby w odniesieniu do alokacji zdolności przesyłowych i zarządzania ograniczeniami przesyłowymi na etapie dnia następnego Specjalny Komitet podjął, na zasadzie priorytetu, niezbędne działania zgodnie z art. 317 w celu zapewnienia, aby OSP opracowali uzgodnienia określające procedury techniczne dla przedziałów czasowych rynku dnia następnego.
(5) W dniu 22 stycznia 2021 r. Dyrekcja Generalna ds. Energii Komisji Europejskiej i Departament Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej rządu Zjednoczonego Królestwa wydały OSP wstępne zalecenie przed rozpoczęciem prac przez Specjalny Komitet. W odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych rynku dnia następnego, we wstępnym zaleceniu wezwano OSP do sporządzenia docelowego modelu rynku dnia następnego na podstawie koncepcji "wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów" zgodnie z art. 312 ust. 1, art. 317 ust. 2 i 3
oraz załącznikiem 29 do umowy o handlu i współpracy. W odniesieniu do wyznaczania i alokacji zdolności przesyłowych w przedziałach czasowych innych niż przedziały czasowe rynku dnia następnego, we wstępnym zaleceniu wezwano OSP Stron do wspólnego zaproponowania harmonogramu opracowania projektów procedur technicznych.
(6) Biorąc pod uwagę, że Specjalny Komitet rozpoczął swoje działania w 2021 r., zgodnie z art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy Komitet powinien teraz potwierdzić jako swoje zalecenie dla Stron wstępne zalecenie wydane w dniu 22 stycznia 2021 r., przekazane przez Strony operatorom systemów przesyłowych, w którym Strony zwracają się do tych operatorów o rozpoczęcie przygotowywania procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych. Wstępne zalecenie, gdy zostanie potwierdzone jako zalecenie Specjalnego Komitetu, powinno nadal stanowić podstawę wszelkich dalszych prac OSP w tym zakresie.
(7) Na podstawie wstępnego zalecenia z dnia 22 stycznia 2021 r. OSP obu Stron przedłożyli Komisji analizę kosztów i korzyści opcji dotyczących rozwoju wieloregionalnego luźnego łączenia wolumenów zgodnie z załącznikiem 29 do umowy o handlu i współpracy oraz zarys odpowiednich procedur technicznych. W dniu 7 maja 2021 r. Agencja ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki przedstawiła Komisji swoją nieformalną opinię w sprawie tej analizy.
(8) Komisja przeanalizowała wyniki analizy kosztów i korzyści oraz opinię Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki pod kątem wymogów umowy o handlu i współpracy i przekazała Radzie swoje wstępne stanowisko. Stwierdziła, że poczynione przez OSP ustalenia wymagają dopracowania i potrzebne są dalsze informacje na temat wszystkich przeanalizowanych przez nich opcji. Zjednoczone Królestwo zgodziło się z tym wnioskiem na spotkaniu Specjalnego Komitetu w dniu 30 marca 2022 r.
(9) Należy zatem poprzeć przyjęcie przez Specjalny Komitet zalecenia dla Stron dotyczącego zwrócenia się przez nie do OSP o dodatkowe informacje uzupełniające analizę kosztów i korzyści oraz zarys wniosków dotyczących procedur technicznych, aby wesprzeć Specjalny Komitet w wypełnieniu jego zobowiązań wynikających z art. 312 ust. 1 i art. 317 ust. 2 umowy o handlu i współpracy. Właściwe jest, by Unia wezwała OSP do dostarczenia takich dodatkowych informacji w ciągu pięciu miesięcy od daty wezwania.
(10) Specjalny Komitet ma przyjąć wspomniane zalecenie dla każdej ze Stron dotyczące zwrócenia się przez nie do OSP o przygotowanie procedur technicznych w celu skutecznego wykorzystania elektroenergetycznych połączeń mię- dzysystemowych tak szybko, jak to możliwe. Komitet ma przyjąć to zalecenie podczas swojego kolejnego posiedzenia albo w drodze procedury pisemnej, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej, po dopełnieniu przez każdą ze Stron procedur wewnętrznych.
(11) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu w sprawie zalecenia dla każdej ze Stron dotyczącego ich wniosków do OSP, ponieważ planowane zalecenie będzie mogło w decydujący sposób wpływać na treść lub sposób wdrażania dorobku prawnego UE, w szczególności rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1222 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.39.56 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2023/274 w sprawie ustalenia stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Energii UE i Zjednoczonego Królestwa ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w kwestii uzgodnień dotyczących obrotu energią elektryczną między UE a Zjednoczonym Królestwem |
Data aktu: | 06/02/2023 |
Data ogłoszenia: | 09/02/2023 |