Decyzja 2023/310 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w związku z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi

DECYZJA RADY (UE) 2023/310
z dnia 6 lutego 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w związku z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 48 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 1  (zwana dalej "umową o handlu i współpracy") została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady (UE) 2021/689 2  i weszła w życie w dniu 1 maja 2021 r., przy czym była tymczasowo stosowana od dnia 1 stycznia 2021 r.

(2) Zgodnie z art. 778 ust. 1 umowy o handlu i współpracy protokoły i załączniki do tej umowy stanowią jej integralną część. Zgodnie z art. 783 ust. 3 umowy o handlu i współpracy począwszy od daty rozpoczęcia tymczasowego stosowania tej umowy, odniesienia do daty jej wejścia w życie należy rozumieć jak odniesienia do daty, od której umowa była tymczasowo stosowana.

(3) W art. 8 ust. 4 lit. c) umowy o handlu i współpracy upoważniono Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego (zwany dalej "Specjalnym Komitetem") do przyjmowania decyzji, w tym zmian, i zaleceń w odniesieniu do wszystkich spraw, co do których umowa ta tak stanowi. Decyzje przyjęte przez komitet są wiążące dla stron zgodnie z art. 10 umowy o handlu i współpracy.

(4) Zgodnie z art. SSCI.71 ust. 4 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do umowy o handlu i współpracy (zwanego dalej "Protokołem w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego") do celów wdrożenia tego protokołu Zjednoczone Królestwo może uczestniczyć w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego i ponosić związane z tym koszty.

(5) Zgodnie z art. SSCI.4 ust. 2 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa może odbywać się - za zgodą Specjalnego Komitetu- za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. W zakresie, w jakim formularze i dokumenty wymieniane są za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego, muszą one być zgodne z zasadami mającymi zastosowanie do systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.

(6) Korzystanie z systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego do celów wdrożenia Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego byłoby korzystne dla państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa, instytucji zabezpieczenia społecznego i osób przemieszczających się między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem, ponieważ zapewniłoby szybszą, dokładniejszą i bezpieczniejszą wymianę informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na mocy Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Specjalny Komitet powinien zatem przyjąć decyzję zatwierdzającą przekazywanie danych za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.

(7) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu, gdyż planowana decyzja będzie wiążąca dla Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego w art. 8 ust. 1 lit. p) umowy o handlu i współpracy, określone jest w projekcie decyzji Specjalnego Komitetu dołączonym do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lutego 2023 r.

PROJEKT

DECYZJA nr .../2023 SPECJALNEGO KOMITETU ds. KOORDYNACJI ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO USTANOWIONEGO NA MOCY ART. 8 UST. 1 LIT. p) UMOWY O HANDLU I WSPÓŁPRACY MIĘDZY UNIĄ EUROPEJSKĄ I EUROPEJSKĄ WSPÓLNOTĄ ENERGII ATOMOWEJ, Z JEDNEJ STRONY, A ZJEDNOCZONYM KRÓLESTWEM WIELKIEJ BRYTANII I IRLANDII PÓŁNOCNEJ, Z DRUGIEJ STRONY

z dnia ...

w sprawie wykorzystania systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi

SPECJALNY KOMITET ds. KOORDYNACJI ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO

uwzględniając Umowę o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony 3  (zwaną dalej "umową o handlu i współpracy"), w szczególności art. SSCI.4 ust.2 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do tej umowy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)
Zgodnie z art. SSCI.71 ust. 4 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego do umowy o handlu i współpracy (zwanego dalej "Protokołem w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego") do celów wdrożenia tego protokołu Zjednoczone Królestwo może uczestniczyć w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego i ponosić związane z tym koszty.
(2)
Zgodnie z art. SSCI.4 ust. 2 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa może odbywać się - za zgodą Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego - za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. W zakresie, w jakim formularze i dokumenty wymieniane są za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego, muszą one być zgodne z zasadami mającymi zastosowanie do systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.
(3)
Korzystanie z systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego do celów wdrożenia Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego byłoby korzystne dla państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa, instytucji zabezpieczenia społecznego i osób przemieszczających się między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem, ponieważ zapewniłoby szybszą, dokładniejszą i bezpieczniejszą wymianę informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na mocy Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego powinien zatem przyjąć decyzję zatwierdzającą przekazywanie danych za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.
(4)
Specjalny Komitet ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego zauważa, że choć przepisy dotyczące zabezpieczenia społecznego określone w Umowie o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4  są prawnie niezależne od przepisów określonych w umowie o handlu i współpracy, to art. 34 ust. 2 umowy o wystąpieniu stanowi, że Zjednoczone Królestwo uczestniczy w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego (EESSI) i ponosi związane z tym koszty,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przekazywanie danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi państw członkowskich i Zjednoczonego Królestwa odbywa się za pośrednictwem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego. Pozostaje to bez uszczerbku dla wyjątkowych i obiektywnie uzasadnionych sytuacji.

Artykuł  2

Zgodnie z art. SSCI.71 ust. 4 Protokołu w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego Zjednoczone Królestwo ponosi powiązane koszty wynikające z jego uczestnictwa w systemie elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w ..

1 Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 10.
2 Decyzja Rady (UE) 2021/689 z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, oraz Umowy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie procedur bezpieczeństwa na potrzeby wymiany i ochrony informacji niejawnych (Dz.U. L 149 z 30.4.2021, s. 2).
3 Dz.U. UE L 149 z 30.4.2021, s. 10.
4 Dz.U. UE L 29 z 31.1.2020, s. 7.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.40.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/310 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Specjalnego Komitetu ds. Koordynacji Zabezpieczenia Społecznego ustanowionego na mocy Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony, w związku z wykorzystaniem systemu elektronicznej wymiany informacji dotyczących zabezpieczenia społecznego na potrzeby przekazywania danych między instytucjami lub instytucjami łącznikowymi
Data aktu: 06/02/2023
Data ogłoszenia: 10/02/2023