uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje heptanian etylu, 2-metylomaślan etylu, octan izopentylu, 3-metylomaślan 3-metylobutylu, kwas 2-mety- lopropionowego, maślan 3-metylobutylu, octan 2-metylobutylu, heks-2-en-1-ol, heks-2(trans)-enal, heksanian allilu, heptanian allilu, linalol, 2-metylo-1-fenylopropan-2-ol, alfa-jonon, beta-damaskon, nootkaton, beta-jonon, alfa-iron, beta-damascenon, (E)-beta-damaskon, pentadekano-1,15-lakton, 2-fenyloetan-1-ol, izowalerianian fene- tylu, 4-(p-hydroksyfenylo)butan-2-on, 2-metoksynaftalen, 2-izopropylo-4-metylotiazol i walencen zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty należące do grupy funkcjonalnej "substancje aromatyzujące" zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wnioski o zezwolenie na stosowanie wyżej wymienionych substancji jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt. Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatków również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie "substancji aromatyzujących" w wodzie do pojenia. W związku z tym wnioskodawca wycofał wniosek dotyczący wody do pojenia w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych substancji.
(5) W opiniach z dnia 7 marca 2012 r. 3 , 25 kwietnia 2012 r. 4 , 17 października 2012 r. 5 (6 , 13 listopada 2012 r. 7 , 12 marca 2013 r. 8 , 10 marca 2015 r. 9 , 8 marca 2016 r. 10 , 20 kwietnia 2016 r. 11 , 12 lipca 2016 r. 12 , 28 lutego 2019 r. 13 , 18 listopada 2020 r. 14 i 23 marca 2022 r. 15 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania substancje te nie mają szkodliwych skutków dla zdrowia zwierząt, bezpieczeństwa konsumentów ani środowiska. Urząd stwierdził, że w odniesieniu do 2-metylo-1-fenylopropan-2-olu, beta-damaskonu, alfa-ironu, (E)-beta-damaskonu, izowalerianianu fenetylu, 4-(p-hydroksyfenylo)butan-2-onu i 2-izopropylo-4-metylotiazolu szacuje się, że bezpieczny poziom stosowania dla środowiska morskiego wynosi 0,05 mg/kg paszy.
(6) Urząd stwierdził również, że wszystkie te substancje należy uznać za substancje drażniące dla skóry i oczu oraz potencjalne substancje działające uczulająco na skórę i drogi oddechowe u osób podatnych. Wobec braku danych dotyczących heks-2-en-1-olu, heks-2(trans)-enalu, heksanianu allilu i heptanianu allilu Urząd nie mógł stwierdzić, że użytkownicy mogą bezpiecznie obchodzić się z tymi substancjami. Wnioskodawca przedstawił jednak zgodnie z wymogami kartę charakterystyki, w której zidentyfikowano zagrożenia dla użytkowników tych substancji. Zagrożenia opisane w karcie charakterystyki to w szczególności zagrożenia związane ze skórą, kontaktem z oczami i narażeniem układu oddechowego w przypadku heks-2(trans)-enalu, zagrożenia związane z kontaktem ze skórą i oczami w przypadku heks-2-en-1-olu i heptanianu allilu oraz szkodliwość w przypadku połknięcia i toksyczność w kontakcie ze skórą w przypadku heksanianu allilu.
(7) Urząd stwierdził ponadto, że wszystkie substancje są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności. Ponowne wykazywanie skuteczności nie jest zatem konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatków paszowych w paszy przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(8) Ocena wszystkich tych substancji dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na takie zastosowanie tych substancji. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatku.
(9) Należy przewidzieć pewne warunki, aby umożliwić ściślejszą kontrolę. W szczególności na etykietach dodatków należy wskazać zalecaną maksymalną zawartość. W przypadku przekroczenia tej zawartości niektóre informacje powinny być podane na etykiecie premiksów.
(10) Fakt, że stosowanie substancji jako środków aromatyzujących w wodzie do pojenia nie jest dozwolone, nie wyklucza ich stosowania w mieszankach paszowych podawanych z wodą.
(11) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie danych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 marca 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.74.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2023/565 dotyczące zezwolenia na stosowanie heptanianu etylu, 2-metylomaślanu etylu, octanu izopentylu, 3-metylomaślanu 3-metylobutylu, kwasu 2-metylopropionowego, maślanu 3-metylobutylu, octanu 2-metylobutylu, heks-2-en-1-olu, heks-2(trans)-enalu, heksanianu allilu, heptanianu allilu, linalolu, 2-metylo-1-fenylopropan-2-olu, alfa-jononu, beta-damaskonu, nootkatonu, beta-jononu, alfa-ironu, beta-damascenonu, (E)-beta-damaskonu, pentadekano-1,15-laktonu, 2-fenyloetan-1-olu, izowalerianianu fenetylu, 4-(p-hydroksyfenylo)butan-2-onu, 2-metoksynaftalenu, 2-izopropylo-4-metylotiazolu i walencenu jako dodatków paszowych dla wszystkich gatunków zwierząt |
Data aktu: | 10/03/2023 |
Data ogłoszenia: | 13/03/2023 |
Data wejścia w życie: | 02/04/2023 |