uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) oraz art. 49 ust. 2,
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") dla substancji czynnych 2,4-DB, jodosulfuron metylowy, mezotrion i piraflufen etylu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Podczas przeglądu tych NDP na podstawie art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził, że pewne informacje dotyczące niektórych produktów są niedostępne. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP, które są bezpieczne dla konsumentów. W załączniku II do tego rozporządzenia wskazano luki w danych oraz wyznaczono datę, do której wnioskodawca ma przedłożyć Urzędowi te brakujące informacje na poparcie proponowanych NDP.
(3) W przypadku 2,4-DB wnioskodawca przedłożył brakujące informacje dotyczące metabolizmu i metod analitycznych w odniesieniu do jęczmienia, owsa zwyczajnego, żyta zwyczajnego oraz pszenicy zwyczajnej, a Urząd stwierdził, że luki w danych wskazane w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zostały uzupełnione w wystarczającym stopniu 2 . W związku z tym w odniesieniu do tych produktów należy utrzymać obecne NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 oraz skreślić z tego załącznika przypis zawierający wymóg przedłożenia dodatkowych informacji. W przypadku towarów ze świń (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka), z bydła (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), owiec (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), kóz (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), koniowatych (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne), pozostałych zwierząt lądowych utrzymywanych w warunkach fermowych (mięśnie, tłuszcz, wątroba, nerka, podroby jadalne) oraz w przypadku mleka (bydło, owce, kozy, konie), wnioskodawca przedłożył wprawdzie informacje dotyczące metod analitycznych, ale nadal brakuje badania żywieniowego na przeżuwaczach. Urząd stwierdził, że te informacje nie były wystarczające, aby uzupełnić wcześniej zidentyfikowaną lukę w danych, oraz zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie NDP dla tych produktów do granicy wykrywalności ("GO")2. W związku z tym należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP dla tych produktów na poziomie GO określonym dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika przypis zawierający wymóg przedłożenia dodatkowych informacji.
(4) W przypadku jodosulfuronu metylowego wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących stabilności przy przechowywaniu, metabolizmu upraw i badań pozostałości w siemieniu lnianym oraz badań pozostałości w kukurydzy. Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 3 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tych NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do tych produktów należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika [przypis zawierający] wymóg przedłożenia dodatkowych informacji.
(5) W przypadku mezotrionu wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących badań pozostałości w trzcinie cukrowej, w których zbadano by poziomy pozostałości tej substancji i jej metabolitu AMBA (wolnego i sprzężonego). Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 4 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tego NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do trzciny cukrowej należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika wymóg przedkładania dodatkowych informacji.
(6) W przypadku piraflufenu etylu wnioskodawca nie przedłożył brakujących informacji dotyczących metod analitycznych w odniesieniu do chmielu. Urząd stwierdził zatem, że wcześniej zidentyfikowana luka w danych nie została uzupełniona 5 i zalecił, aby osoby zarządzające ryzykiem rozważyły obniżenie tego NDP do poziomu GO. W związku z tym w odniesieniu do chmielu należy wyznaczyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 NDP na poziomie GO określonej dla danego produktu oraz skreślić z tego załącznika wymóg przedkładania dodatkowych informacji.
(7) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej w związku z potrzebą dostosowania niektórych GO. Laboratoria te stwierdziły, że w przypadku niektórych produktów rozwój techniczny umożliwia ustalenie niższych GO.
(8) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(10) Aby umożliwić normalne wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie i konsumpcję produktów, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do produktów, które zostały wprowadzone do obrotu przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP i w odniesieniu do których utrzymany jest wysoki poziom ochrony konsumentów.
(11) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania zmienionych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmiany NDP.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 15 kwietnia 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1077 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2024/1077 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2,4-DB, jodosulfuronu metylowego, mezotrionu i piraflufenu etylu w określonych produktach oraz na ich powierzchni |
Data aktu: | 15/04/2024 |
Data ogłoszenia: | 16/04/2024 |
Data wejścia w życie: | 06/11/2024, 06/05/2024 |