uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 39 ust. 1,
(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 139/2014 2 ustanowiono wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk, w tym dotyczące zarządzania nimi, ich eksploatacji i certyfikacji oraz nadzoru nad nimi.
(2) W przypadku gdy operator lotniska certyfikowanego zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 139/2014 zaprzestaje działalności i lotnisko przejmuje nowy operator, zmiana ta powinna nastąpić w sposób zapewniający bezpieczne i sprawne przekazanie operacji lotniskowych.
(3) System zgłaszania zdarzeń operatorów lotnisk i instytucji zapewniających służbę zarządzania płytą postojową należy dostosować do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 , aby zapewnić spójność między tymi rozporządzeniami.
(4) W odniesieniu do sytuacji, w której operatorzy lotnisk zapewniają również służby ruchu lotniczego, wymagania dotyczące monitorowania zgodności należy dostosować do odpowiednich przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373 4 , aby ułatwić włączenie monitorowania zgodności do jednego systemu zarządzania.
(5) Rozporządzenie (UE) nr 139/2014 zobowiązuje operatorów lotnisk do ustanowienia i prowadzenia programów bezpieczeństwa i komitetów ds. bezpieczeństwa. Ponadto w publikacji Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) Doc 9981 "Procedury służb żeglugi powietrznej - Lotniska" dodano postanowienia szczegółowe dotyczące składu i funkcjonowania tych komitetów. W związku z tym należy zmienić przepisy dotyczące funkcjonowania lokalnych zespołów ds. bezpieczeństwa drogi startowej i innych komitetów ds. bezpieczeństwa lotniska, aby odzwierciedlić te zmiany na szczeblu ICAO.
(6) Operator lotniska powinien opracować plan usuwania unieruchomionych statków powietrznych, aby zapewnić wprowadzenie mechanizmu koordynacji oraz dostęp do zasobów i wyposażenia.
(7) Należy ustanowić minimalne wspólne wymagania w zakresie bezpieczeństwa prac prowadzonych na lotnisku w oparciu o normy i zalecane metody postępowania ICAO oraz badanie zdarzeń związanych z bezpieczeństwem, w związku z czym należy wprowadzić proces zarządzania bezpieczeństwem prac prowadzonych na lotnisku, który będzie obejmował zezwolenia, zgłoszenia, środki bezpieczeństwa, nadzór i kontrolę.
(8) Drogi startowe i drogi kołowania lub ich części, które są zamknięte tymczasowo lub na stałe, powinny być odpowiednio oznakowane, aby zapobiec korzystaniu z nich przez statki powietrzne.
(9) Należy ocenić użytkowanie lotniska przez statki powietrzne, które wykraczają poza certyfikowaną charakterystykę konstrukcyjną danego lotniska, oraz uzyskać uprzednie zatwierdzenie od właściwego organu w celu zapewnienia właściwej oceny wszystkich zagrożeń dla bezpieczeństwa i ich ograniczenia.
(10) Należy zidentyfikować miejsca na polu ruchu naziemnego, w których w przeszłości miały miejsce kolizje lub wtargnięcia na drogę startową lub gdzie istnieje potencjalne ryzyko ich wystąpienia, i oznaczyć je jako "punkty niebezpieczne", a związane z nimi ryzyko należy ograniczyć, aby zapobiec ryzyku wtargnięcia na drogę startową, a także ryzyku kolizji między statkami powietrznymi oraz między statkami powietrznymi a pojazdami.
(11) Zawieszenie lub zamknięcie operacji na drodze startowej powinno odbywać się w sposób bezpieczny i skoordynowany, dlatego operator lotniska powinien ustanowić i wdrożyć odpowiednie procedury.
(12) Nawierzchnie mogą ulec uszkodzeniu, jeżeli są użytkowane przez ciężkie statki powietrzne w zbyt dużym zakresie, w związku z czym należy ustanowić odpowiednie procedury operacji z nadmiernym obciążeniem, tak aby uregulować użytkowanie lotniska przez takie statki powietrzne i zapobiec nadmiernej degradacji nawierzchni.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 139/2014.
(14) Aby zapewnić sprawne wdrożenie środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego i jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, branża i właściwe organy państw członkowskich powinny mieć wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do środków wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, w związku z czym dzień rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia powinien przypadać 12 miesięcy po jego wejściu w życie,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 marca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1400 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/1400 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 139/2014 w odniesieniu do bezpieczeństwa lotniska, zmiany operatora lotniska i zgłaszania zdarzeń |
Data aktu: | 13/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 24/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 24/05/2025, 13/06/2024 |