uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
(1) Art. 4 ust. 1 dyrektywy 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) Kadm jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE. Maksymalna tolerowana wartość stężenia kadmu wagowo w materiałach jednorodnych wynosi 0,01 %.
(3) Na podstawie dyrektywy delegowanej (UE) 2017/1975 2 Komisja przyznała wyłączenie dotyczące stosowania selenku kadmu w konwertujących w dół (downshifting) nanokrystalicznych półprzewodzących kropkach kwantowych do zastosowania w systemach wyświetlania ("obowiązujące wyłączenie"), które wymieniono w pkt 39a załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 31 października 2019 r.
(4) W dniach 29 września 2017 r., 29 kwietnia 2018 r. i 30 kwietnia 2018 r. - tj. w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE - Komisja otrzymała wnioski o zmianę obowiązującego wyłączenia ("wnioski"). Zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(5) Ocena wniosków, w której uwzględniono dostępność substytutów i społeczno-gospodarczy wpływ zastąpienia, obejmowała badanie oceny technicznej i naukowej 3 oraz badanie uzupełniające 4 . Ocena obejmowała także konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(6) W obowiązującym wyłączeniu nie stosuje się rozróżnienia w odniesieniu do różnych konfiguracji pod względem sposobu osadzenia materiału zawierającego kadm w kropce kwantowej. Ocena wykazała, że zastosowania wykorzystujące tzw. konfiguracje "na krawędzi" i "na powierzchni" nie spełniają już warunków określonych w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE. Tak zwana konfiguracja "na chipie" wymaga najmniejszej ilości kadmu i wykazuje lepsze poziomy wydajności.
(7) W ocenie stwierdzono ponadto, że obecnie dostępne są rozwiązania alternatywne dla technologii "na chipie" mające zastosowanie w systemach oświetlenia, które są niezawodne i osiągają podobne poziomy wydajności. W odniesieniu do tych zastosowań w ocenie stwierdzono, że korzyści płynące z wyłączenia nie przeważyłyby nad negatywnym wpływem na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów. Warunki określone w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE nie zostały zatem spełnione w odniesieniu do technologii "na chipie" mającej zastosowanie w systemach oświetlenia.
(8) W ocenie stwierdzono ponadto, że obecnie dostępnych jest wiele rozwiązań alternatywnych dla technologii "na chipie" mających zastosowanie w systemach wyświetlania, jednak w przypadku niektórych konkretnych technologii, takich jak mikrowyświetlacze, obecnie nie istnieje żadne niezawodne rozwiązanie alternatywne. W przypadku tych szczególnych zastosowań w systemach wyświetlania - mimo że substytuty są w trakcie opracowywania - spełniony jest warunek określony w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret drugie dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie, że nie można zapewnić niezawodności substytutów.
(9) Konfiguracja "na chipie" może również skutkować zmniejszeniem ilości kadmu na urządzenie, w szczególności w przypadku wyświetlaczy ciekłokrystalicznych, w porównaniu z konfiguracjami "na powierzchni", w których wykorzystuje się mniej niż 0,01 % wagowo kadmu w jednorodnych materiałach. Ze względu na większą efektywność energetyczną i mniejsze wykorzystanie kadmu łącznie korzyści dla środowiska przeważają nad ogólnym negatywnym wpływem na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów spowodowanym zastąpieniem kadmu. Ograniczony zakres wyłączenia, o które wystąpiono we wnioskach, w postaci maksymalnego stężenia kadmu na urządzenie, zapewniłby wprowadzenie do obrotu mniejszej ilości kadmu niż w ramach obowiązującego wyłączenia. Warunek określony w art. 5 ust. 1 lit. a) tiret trzecie dyrektywy 2011/65/UE nie został zatem spełniony.
(10) Wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 i nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(11) Należy zatem przyznać wyłączenie dla kadmu w konwertujących w dół nanokrystalicznych półprzewodzących kropkach kwantowych umieszczonych bezpośrednio na chipach półprzewodnikowych LED do zastosowania w systemach wyświetlania i projekcji. Oczekuje się, że rozwiązania alternatywne dla tych zastosowań kropek kwantowych zawierających kadm mogą być dostępne do końca 2027 r. Uwzględniono zarówno pozytywny wpływ na innowacje (np. miniaturyzacja), jak i negatywny wpływ na innowacje (np. mniej zachęt do opracowywania rozwiązań alternatywnych niezawierających kadmu). Należy zatem ograniczyć okres obowiązywania wyłączenia do tej daty zgodnie z art. 5 ust. 2 dyrektywy 2011/65/UE.
(12) Datę wygaśnięcia obowiązującego wyłączenia należy określić zgodnie z art. 5 ust. 6 dyrektywy 2011/65/UE. Aby zapewnić przedsiębiorstwom wystarczająco dużo czasu oraz biorąc pod uwagę globalne łańcuchy dostaw takich produktów, należy ustalić maksymalną możliwą datę wygaśnięcia wynoszącą 18 miesięcy od podjęcia decyzji w sprawie obowiązującego wyłączenia.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1416 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa delegowana 2024/1416 zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE w odniesieniu do wyłączenia dla kadmu w konwertujących w dół kropkach kwantowych umieszczonych bezpośrednio na chipach półprzewodnikowych LED |
Data aktu: | 13/03/2024 |
Data ogłoszenia: | 21/05/2024 |
Data wejścia w życie: | 10/06/2024 |