Rozporządzenie delegowane 2024/1703 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1732 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów sekurytyzacji

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/1703
z dnia 11 marca 2024 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1732 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów sekurytyzacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 16 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/1732 2  określono rodzaj i kwotę opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) od repozytoriów sekurytyzacji oraz zasady dokonywania płatności.

(2) W 2018 r. zarówno w przeglądzie przeprowadzonym przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji, jak i w wyniku kontroli przeprowadzonej przez Europejski Trybunał Obrachunkowy 3  stwierdzono, że system finansowania opłat ESMA jest niepotrzebnie złożony. Aby uprościć pobieranie opłat i ograniczyć ryzyko związane z nieprawidłowym obliczaniem lub nieefektywną alokacją opłat, konieczne jest zapewnienie spójności aspektów technicznych w poszczególnych aktach delegowanych w sprawie opłat pobieranych przez ESMA.

(3) Aby w pełni pokryć wydatki ESMA związane z nadzorem nad repozytoriami sekurytyzacji, roczne opłaty nadzorcze powinny być ustalane na podstawie rocznego oszacowania wszystkich kosztów bezpośrednich niezbędnych do wykonywania przez ESMA zadań nadzorczych oraz rozsądnego podziału stałych i zmiennych kosztów pośrednich ponoszonych przez ESMA.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/715 4  opłaty pobierane od repozytoriów transakcji należy ustalić na poziomie zapewniającym pokrycie pełnego kosztu usług świadczonych przez ESMA i uniknięcie deficytu, a jednocześnie uniemożliwiającym nagromadzenie znacznej nadwyżki. W przypadku gdy znacząco pozytywny lub negatywny wynik budżetowy powtarza się, poziom opłat należy poddać przeglądowi.

(5) ESMA powinien mieć możliwość terminowego ustalania swojego rocznego budżetu w oparciu o poświadczone dane dotyczące obrotu. Aby umożliwić ESMA obliczanie rocznych opłat nadzorczych, należy ustalić termin, w którym repozytoria sekurytyzacji mają przedłożyć ESMA zbadane sprawozdania finansowe.

(6) Właściwy obrót repozytoriów sekurytyzacji oblicza się w euro. Konieczne jest zatem określenie mechanizmu przeliczania na euro przychodów uzyskanych w innych walutach.

(7) Opłata rejestracyjna i opłata za rozszerzenie rejestracji mają pokrywać koszty poniesione przez ESMA w celu zbadania, czy dane repozytorium sekurytyzacji spełnia wszystkie warunki rejestracji lub rozszerzenia rejestracji. W przypadku gdy wnioskujące repozytorium sekurytyzacji wycofa swój wniosek, ESMA poniósł koszty i nie jest zobowiązany do zwrotu opłat związanych z taką rejestracja lub rozszerzeniem rejestracji.

(8) Koszty administracyjne związane z opłatą nadzorczą za pierwszy rok dla repozytorium sekurytyzacji zarejestrowanego w grudniu nie są proporcjonalne do samej opłaty. W związku z tym repozytorium sekurytyzacji zarejestrowane w grudniu powinno być zwolnione z wymogu uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym dane repozytorium sekurytyzacji zostało zarejestrowane.

(9) Aby zapewnić spójność aktów delegowanych w sprawie opłat uiszczanych na rzecz ESMA, ESMA powinien obliczać wysokość kary w przypadku opóźnień w płatnościach zgodnie z przepisami dotyczącymi odsetek od zaległych płatności określonymi w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 5 .

(10) Aby jeszcze bardziej uprościć zarządzanie opłatami oraz zapewnić ESMA zasoby niezbędne do prowadzenia planowanych działań nadzorczych, ESMA nie powinien zwracać rocznych opłat nadzorczych.

(11) Aby uniknąć niepewności prawa w odniesieniu do obowiązującej procedury pobierania opłat, niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać od dnia 1 stycznia 2025 r.

(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/1732,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/1732

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2020/1732 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od repozytoriów sekurytyzacji pokrywają:

a) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z rejestracją repozytoriów sekurytyzacji przez ESMA i nadzorem prowadzonym nad nimi przez ten urząd zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2402, w tym koszty wynikające z rozszerzenia rejestracji repozytoriów sekurytyzacji, które zostały już zarejestrowane na podstawie tytułu VI rozdział 1 rozporządzenia (UE) nr 648/2012 lub rozdziału III rozporządzenia (UE) 2015/2365;

b) wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie podlegające zwrotowi właściwym organom, które przeprowadziły prace na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/2402, oraz powstałe w wyniku przekazania zadań na podstawie art. 14 ust. 1 tego rozporządzenia.";

2)
w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Repozytoria sekurytyzacji co roku przekazują ESMA zbadane sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1. Dokumenty przedkłada się ESMA drogą elektroniczną do dnia 30 września każdego roku (n-1).";

b)
dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. W przypadku gdy przychody, o których mowa w niniejszym artykule, są wykazywane w walucie innej niż euro, ESMA przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te przychody. W tym celu ESMA stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.";

3)
art. 4 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Roczna opłata nadzorcza uiszczana przez repozytorium sekurytyzacji za rok, w którym to repozytorium zostało zarejestrowane, jest równa opłacie rejestracyjnej należnej zgodnie z art. 3, pomnożonej przez liczbę dni kalendarzowych w okresie od daty rejestracji repozytorium sekurytyzacji do końca tego roku i podzielonej przez całkowitą liczbę dni w danym roku.

Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego, jeżeli repozytorium sekurytyzacji zostało zarejestrowane w grudniu, nie jest ono zobowiązane do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym zostało zarejestrowane.

3. Roczna opłata nadzorcza za dany rok n uiszczana przez repozytorium sekurytyzacji zarejestrowane w dniu lub po dniu 1 października poprzedniego roku jest równa opłacie rejestracyjnej należnej zgodnie z art. 3.";

4)
art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki od zaległych płatności określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 * .

5)
w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
a)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Uiszczanie opłat rejestracyjnych"

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. ESMA nie zwraca opłat rejestracyjnych ani opłat za rozszerzenie rejestracji, jeżeli wnioskodawca wycofa swój wniosek o rejestrację lub rozszerzenie rejestracji.";

c)
uchyla się ust. 3;
6)
w art. 7 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"ESMA nie zwraca rocznych opłat nadzorczych.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 marca 2024 r.

1 Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/2402/oj.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1732 z dnia 18 września 2020 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów sekurytyzacji (Dz.U. L 390 z 20.11.2020, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/1732/oj).
3 Trybunał Obrachunkowy, Sprawozdanie roczne dotyczące agencji UE za rok budżetowy 2018 (Dz.U. C 417 z 11.12.2019, pkt 29 i p. 85 ff).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/715/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.euro opa.eu/eli/reg/2018/1046/oj).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/ 1046/oj).";

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1703

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/1703 zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1732 w odniesieniu do harmonizacji niektórych aspektów opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów sekurytyzacji
Data aktu: 11/03/2024
Data ogłoszenia: 18/06/2024
Data wejścia w życie: 01/01/2025, 08/07/2024