Rozporządzenie wykonawcze 2024/1740 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/1740
z dnia 21 czerwca 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 34 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2023/988 przewidziano możliwość informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony za pośrednictwem wyodrębnionej części portalu Safety Gate o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(2) Mechanizm informowania, który ma zostać określony przez Komisję, powinien obejmować zasady przekazywania informacji przez konsumentów, a także warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym. Mechanizm ten będzie współistniał z mechanizmami na szczeblu krajowym umożliwiającymi konsumentom i innym zainteresowanym stronom składanie do właściwych organów skarg, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa produktów, jak określono w art. 33 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/988. Wszystkie te mechanizmy powinny ułatwiać przekazywanie organom informacji od konsumentów i innych zainteresowanych stron oraz pomóc organom w wykrywaniu potencjalnych problemów związanych z bezpieczeństwem produktów.

(3) Komisja powinna zaprojektować portal Safety Gate w taki sposób, aby uniknąć lub zminimalizować ewentualne nadużycia lub zagrożenia dla jego bezpieczeństwa technicznego. Konsumenci i inne zainteresowane strony powinni korzystać z tego systemu w celu potwierdzenia swojej tożsamości przy wysyłaniu do Komisji informacji na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz podczas sprawdzania statusu swoich skarg.

(4) Konsumenci i inne zainteresowane strony mogą przesyłać Komisji informacje na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, nawet jeśli nie zakupili danego produktu, ale na przykład po prostu go używali nie będąc jego właścicielami lub też został on im podarowany. W tych sytuacjach konsument lub inna zainteresowana strona zgłaszająca te informacje może nie być w stanie przekazać szczegółowych danych na temat produktu lub jego łańcucha dostaw.

(5) Informacje przekazywane przez konsumentów i inne zainteresowane strony za pośrednictwem portalu Safety Gate powinny być jak najbardziej kompletne, aby umożliwić właściwym organom krajowym skuteczne działania następcze w związku z tymi informacjami. Dostarczone informacje powinny umożliwiać identyfikację produktu oraz, w przypadku gdy informacje te są dostępne dla konsumentów lub innych zainteresowanych stron, jego łańcucha dostaw. Obejmuje to w szczególności podmiot gospodarczy lub dostawcę internetowej platformy handlowej, za pośrednictwem której zakupili produkt, oraz, jeżeli jest to inna osoba, osobę odpowiedzialną za produkt, zgodnie z art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 lub art. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 2 . Dostarczone dane umożliwiające identyfikację powinny również obejmować ewentualne ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Aby umożliwić podjęcie odpowiednich działań następczych w związku z przesłanymi informacjami, konsument lub inna zainteresowana strona powinni wskazać, w którym państwie członkowskim mają miejsce zamieszkania, lub państwo członkowskie, w którym się znajdują, jeżeli to drugie jest wygodniejsze dla konsumenta lub innej zainteresowanej strony do celów działań następczych, na przykład w stosownych przypadkach w związku z językiem komunikacji.

(6) Aby zweryfikować dokładność i adekwatność informacji przekazywanych przez konsumentów i inne zainteresowane strony na temat produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, Komisja powinna zaprojektować specjalną część portalu Safety Gate, do której przekazywane będą informacje, w sposób umożliwiający wstępne filtrowanie. Filtrowanie to powinno zagwarantować, że zachowane zostaną jedynie informacje związane z bezpieczeństwem produktów, a nie np. informacje związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem produktów, które nie stwarza ryzyka. Filtrowanie to powinno być zautomatyzowane, aby zapewnić możliwość szybkiego przeprowadzenia weryfikacji, a tym samym umożliwić szybkie przesyłanie właściwym organom krajowym spraw dotyczących kwestii bezpieczeństwa produktów. System ten powinien umożliwiać organom krajowym skuteczne wychwycenie produktów, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(7) Po przeprowadzeniu automatycznego filtrowania Komisja powinna przekazywać informacje odpowiednim państwom członkowskim, zapewniając jednocześnie wszystkim państwom członkowskim dostęp do informacji w systemie. Aby zapewnić odpowiednie działania następcze ze strony odpowiednich państw członkowskich, informacje należy przesyłać tym państwom członkowskim, w których zamieszkuje lub znajduje się konsument lub inna zainteresowana strona, którzy przekazali informacje, oraz, w stosownych przypadkach, państwu członkowskiemu, w którym zakupiono produkt, a także państwu członkowskiemu, w którym ma siedzibę osoba odpowiedzialna za produkt, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988, lub odpowiedni dostawca internetowej platformy handlowej. System powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby przekazywał do tych państw członkowskich sprawy dotyczące produktów stwarzających ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, w celu zapewnienia odpowiednich działań następczych. Ten sposób przesyłania informacji do odpowiednich państw członkowskich jest zgodny z obecną praktyką w ramach systemu Safety Business Gateway, za pośrednictwem którego przedsiębiorstwa informują organy o kwestiach związanych z bezpieczeństwem produktów. Przekazywanie informacji odpowiednim państwom członkowskim nie powinno uniemożliwiać innym państwom członkowskim dostępu do tych informacji i podejmowania w związku z nimi działań następczych.

(8) Dane osobowe przekazane przez konsumentów lub inne zainteresowane strony powinny być przetwarzane przez Komisję zgodnie z prawem Unii dotyczącym ochrony danych osobowych. Wszelkie przetwarzanie danych osobowych na podstawie niniejszego rozporządzenia podlega odpowiednio rozporządzeniom Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 3  i (UE) 2018/1725 4  oraz dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/58/WE 5 . W przypadku gdy konsumenci zgłaszają produkt na portalu Safety Gate, dane osobowe niezbędne do zgłoszenia produktu niebezpiecznego powinny być jedynymi danymi, które będą przechowywane w sposób proporcjonalny i maksymalnie przez okres pięciu lat od wprowadzenia danych do systemu.

(9) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię dnia 26 marca 2024 r.

(10) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2023/988.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego na mocy art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Informacje przekazywane przez konsumentów i inne zainteresowane strony

1. 
Komisja opracowuje portal Safety Gate, aby umożliwić konsumentom i innym zainteresowanym stronom informowanie Komisji o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz dostarczanie Komisji następujących informacji:
a)
elementy identyfikujące produkt, który może stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów;
b)
wszelkie dostępne dane dotyczące łańcucha dostaw danego produktu, w szczególności podmiot gospodarczy lub dostawca internetowej platformy handlowej, za pośrednictwem których zakupili produkt, wraz z krajem siedziby tego podmiotu lub dostawcy, oraz, w stosownych przypadkach, osoba odpowiedzialna za produkt, zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988;
c)
elementy potwierdzające podejrzenie, że produkt stwarza ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, w tym, w stosownych przypadkach, opis i okoliczności wypadku oraz opis urazów lub innych szkód, do których doszło;
d)
państwo członkowskie zamieszkania konsumenta lub innej zainteresowanej strony lub państwo członkowskie, w którym znajduje się konsument lub inna zainteresowana strona;
e)
dane osobowe i dane kontaktowe konsumenta lub innej zainteresowanej strony;
f)
wszelkie informacje na temat bezpośrednich kontaktów konsumenta lub innej zainteresowanej strony z odpowiednim podmiotem gospodarczym lub dostawcą internetowej platformy handlowej.
2. 
Komisja opracowuje portal Safety Gate w taki sposób, aby uniknąć ewentualnego nadużycia lub zagrożenia dla jego bezpieczeństwa technicznego i zminimalizować takie nadużycia lub zagrożenia
Artykuł  2

Weryfikacja ścisłości i adekwatności przekazanych informacji

Komisja opracowuje specjalną część portalu Safety Gate w taki sposób, aby zapewniać - po otrzymaniu informacji przekazanych zgodnie z art. 1 ust. 1 za pośrednictwem portalu Safety Gate - automatyczne filtrowanie informacji przez portal w celu weryfikacji, czy informacje przekazane przez konsumenta lub inną zainteresowaną stronę dotyczą kwestii bezpieczeństwa produktu.

Artykuł  3

Przekazywanie informacji przez Komisję odpowiedniemu państwu członkowskiemu lub państwom członkowskim

1. 
Jeżeli z weryfikacji przeprowadzonej zgodnie z art. 2 wynika, że informacje przekazane przez konsumenta lub inną zainteresowaną stronę dotyczą kwestii bezpieczeństwa produktu, Komisja bez zbędnej zwłoki przekazuje te informacje następującemu państwu członkowskiemu lub państwom członkowskim:
a)
państwu, w którym przekazujący te informacje konsument lub inna zainteresowana strona mają miejsce zamieszkania lub w którym się znajdują, w stosownych przypadkach;
b)
państwu, w którym produkt został zakupiony, w stosownych przypadkach;
c)
państwu, w którym ma siedzibę osoba odpowiedzialna za produkt na podstawie art. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1020 lub art. 16 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988 lub odpowiedni dostawca internetowej platformy handlowej, w stosownych przypadkach.
2. 
Komisja informuje konsumenta lub inną zainteresowaną stronę o swoich działaniach oraz, w stosownych przypadkach, o przekazaniu informacji państwu członkowskiemu lub państwom członkowskim, o których mowa w ust. 1.
3. 
Komisja opracowuje portal Safety Gate w taki sposób, aby zapewnić wszystkim pozostałym państwom członkowskim dostęp do informacji przedłożonych przez konsumenta lub zainteresowaną stronę, w momencie gdy informacje te zostają przekazane danemu państwu członkowskiemu lub danym państwom członkowskim zgodnie z ust. 1.
Artykuł  4

Zatrzymywanie danych

Dane osobowe dostarczone przez konsumenta i inną zainteresowaną stronę są przechowywane w portalu Safety Gate i w systemach krajowych jedynie tak długo, jak jest to konieczne do zapewnienia odpowiednich działań następczych w danych sprawach. W każdym przypadku dane takie przechowuje się przez okres nie dłuższy niż pięć lat od ich wprowadzenia.

Artykuł  5

Wejście w życie i data rozpoczęcia stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 13 grudnia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 czerwca 2024 r.

1 Dz.U. L 135 z 23.5.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/988/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1020 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie nadzoru rynku i zgodności produktów oraz zmieniające dyrektywę 2004/42/WE oraz rozporządzenia (WE) nr 765/2008 i (UE) nr 305/2011 (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1020/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/ 679/oj).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39, ELI:ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
5 Dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) (Dz.U. L 201 z 31.7.2002, s. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1740

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/1740 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w odniesieniu do zasad informowania Komisji przez konsumentów i inne zainteresowane strony o produktach, które mogą stwarzać ryzyko dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, oraz warunki przekazywania takich informacji odpowiednim organom krajowym
Data aktu: 21/06/2024
Data ogłoszenia: 24/06/2024
Data wejścia w życie: 13/12/2024, 14/07/2024