uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 7,
po konsultacji z państwami członkowskimi,
Kontrola wyrywkowa producentów unijnych
Kontrola wyrywkowa importerów
Kontrola wyrywkowa producentów eksportujących w ChRL
Producent unijny
Producenci eksportujący w ChRL
Użytkownicy
3.2.1. Istnienie znaczących zakłóceń
3.2.2. Znaczące zakłócenia wpływające na ceny i koszty krajowe w ChRL.
3.2.3. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret pierwsze rozporządzenia podstawowego: rynek jest w znacznej mierze obsługiwany przez przedsiębiorstwa będące własnością władz kraju wywozu lub będące pod kontrolą lub politycznym nadzorem tych władz lub też działające zgodnie ze wskazówkami tych władz
3.2.4. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret drugie rozporządzenia podstawowego: obecność przedstawicieli państwa w przedsiębiorstwach umożliwia ingerowanie w ceny lub koszty
3.2.5. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret trzecie rozporządzenia podstawowego: polityka publiczna lub działania publiczne, które faworyzują dostawców krajowych lub w inny sposób wpływają na działanie sił rynkowych
3.2.6. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret czwarte rozporządzenia podstawowego: brak, dyskryminujące stosowanie bądź niedostateczne egzekwowanie przepisów dotyczących upadłości, prawa spółek czy prawa rzeczowego
3.2.7. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret piąte rozporządzenia podstawowego: zniekształcone koszty wynagrodzeń
3.2.8. Znaczące zakłócenia zgodnie z art. 2 ust. 6a lit. b) tiret szóste rozporządzenia podstawowego: dostęp do finansowania uzyskuje się dzięki instytucjom, które wdrażają cele polityki publicznej lub w inny sposób nie działają niezależnie od państwa
3.2.9. Systemowy charakter opisanych zakłóceń
3.2.10. Argumenty zainteresowanych stron
3.2.11. Wniosek
3.3.1. Uwagi ogólne
3.3.2. Poziom rozwoju gospodarczego podobny do poziomu ChRL
3.3.3. Wytwarzanie produktów należących do tej samej kategorii ogólnej lub tego samego sektora
3.3.4. Odpowiednie łatwo dostępne dane w potencjalnych reprezentatywnych krajach
3.3.5. Poziom ochrony socjalnej i ochrony środowiska
3.3.6. Wniosek
3.4.1. Czynniki produkcji
Tabela 1
Czynnik produkcji | Kod towaru | Źródło danych | Wartość (CNY) | Jednostka miary |
Główne surowce | ||||
Kukurydza |
1005 90 11/1005 90 0090 |
GTA | 2,138 | kg |
Kukurydza ekologiczna |
1005 90 11/1005 90 0090 |
Wartość GTA +20 % 88 | 2,565 | kg |
Skrobia kukurydziana | 1108 12 0000 | GTA | 6,294 | kg |
Ekologiczna skrobia kukurydziana | 1108 12 0000 | Wartość GTA +20 % 89 | 7,553 | kg |
Glukoza/monohydrat glukozy |
1702 30 10/1702 30 0000 |
GTA | 7,448 | kg |
Materiały pomocnicze | ||||
Drożdże aktywne | 2102 10 0000 | GTA | 22,889 | kg |
Drożdże nieaktywne 90 | 2102 20 11 | GTA | 49,569 | kg |
Cytrynian amonu | 2918 15 0000 | GTA | 17,525 | kg |
Roztwór amonowy 91 | 28141000 | GTA | 4,798 | kg |
Siarczan amonu 92 | 3102 2100 | GTA | 1,65 | kg |
Amylaza/a-amylaza/enzym scukrzający/celulaza | 3507 90 9000 | GTA | 97,257 | kg |
Węgiel aktywny w dowolnej postaci | 3802 10 0000 | GTA | 25,351 | kg |
Polidimetylosiloksan (substancja przeciwpieniąca) | 3910 0000 | GTA | 72,375 | kg |
Węglan magnezu | 25191000 | GTA | 14,757 | kg |
Siarczan magnezu | 2833 21 00 | GTA | 9,751 | kg |
Kwas cytrynowy | 2918 14 0000 | GTA | 15,282 | kg |
Sól 93 | 2501 0000 | GTA | 0,474 | kg |
Substancja słodząca z owoców Monk Fruit | 2938 90 9090 | GTA | 500,721 | kg |
Stewia | 2938 90 9090 | GTA | 500,721 | kg |
Siła robocza | ||||
Siła robocza | [nie dot.] | MOP | 18 | Godzina pracy |
Energia | ||||
Gaz ziemny | [nie dot.] | https://www.globalpetrol- prices.com/natural_gas_- prices/ | 3,85 RMB/m3 (na podstawie 0,3658/ kWh, przelicznik 10,55 kWh na m3 gazu) (lub 5364,43 za tonę) | Metr sześcienny |
Energia elektryczna | [nie dot.] | https://www.enel.com.co/ es/personas/tarifas-ener- gia-enel-distribu- cion.html. | 1,3646 RMB/kWh | kWh |
Para wodna | [nie dot.] | https://www.globalpetrol- prices.com/natural_gas_- prices/ | 263,55 RMB (na podstawie ceny 1 m3 gazu do wytworzenia 1 tony pary wodnej) | Metr sześcienny gazu potrzebnego do produkcji pary wodnej |
Woda | [nie dot.] | https://www.acueduc- to.com.co | 16,93 RMB | Metr sześcienny |
Produkty uboczne/odpady | ||||
Drożdże | 2102 10 0000 | GTA | 1-4 94 | kg |
Pozostałości po filtracji (białko) przeznaczone na paszę | 2308 0000 | GTA | 1,363 | kg |
Roztwór macierzysty erytrytolu | 2905 4900 | GTA | 0,1 | kg |
Woda do namaczania kukurydzy/zarodki kukurydzy/włókno z kukurydzy | 23031000 | GTA | 5,049 | kg |
Białko płynne/białko w proszku | 2308 0000 | GTA | 1,363 | Kg |
pkt(;;3)(189) Po wydaniu drugiej noty wykaz czynników produkcji został jeszcze skrócony ze względu na brak w GTA cen importowych stosowanych wobec Kolumbii. Dlatego ich wartości dodano do wartości materiałów zużywalnych:
3.4.2. Surowce
3.4.3. Produkty uboczne
3.4.4. Siła robocza
3.4.5. Energia elektryczna
3.4.6. Gaz ziemny
3.4.7. Para wodna
3.4.8. Woda
3.4.9. Pośrednie koszty produkcji, koszty sprzedaży, koszty ogólne i administracyjne oraz zysk
Przedsiębiorstwo | Tymczasowy margines dumpingu |
Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 % |
Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 % |
Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 187,5 % |
Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 162,0% |
Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa | 235,6 % |
Tabela 2
Konsumpcja w Unii (w tonach)
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Całkowita konsumpcja w Unii | [14 000- 16 800] | [19 460- 23 350] | [16 240-19 500] | [15 400- 18 480] |
Indeks | 100 | 139 | 116 | 110 |
Źródło: Odpowiedzi znanego producenta unijnego na pytania zawarte w kwestionariuszu, informacje dostarczone przez skarżącego |
4.3.1. Wielkość i udział w rynku przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie
Tabela 3
Wielkość przywozu (w tonach) i udział w rynku
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Wielkość przywozu z ChRL (w tonach) | 9 660 | 14 546 | 11 922 | 13 168 |
Indeks | 100 | 151 | 123 | 136 |
Udział w rynku (w %) | [62 - 70] | [67-76] | [66-74] | [77-87] |
Indeks | 100 | 108 | 106 | 124 |
Źródło: Specjalistyczne dane rynkowe, odpowiedzi współpracujących producentów eksportujących na pytania dotyczące kontroli wyrywkowej i zawarte w kwestionariuszu. |
4.3.2. Ceny przywozu z państwa, którego dotyczy postępowanie, oraz podcięcie cenowe
Tabela 4
Ceny importowe (w EUR/tonę)
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Ceny przywozu z ChRL | 1 856 | 2 453 | 1 938 | 1 572 |
Indeks | 100 | 132 | 104 | 85 |
Źródło: Specjalistyczne dane rynkowe, odpowiedzi współpracujących producentów eksportujących na pytania dotyczące kontroli wyrywkowej i zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.1. Uwagi ogólne
4.4.2. Wskaźniki makroekonomiczne
4.4.2.1. Produkcja, moce produkcyjne i wykorzystanie mocy produkcyjnych
Tabela 5
Produkcja, moce produkcyjne i wykorzystanie mocy produkcyjnych
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Wielkość produkcji (w tonach) | [9 700- 11 700] | [13 500- 16 300] | [11 060-13 340] | [1 940- 2 340] |
Indeks | 100 | 139 | 114 | 20 |
Moce produkcyjne (w tonach) | [11 700- 14 100] | [13 500- 16 300] | [18 430- 22 230] | [18 430- 22 230] |
Indeks | 100 | 116 | 160 | 160 |
Wykorzystanie mocy produkcyjnych | 83 % | 100% | 60% | 10% |
Indeks | 100 | 120 | 75 | 12 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.2.2. Wielkość sprzedaży i udział w rynku (266) Wielkość sprzedaży i udział przemysłu Unii w rynku kształtowały się w okresie badanym następująco:
Tabela 6
Wielkość sprzedaży i udział w rynku
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Wielkość sprzedaży na rynku unijnym (w tonach) | [4 200- 5 200] | [5 000-6 200] | [4 115 - 5 095] | [2 440-3 020] |
Indeks | 100 | 119 | 98 | 58 |
Udział w rynku (w %) | [28-36] | [24-31] | [24-31] | [15-20] |
Indeks | 100 | 85 | 84 | 55 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.2.3. Wzrost
4.4.2.4. Zatrudnienie i wydajność
Tabela 7
Zatrudnienie i wydajność
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Liczba pracowników (EPC) | [28-36] | [26-34] | [27-35] | [25-32] |
Indeks | 100 | 94 | 98 | 88 |
Wydajność (w tonach/EPC) | [340-410] | [500-610] | [400-480] | [75-90] |
Indeks | 100 | 149 | 117 | 22 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.2.5. Wielkość marginesu dumpingu i poprawa sytuacji po wcześniejszym dumpingu
4.4.3. Wskaźniki mikroekonomiczne
4.4.3.1. Ceny i czynniki wpływające na ceny
Tabela 8
Ceny sprzedaży w Unii
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Średnia jednostkowa cena sprzedaży w Unii na rynku całkowitym (w EUR/t) | [2 650-3 180] | [2 700-3 240] | [3 260-3 910] | [3 310-3 980] |
Indeks | 100 | 102 | 123 | 125 |
Jednostkowy koszt produkcji (w EUR/t) | [1 800-2 160] | [1 730-2 070] | [2 750-3 300] | [6 300-7 560] |
Indeks | 100 | 96 | 153 | 350 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.3.2. Koszty pracy
Tabela 9
Średnie koszty pracy na pracownika
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Średnie koszty pracy na pracownika (w EUR) | [77000-87000] | [76 200-86 100] | [83 900-94 800] | [81 600-92 200] |
Indeks | 100 | 99 | 109 | 106 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.3.3. Zapasy
Tabela 10
Zapasy
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Stan zapasów na koniec okresu sprawozdawczego (w tonach) | [970-1 170] | [1 300-1 570] | [1 700-2 050] | [850-1 030] |
Indeks | 100 | 134 | 175 | 88 |
Stan zapasów na koniec okresu sprawozdawczego jako odsetek produkcji (%) | 10-12 | 10-12 | 15-18 | 45-54 |
Indeks | 100 | 96 | 153 | 449 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.3.4. Rentowność, przepływy środków pieniężnych, inwestycje, zwrot z inwestycji i zdolność do pozyskania kapitału
Tabela 11
Rentowność, przepływy środków pieniężnych, inwestycje i zwrot z inwestycji
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Rentowność sprzedaży klientom niepowiązanym w Unii (w % obrotu ze sprzedaży) | [12-15] | [15-18] | [7-10] | [od - 38 do - 45] |
Indeks | 100 | 120 | 64 | - 304 |
Przepływy środków pieniężnych (w tys. EUR) | [9 500-10 000] | [9 800-10 300] | [2 300-2 600] | [od - 4 100 do - 4 600] |
Indeks | 100 | 103 | 26 | - 46 |
Inwestycje (w tys. EUR) | [4 800-5 800] | [480-580] | [21 500-26 000] | [2 400-2 900] |
Indeks | 100 | 10 | 449 | 51 |
Zwrot z inwestycji (w %) | 50-60 | 70-80 | 6-7 | [od - 30 do - 35] |
Indeks | 100 | 134 | 12 | - 55 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
4.4.4. Wnioski dotyczące szkody
5.2.1. Przywóz z państw trzecich
Tabela 12
Przywóz z państw trzecich
Państwo | 2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Stany Zjednoczone | Wielkość sprzedaży (w tonach) | [375-470] | [360-450] | [505-635] | [170-210] |
Indeks | 100 | 96 | 135 | 45 | |
Udział w rynku (w %) | [3-4] | [2-3] | [4-5] | [1-2] | |
Średnia cena (EUR/t) | [2 600-3 100] | [3 460-4 120] | [3 900-4 650] | [3 460-4 120] | |
Indeks | 100 | 133 | 150 | 133 | |
Źródło: Specjalistyczne dane rynkowe. |
5.2.2. Wyniki wywozu przemysłu Unii
Tabela 13
Wyniki wywozu objętych próbą producentów unijnych
2020 | 2021 | 2022 | Okres objęty dochodzeniem | |
Wielkość wywozu (tony) | [5 600-7 000] | [7 200-9 000] | [5 800-7 200] | [780-980] |
Indeks | 100 | 129 | 103 | 14 |
Średnia cena (w EUR/t) | [2 350-2 750] | [2 300-2 700] | [3 000-3 500] | [3 050-3 580] |
Indeks | 100 | 98 | 128 | 130 |
Źródło: Odpowiedzi Jungbunzlauer S.A. na pytania zawarte w kwestionariuszu. |
5.2.3. Wzrost kosztów surowców i cen energii
5.2.4. Inne czynniki
Przedsiębiorstwo | Margines dumpingu (%) | Margines szkody (%) |
Baolingbao Biology Co. Ltd | 31,9 | 86,8 |
Dongxiao Biotechnology Co. Ltd | 76,9 | 169,2 |
Sanyuan Biotechnology Co. Ltd | 187,5 | 156,7 |
Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 162,0 | 152,9 |
Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 | 316,3 |
Przedsiębiorstwo | Tymczasowe cło antydumpingowe |
Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 % |
Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 % |
Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 156,7% |
Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 152,9 % |
Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 % |
Przedsiębiorstwo | Tymczasowa stawka cła antydumpingowego (w %) |
Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 |
Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 |
Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 156,7 |
Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące | 152,9 |
Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 |
Przedsiębiorstwo | Tymczasowa stawka cła antydumpingowego (w %) | Dodatkowy kod TARIC |
Baolingbao Biology Co., Ltd. | 31,9 | 89BG |
Dongxiao Biotechnology Co., Ltd. | 76,9 | 89BH |
Sanyuan Biotechnology Co., Ltd. | 156,7 | 89BI |
Pozostałe przedsiębiorstwa współpracujące wymienione w załączniku | 152,9 | |
Cały pozostały przywóz pochodzący z Chińskiej Republiki Ludowej | 235,6 | C999 |
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 1. stosuje się przez okres sześciu miesięcy.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 lipca 2024 r.
WSPÓŁPRACUJĄCY PRODUCENCI EKSPORTUJĄCY W CHRL NIEOBJĘCI PRÓBĄ
Nazwa | Dodatkowy kod TARIC |
Shandong Xiangchi Jianyuan Bio-Tech Co., Ltd. | 89BJ |
Yusweet Co., Ltd. | 89BK |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.1959 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/1959 nakładające tymczasowe cło antydumpingowe na przywóz erytrytolu pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej |
Data aktu: | 17/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 19/07/2024 |
Data wejścia w życie: | 20/07/2024 |