uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 z dnia 23 listopada 2022 r. ustanawiające unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł i zmieniające rozporządzenie (UE) nr 952/2013 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 6 i 7 oraz art. 10 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem (UE) 2022/2399 ustanowiono unijne środowisko jednego okienka w dziedzinie ceł. Ponadto rozporządzenie zapewnia ramy dla współpracy cyfrowej między organami celnymi a innymi organami za pośrednictwem trzech głównych komponentów: unijnych systemów pozacelnych zarządzających określonymi formalnościami pozacelnymi wymienionymi w załączniku do tego rozporządzenia, krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł oraz unijnym systemem jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX).
(2) W przypadku gdy przedsiębiorca składa zgłoszenie celne lub zgłoszenie do powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, organy celne i właściwe organy partnerskie powinny mieć możliwość automatycznej wymiany i weryfikacji informacji wymaganych na potrzeby procesu odprawy celnej zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2022/2399. Należy zatem określić elementy danych, które mają być wymieniane między krajowymi środowiskami jednego okienka w dziedzinie ceł a odpowiednimi unijnymi systemami pozacelnymi za pośrednictwem EU CSW-CERTEX. W odniesieniu do każdej z unijnych formalności pozacelnych określonych w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399 należy określić odpowiednie przepisy Unii inne niż przepisy prawa celnego, określające odpowiednie elementy danych dla tych formalności.
(3) W przypadku procedur celnych i powrotnego wywozu, które wymagają dopełnienia unijnych formalności pozacelnych, EU CSW-CERTEX powinien wymieniać się wszystkimi elementami danych określonymi w załączniku B do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 2 i w załączniku B do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 3 .
(4) W części 1 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1715 4 określono elementy danych na potrzeby wspólnych zdrowotnych dokumentów wejścia (CHED).
(5) W załącznikach do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2306 5 i rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2307 6 określono elementy danych na potrzeby świadectwa kontroli.
(6) W art. 16 i 17 oraz w załączniku VII do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/590 7 określono elementy danych na potrzeby pozwoleń stosowanych w przywozie lub wywozie substancji zubożających warstwę ozonową (ODS).
(7) W art. 3 i 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/661 8 oraz art. 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 9 określono elementy danych na potrzeby rejestracji i zarządzania kontyngen- tami/upoważnieniami na portalu F-GAZ.
(8) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1079 10 określono elementy danych na potrzeby pozwolenia na przywóz dóbr kultury (ICG-L), oświadczenia importera dotyczącego dóbr kultury (ICG-S) oraz ogólnego opisu dóbr kultury (ICG-D).
(9) W art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 11 określono elementy danych na potrzeby zezwoleń w ramach mechanizmu dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 1024/2008 12 określono elementy danych dotyczące zezwoleń związanych z egzekwowaniem prawa, zarządzaniem i handlem w dziedzinie leśnictwa (FLEGT).
(11) W załącznikach II i III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 13 określono elementy danych na potrzeby wywozu produktów podwójnego zastosowania.
(12) W załącznikach I-V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 792/2012 14 określono elementy danych na potrzeby świadectw związanych z międzynarodowym handlem dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES).
(13) Art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/2248 15 określa elementy danych dotyczące informacji wymienianych między krajowymi systemami celnymi a systemem informacyjnym i komunikacyjnym do celów nadzoru rynku (ICSMS).
(14) Art. 4 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2024/2104 16 określa elementy danych na potrzeby powiadomienia o przybyciu.
(15) Ponieważ nowe przepisy sektorowe ustanawiające unijne formalności pozacelne przewidują korzystanie z unijnego środowiska jednego okienka w dziedzinie ceł, konieczne jest dodanie nowych pozycji do istniejących tabel w częściach A i B załącznika do rozporządzenia (UE) 2022/2399.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2022/2399.
(17) Uprawnienia określone w art. 5 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do zmiany części A i B załącznika do tego rozporządzenia są ściśle powiązane z uprawnieniem określonym w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2022/2399 do uzupełnienia tego rozporządzenia przez określenie wszystkich elementów danych istotnych dla unijnych formalności pozacelnych wymienionych w tych częściach. W związku z tym ze względu na uproszczenie procedur administracyjnych należy połączyć wszystkie uprawnienia w jednym akcie ustawodawczym.
(18) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 17 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał 31 maja 2024 r.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 3 lipca 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2514 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2024/2514 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 przez określenie elementów danych, które mają być wymieniane za pośrednictwem unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw, oraz zmieniające to rozporządzenie w odniesieniu do wykazu unijnych formalności pozacelnych objętych unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł |
Data aktu: | 03/07/2024 |
Data ogłoszenia: | 27/09/2024 |
Data wejścia w życie: | 17/10/2024 |