(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 19 stycznia 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 11 maja 2023 r. Francja przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2 (TSI "Sterowanie") w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F oznaczonych numerami ERT1000 23, ERT1000 28, ERT1000 31 i ERT1000 47.
(2) Wniosek dotyczy pojazdów V300 Zefiro I-F, które zostały pierwotnie zakupione przez przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 14625 z 30 września 2010 r.) w ramach floty 50 pojazdów przeznaczonych do eksploatacji we włoskiej sieci kolejowej. W dniu 22 października 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 4669) zwróciło się o modernizację trzech pojazdów z pierwotnej floty na potrzeby ich eksploatacji w ramach przewozów transgranicznych między Francją a Włochami. W dniu 7 listopada 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A., pismem intencyjnym o numerze referencyjnym TRNIT-DACQ.ACQR \P \2022 \0040367, zwróciło się o modernizację jeszcze jednego pojazdu do tych samych celów. Zmodernizowany typ pojazdu określa się mianem V300 Zefiro I-F. Wniosek złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie w związku z brakiem ekonomicznej opłacalności przeprowadzania dalszej modernizacji do ETCS ("europejski system sterowania pociągiem") wzorca 3, jak określono w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919.
(3) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . W istocie wymóg dotyczący zainstalowania ETCS (wzorca 3), który ustanowiono w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, jest obecnie określony w pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W rezultacie należy uznać pierwotny wniosek za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.
(4) W przypadku czterech nowych pojazdów V300 Zefiro I-F przedsiębiorstwo Trenitalia wystąpi o zezwolenie zgodnie z typem już dopuszczonym do eksploatacji (NIE EU8020210113) i rozszerzy obszar użytkowania z sieci włoskiej na sieć francuską. Cztery pojazdy są już eksploatowane w sieci włoskiej z wykorzystaniem ETCS wzorca 2.
(5) Na potrzeby rozszerzenia ich eksploatacji na francuską sieć krajową pojazdy V300 Zefiro I-F są wyposażane w dodatkowy system automatycznej kontroli pociągu (system "ATP"): dwustandardowy podsystem ERTMS/TVM w konfiguracji "ograniczonej krajowej" połączony z podsystemem kontroli pociągu KVB, wraz z podsystemem ATESS 3G połączonym z KVB. Przedmiotowy ATP jest jedynym systemem dopuszczonym do eksploatacji na tych liniach francuskiej sieci kolei dużych prędkości, które nie są wyposażone w ERTMS.
(6) Zgodnie z pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 cztery przedmiotowe pojazdy powinny zostać wyposażone w dwustandardowy system ERTMS/TVM kompatybilny z wzorcem 3 ETCS.
(7) Zobowiązałoby to jednak operatora Trenitalia i dostawcę Bombardier-Hitachi do modyfikacji i modernizacji pojazdów, zwiększając tym samym koszty projektu do poziomu, na którym jego ekonomiczna opłacalność byłaby zagrożona, a także wpłynęłoby na dostępność pojazdów na potrzeby ich komercyjnego wykorzystania na innych trasach. Pociągałoby to za sobą skutek gospodarczy w postaci utraty zysku z powodu niedostępności pociągów i dodatkowych kosztów utrzymania, zwiększonych ze względu na konieczność szkolenia personelu odpowiedzialnego za utrzymanie oraz brak synergii między pierwszą flotą pięciu pojazdów wyposażonych w ETCS wzorca 2 i wykorzystywanych w ramach przewozów transgranicznych a nową flotą czterech pojazdów wyposażonych w system zgodny z wzorcem 3.
(8) Producent tych czterech pojazdów oraz ich właściciel (Trenitalia S.p.A.) zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu modernizacji pojazdów poprzez wyposażenie ich w nowy ETCS wzorca 3 dla urządzeń pokładowych. Zgodnie z najnowszymi harmonogramami przekazanymi przez wnioskodawcę modernizacja z ETCS wzorca 2 do ETCS wzorca 3 powinna rozpocząć się w grudniu 2026 r. i zakończyć się do 31 sierpnia 2027 r. ETCS pozostałych pięciu pociągów Zefiro, które składają się na przedmiotową flotę, zostanie także zaktualizowany do wzorca 3 w tych samych terminach.
(9) Brak pozytywnej decyzji przyniósłby czteroletnie opóźnienie w dostępności nowych pociągów zdolnych do świadczenia tej samej usługi, wraz z powiązanymi skutkami gospodarczymi, przejście na mniej ekologiczne środki transportu, a także rezygnację z synergii między pięcioma eksploatowanymi pociągami Zefiro a pojazdami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku.
(10) Z analizy przeprowadzonej przez Komisję wynika, że alternatywne specyfikacje, które zostałyby zastosowane w celu zagwarantowania bezpieczeństwa i interoperacyjności pojazdów, są wystarczające.
(11) Opierając się na argumentach przedstawionych przez wnioskodawcę i powtórzonych w motywach 7, 8 i 9, należy uznać, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do czterech przedmiotowych pojazdów. Należy zatem zaakceptować złożony przez Francję wniosek o niestosowanie, do dnia 31 sierpnia 2027 r., pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do czasu ich wyposażenia w ETCS wzorca 3.
(12) Francja powinna zapewnić Komisji wgląd w rozwój sytuacji, jeśli chodzi o plan odnowienia pojazdów i postępy w jego wdrażaniu, przekazując jej odpowiednie informacje do dnia 31 grudnia każdego roku, aby zagwarantować terminową realizację projektu.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.255 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/255 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F |
Data aktu: | 17/01/2024 |
Data ogłoszenia: | 19/01/2024 |