uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 2 i 4, art. 72 ust. 2 oraz art. 79 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 22 ust. 3, art. 52 oraz art. 54 ust. 3,
(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1032 3 ustanowiono środki w celu zapobiegania wprowadzaniu na terytorium Unii i rozprzestrzenianiu się na nim wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) ("określony agrofag"). Środki te opierały się na art. 30 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/2031, ponieważ agrofag ten nie był wówczas wymieniony jako agrofag kwarantannowy dla Unii. Określony agrofag jest przenoszony za pośrednictwem roślin przeznaczonych do sadzenia należących do gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz należących do gatunku Capsicum annuum L.
(2) Zgodnie ze sprawozdaniami przedłożonymi przez szereg państw członkowskich od czasu przyjęcia rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1032 określony agrofag znacząco rozprzestrzenił się na terytorium Unii pomimo środków określonych w tym rozporządzeniu. W zaktualizowanej w czerwcu 2024 r. analizie zagrożenia organizmem szkodliwym przeprowadzonej przez Europejską i Śródziemnomorską Organizację Ochrony Roślin (EPPO) 4 odnotowano ponadto, że sytuacja dotycząca tego agrofaga zmieniła się do tego stopnia, iż jego obszar występowania zwiększył się na całym świecie.
(3) Na podstawie sprawozdań państw członkowskich i analizy ryzyka przeprowadzonej przez EPPO stwierdza się, że określony agrofag występuje powszechnie na terytorium Unii, a zatem nie może kwalifikować się jako agrofag kwarantannowy dla Unii ani podlegać środkom na podstawie art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031. Co więcej, jest on przenoszony głównie przez określone rośliny przeznaczone do sadzenia, a jego występowanie na tych roślinach ma niedopuszczalny wpływ gospodarczy na ich zamierzone zastosowanie. Dostępne są ponadto wykonalne i skuteczne środki pozwalające zapobiec jego występowaniu na odnośnych roślinach przeznaczonych do sadzenia. Określony agrofag spełnia obecnie wszystkie kryteria określone w art. 36 rozporządzenia (UE) 2016/2031 pozwalające umieścić go w wykazie jako regulowanego agrofaga niekwarantannowego dla Unii. Określony agrofag powinien zatem zostać wymieniony jako regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii w załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/2072 5 z progiem tolerancji wynoszącym 0 % i powinien podlegać odpowiednim środkom zapobiegającym jego występowaniu na określonych roślinach.
(4) Ponieważ określony agrofag jest przenoszony za pośrednictwem roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy w odniesieniu do tych roślin przeznaczonych do sadzenia umieścić go w wykazie w częściach F oraz I załącznika IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczących odpowiednio materiału siewnego warzyw oraz materiału rozmnożeniowego i nasadzeniowego warzyw innego niż nasiona.
(5) W celu zapewnienia, aby nasiona roślin gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz nasiona roślin gatunku Capsicum annuum L. były wolne od określonego agrofaga, należy określić, by spełniony był jeden z następujących dwóch wymogów: nasiona pochodzą z państwa uznanego za wolne od określonego agrofaga przez krajową organizację ochrony roślin, zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych (ISPM), albo nasiona te - w momencie ich wprowadzenia do Unii lub przed ich przemieszczeniem w obrębie jej terytorium - poddano urzędowym badaniom lub badaniom przeprowadzanym przez podmioty profesjonalne pod nadzorem urzędowym pod kątem występowania określonego agrofaga, w wyniku których stwierdzono, że są one wolne od tego agrofaga.
(6) Aby uniknąć nadmiernego niszczenia nasion w przypadku małych partii nasion Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz Capsicum annuum L. pochodzących z co najwyżej 30 roślin matecznych, należy zezwolić, aby badane były wyłącznie rośliny mateczne, a nie ich nasiona.
(7) W celu zapewnienia, aby rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. były wolne od określonego agrofaga, należy określić, by spełniony był jeden z następujących dwóch wymogów: rośliny przeznaczone do sadzenia pochodzą z państwa uznanego przez krajową organizację ochrony roślin za wolne od określonego agrofaga zgodnie z międzynarodowymi standardami dla środków fitosanitarnych albo rośliny przeznaczone do sadzenia pochodzą z nasion spełniających wymogi określone w części E załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 i były utrzymywane w odpowiednich warunkach higienicznych, aby zapobiec zakażeniu.
(8) Rośliny przeznaczone do sadzenia należące do odmian Capsicum annuum L., o których wiadomo, że są odporne na określonego agrofaga, nie powinny podlegać wymogom niniejszego rozporządzenia i odpowiednim poziomom kontroli, ponieważ odnośne zagrożenie fitosanitarne jest dopuszczalne, a odporność jest wystarczająco udokumentowana i kontrolowana przez właściwe organy.
(9) W części A załącznika XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymieniono rośliny, dla których wymagane jest świadectwo fitosanitarne. Ponieważ takie świadectwo powinno być wymagane dla roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy odpowiednio zmienić ten załącznik. W załączniku XIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 wymieniono rośliny, dla których wymagany jest paszport roślin. Ponieważ paszport roślin powinien być wymagany dla roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L., należy odpowiednio zmienić ten załącznik.
(10) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/2389 6 poziom częstotliwości kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia wprowadzanych do Unii wynosi 100 %. Ze względu na liczbę przechwyceń przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. dotkniętych określonym agrofagiem w ciągu ostatnich trzech lat należy utrzymać odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/2389 przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1032 w odniesieniu do minimalnych poziomów częstotliwości pobierania próbek i przeprowadzania badań w ramach kontroli bezpośrednich w odniesieniu do tego agrofaga. Ze względu na większą liczbę przechwyceń tego agrofaga w tych roślinach pochodzących z Izraela i Chin w porównaniu z innymi państwami trzecimi należy utrzymać wyższe poziomy częstotliwości określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2023/1032 w odniesieniu do przesyłek zawierających te rośliny.
(11) Z uwagi na zagrożenie stwarzane przez określonego agrofaga oraz w celu uwzględnienia zmian liczby przechwyceń odstępstwo dotyczące minimalnych poziomów częstotliwości powinno mieć charakter tymczasowy.
(12) Ponieważ rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/1032 wygasa z dniem 31 grudnia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie jak najszybciej i powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r., aby uniknąć próżni prawnej.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 listopada 2024 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2970 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2970 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2072 w odniesieniu do środków mających na celu zapobieganie występowaniu wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora na roślinach przeznaczonych do sadzenia gatunku Solanum lycopersicum L. i jego mieszańców oraz gatunku Capsicum annuum L. oraz ustanawiające poziomy częstotliwości kontroli urzędowych |
Data aktu: | 29/11/2024 |
Data ogłoszenia: | 02/12/2024 |
Data wejścia w życie: | 03/12/2024, 01/01/2025 |