Decyzja 2024/2985 w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/2985
z dnia 24 września 2024 r.
w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 30j,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 30j ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE państwa członkowskie mogą od 2027 r. jednostronnie rozszerzyć stosowanie nowego unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE.

(2) Korzystając z tej możliwości, państwa członkowskie muszą uwzględnić w szczególności skutki dla rynku wewnętrznego, potencjalne zakłócenia konkurencji, integralność środowiskową systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz wiarygodność planowanego systemu monitorowania i raportowania.

(3) W dniu 10 czerwca 2024 r. Niderlandy złożyły wniosek o rozszerzenie zakresu stosowania systemu handlu uprawnieniami do emisji na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w wykazie sektorów w rozdziałach II i III dyrektywy 2003/87/WE lub w załączniku III do niej.

(4) Władze niderlandzkie wyjaśniły, że to jednostronne rozszerzenie obniży koszty administracyjne i ułatwi podmiotom objętym regulacją i właściwemu organowi krajowemu procesy raportowania i monitorowania.

(5) Komisja stoi na stanowisku, że rozszerzenie zakresu stosowania EU ETS na rodzaje działalności niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, o które zawnioskowały Niderlandy, rzeczywiście przyniesie korzyści dla środowiska i doprowadzi do uproszczenia administracyjnego dla dostawców paliw prowadzących działalność w Niderlandach jako podmioty objęte regulacją.

(6) Zgodnie z danymi dotyczącymi emisji gazów cieplarnianych w latach 2016, 2017 i 2018, których przeglądu dokonano w 2020 r., oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 2  średnia całkowita wielkość emisji pochodzących z sektorów wskazanych przez Niderlandy we wniosku o jednostronne rozszerzenie wynosi 5 908 224 tCO2. Kwota ta zostanie wykorzystana jako podstawa do obliczenia przyszłej liczby dodatkowych uprawnień, które będą wydawane od 2027 r.

(7) Komisja oceniła metody raportowania i monitorowania planowane przez Niderlandy i stwierdziła, że są one wiarygodne i zgodne z wymogami art. 30j dyrektywy 2003/87/WE.

(8) System podatku akcyzowego obowiązujący w Niderlandach, w szczególności infrastruktura dystrybucyjna, nie pozwala podmiotom objętym regulacją skutecznie różnicować końcowego przeznaczenia paliw między, z jednej strony, sektorami objętymi już załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE a, z drugiej strony, sektorami, których dotyczy niniejsze rozszerzenie zakresu. Aby ułatwić racjonalne pod względem kosztów monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji oraz zmniejszyć obciążenie administracyjne związane z raportowaniem dotyczącym współczynnika zakresu w ramach rocznych raportów na temat wielkości emisji i planów monitorowania, podmioty objęte regulacją nie powinny być zobowiązane do różnicowania w raportach między emisjami z sektorów, których dotyczy rozszerzenie zakresu, a emisjami z sektorów już objętych załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE.

(9) W celu zapewnienia zgodności z regularnym rocznym cyklem monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych podmioty objęte regulacją powinny zgłaszać zweryfikowane emisje w rozszerzonym zakresie od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres jednostronnego rozszerzenia objętego zatwierdzeniem

Z zastrzeżeniem warunków wymienionych w art. 3 niniejszym zatwierdza się w odniesieniu do Niderlandów rozszerzenie działania, o którym mowa w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, na sektory wymienione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Zezwolenie na wydanie dodatkowych uprawnień

W 2027 r. zgodnie z przepisami określonymi na podstawie art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wydaje się dodatkowe uprawnienia na podstawie średniej ilości całkowitych emisji w wysokości 5 908 224 tCO2 zgłoszonej przez Niderlandy dla sektorów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji w odniesieniu do lat 2016, 2017 i 2018.

Artykuł  3

Obowiązki w zakresie monitorowania i raportowania

Niderlandy dopilnowują, aby każdy podmiot objęty regulacją monitorował i raportował właściwemu organowi, zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, za każdy rok kalendarzowy emisje odpowiadające ilości paliw dopuszczonej do konsumpcji w sektorach wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, które miały miejsce od dnia 1 stycznia 2025 r.

Artykuł  4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Wykaz sektorów dodatkowych objętych EU ETS w Niderlandach na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE

Kod IPCC Sektor Zakres
1A3b (podzbiór) Transport drogowy Emisje ze spalania paliwa przez pojazdy rolnicze na drogach utwardzonych
1A3c Transport kolejowy Emisje generowane przez pasażerski i towarowy ruch kolejowy
1A3d (podzbiór) Żegluga wodna Emisje z paliw stosowanych do napędzania statków wodnych na wodach śródlądowych, w tym poduszkowców i wodolotów, z wyłączeniem statków rybackich
1A3e Inne środki transportu Emisje ze spalania powstające w wyniku każdej innej działalności transportowej, w tym transport rurociągowy, działalność naziemna na lotniskach i w portach, a także działalność na drogach nieutwardzonych nieuwzględniona w podsektorze rolnictwo (kod 1A4c) lub w sektorze o kodzie 1A2 Przemysł wytwórczy i budownictwo
1A4ci (podzbiór) Spalanie stacjonarne w rolnictwie/

leśnictwie/rybołówstwie

Emisje ze spalania paliw stosowanych w pompach, maszynach do suszenia ziarna i w innych procesach spalania w rolnictwie, leśnictwie lub w spalaniu stacjonarnym w przemyśle rybnym, z wyłączeniem spalania stacjonarnego w ogrodniczych uprawach szklarniowych
1A4cii Spalanie mobilne związane z pojazdami terenowymi i innymi maszynami Emisje ze spalania paliw przez pojazdy trakcyjne na gruntach rolnych i w lasach
1A5 (podzbiór) Inne Emisje ze spalania paliw stosowanych przez wojsko, z wyłączeniem paliw stosowanych w dwustronnych i wielostronnych operacjach i współpracach oraz paliw stosowanych w operacjach krajowych
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/oj).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2985

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2985 w sprawie jednostronnego włączenia przez Niderlandy sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 24/09/2024
Data ogłoszenia: 03/12/2024
Data wejścia w życie: 06/12/2024